2010-05-05, 13:23
Medlem
Llumtlaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Who Do You Think We Are
Stormbringer
Perfect Strangers

Har alla fått betyget 2 / 5 på allmusic.com.
Själv skulle jag ge Who Do You Think We Are 3 / 5, Stormbringer 3,5 / 5 och Perfect Strangers 4 / 5. Överlag är det tre starka album med genomgående, åtminstone, hyffsade låtar och samtliga innehåller några riktigt starka spår. Vad tycker ni ?

Nu ska jag vara gnällig här :P

Tycker Stormbringer är förjävla mesig. Känns dessutom som att det skitiga (i positiv bemärkelse) Deep Purple- soundet är helt försvunnet. Låter för mycket som ett annat band. Mk III var jävligt bra med Burn- albumet, men sen spårade det. Enda bra låten enligt mig är titelspåret.

I motsats till de flesta DP- fans gillar jag inte alls Perfect Strangers. Den är alldeles för metal och 80-tal (hatar 80-talet! ) och det lite bluesiga soundet är helt borta. Perfect Strangers och Knocking At Your Back Door är dock ändå bra låtar.

Å andra sidan ska man väl inte lyssna för mycket på mig, eftersom jag i princip inte lyssnar på något som kom efter Burn.

Who Do We Think We Are har jag av någon outgrundlig anledning inte lyssnat på. Det får jag ta och göra.
Senast redigerad av Llumtlap 2010-05-05 kl. 13:25.
Citera
2010-05-05, 15:20
Medlem
beejay5s avatar
Håller helt med Llumtlap faktiskt. Tycker alla album fram till Burn är mer eller mindre klockrena. Sen blev det lite för funkigt och det låter nästan som ett annat band. Ian Gillans comeback senare var väl inte heller mycket att hänga i granen. Finns vissa spår som är bra från de plattorna med, men som helhet har det inte riktigt funkat för mig.
Citera
2010-05-05, 15:45
Medlem
Rocket-Queens avatar
Who Do We Think We Are - 4,5
Stormbringer - 4
Perfect Strangers - 4

Stormbringer är en kanonplatta tycker jag, även fast det låter som ett annat band. Det är fortfarande jävligt bra! Däremot, olikt de flesta DP fans så tycker jag att Burn är den svagaste plattan av de de gjorde på 70-talet (förutom Come Taste the Band). Givetvis håller jag de 4 med Gillan högst dock.

1. Fireball
2. Machine Head
3. In Rock, Who Do We Think We Are
4. Stormbringer
5. Burn
6. Come Taste the Band
Citera
2010-05-05, 20:55
Medlem
Eitzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocket-Queen
Who Do We Think We Are - 4,5
Stormbringer - 4
Perfect Strangers - 4

Stormbringer är en kanonplatta tycker jag, även fast det låter som ett annat band. Det är fortfarande jävligt bra! Däremot, olikt de flesta DP fans så tycker jag att Burn är den svagaste plattan av de de gjorde på 70-talet (förutom Come Taste the Band). Givetvis håller jag de 4 med Gillan högst dock.

1. Fireball
2. Machine Head
3. In Rock, Who Do We Think We Are
4. Stormbringer
5. Burn
6. Come Taste the Band
Slänger in en snabbt ihopsnickrad rankinglista (med de plattor du nämnde) så här i hockeypausen.

1. "Machine Head" det ultimata Purple-albumet alla kategorier
2. "Woman From Tokyo"
3. "Burn" "Mistreated" Purpletopptre, titelspårterrific men ändå för få låtar för att matcha "Machine Head"
4.
5.
6. "Fireball" bäst av de övriga ojämna plattorna
7. "Come Taste The Band" en personlig favorit tack vare att jag gillar i stort sett alla låtarna
8. "In Rock" höga toppar och djupa svackor
9. "Stormbringer" tycker faktiskt att det är en ganska trist platta
10.
11.
12.
13.
14. "Perfect Strangers" två kanonlåtar i titelspåret och öppningsspåret räddar en i övrigt blek platta från sistaplatsen
15. "Who Do We Think We Are" de låtar som inte heter "Woman From Tokyo"

live- och samlingsplattor på valfri tom plats.
Citera
2010-05-19, 11:30
Medlem
Geomeisters avatar
http://www.youtube.com/watch?v=IQW_DFADO6I

