Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Jag vet att du är ung Kezoo, men för diskussionens skull antar vi att du är äldre, och att den andra personen i båten är din tonåriga dotter eller son. Tror du att du skulle handla likadant?
Jag är säker på att de flesta föräldrar skulle säga nej, aldrig. Men det är lätt att prata om man aldrig upplevt en sådan situation. Människan är trots allt en extremt egoistisk varelse. Den egna överlevnadsinstinkten är nog starkare än någon annan instinkt, inklusive moders-/fadersinstinkten, hos en psykiskt frisk människa. Att offra sitt liv genom drunkning (finns betydligt trevligare sätt att begå självmord på), för att en annan människa skall överleva, även om det är någon man älskar och har blodsband till, är nog inte det lättaste.
Det är väl bara i Hollywoodfilmer som människor springer in i ett brinnande inferno för att rädda sitt barn (och lyckas, sure, det skall isåfall vara ett agerande p.g.a. chock), de flesta psykiskt friska är jävligt rädda för att dö, i varje fall en plågsam död.
Har själv inga barn. Uppenbart?
I djurvärlden så ser man detta agerande rätt så ofta. En fågel spelar skadad och lockar bort rovdjuret från sina ägg även om fåglen senare får för sig att döda och äta upp sin avkomma.
Människor är liksom fåglar djur och styrs av sina instikter. Det finns de som är villiga att offra sina liv för sina barn och de finns de som kväver dom med en kudde.
I övrigt så anser jag att principer är ett sätt att fatta ett beslut utan att ha tillgång till all fakta. Jag har som princip att handla på ett visst sätt i en given situation men om jag hade haft mer fakta om situationen så hade jag kanske handlat annorlunda.