Lemmy Kilmister berättar en anekdot om Ritchie Blackmore
Citera
2010-05-19, 13:46
Medlem
faffris avatar
Deep Purple är ett väldigt svårtolkat band.

alla uppsättningar från mkI till mkIV är nästan som helt olika band som någon av medlemmarna sa. Alla har sina egna skepnader. Den första uppsättningen han väl kanske inte speciellt långt innan Glover och Gillan kom in i den mest klassiska perioden. Personligen tycker jag bättre om nästa steg med Coverdale och Hughes. När sen Tommy Bolin kom in tycker jag det blev lite sämre men alla har som sagt sin charm.

När mkII återförenades på 80-talet kändes det nästan som ett nytt band igen, inte samma som på 70-talet. Joe Lynn Turners inhopp tog ju ännu en annan väg. Fick väl lite väl mycket skit tycker jag, hade sina stunder. Från alla bootlegs från denna tid kan man visst ifrågasätta JLT som glömmer bort texter lite väl ofta. Tror inte han lyckades sjunga rätt på inledande Burn en endaste gång på hela turnen Rent musikaliskt var det helt fantatstiska 1991.

Jag ifrågasätter inte Steve Morse egenskaper som gitarrist men har svårt att gilla hans sound. Sometimes I Feel Like Screaming är riktigt bra dock. Kul att se dem turnera så hårt ännu idag ändå. Ett av tidernas bästa band helt klart.

Dock för att få den verkliga Deep Purple känslan anser jag att man måste ha Blackmore, Lord och Paice. Utöver dem finns det lite svängrum.
Citera
2010-05-22, 02:04
Medlem
Llumtlaps avatar
http://www.youtube.com/watch?v=C33pKRFlxOE&playnext_from=TL&videos=MK_4X7 B3xds&feature=rec-LGOUT-exp_fresh%2Bdiv-1r-1-HM

Älska David Coverdales garv på slutet när Ritchie Blackmore bara fortsätter spela
Senast redigerad av Llumtlap 2010-05-22 kl. 02:12.
Citera
2010-06-15, 22:57
Medlem
Geomeisters avatar
Promo för Rapture of the Deep:
http://www.youtube.com/watch?v=h9XXWjeS2qc

Lite prat om bl.a. Fireball:
http://www.youtube.com/watch?v=7RXSzDq1e9w
Citera
2010-06-29, 21:23
Bannlyst
Någon som ska kolla på DP nu när dom är i Söderhamn på Rockweekend?
Funderade på det ett tag, men bor i södra delarna av landet så hade blivit en lång resa samt så lyckades jag inte få någon polare intresserad av att följa med.
Citera
2010-06-29, 22:40
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yaleo
Någon som ska kolla på DP nu när dom är i Söderhamn på Rockweekend?
Funderade på det ett tag, men bor i södra delarna av landet så hade blivit en lång resa samt så lyckades jag inte få någon polare intresserad av att följa med.

När sker detta?
Skulle inte vara helt fel!
Citera
2010-06-29, 22:53
Medlem
bullrunks avatar
Mina favoriter:

Ablum:
Deep Purple In Rock
Machine Head
Made In Japan

Låtar:
Hush
April
Child In Time
Fireball
Speed King
Highway Star
Soldier Of Fortune
Space Truckin'
Strange Kind Of Woman
Burn
Smoke On The Water
Lazy
Pictures Of Home
Perfect Strangers
Knocking At Your Back Door
Sometimes i feel like Screaming
Black Night
Stormbringer
Citera
2010-06-29, 23:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
När sker detta?
Skulle inte vara helt fel!

http://www.rockweekend.se/2010/

8-10 juli i Söderhamn. Deep Purple är på lördagen den 10:e juli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in