Flashback bygger pepparkakshus!
2004-01-02, 19:28
Bannlyst
"Det japanska köket" av Fredrik Liljeblad och Kjell Fornander.

Inte bara en kokbok, utan en bok som genom text och bild försöker förmedla en känsla av vad japansk kokkonst går ut på. Som det står på baksidan av boken: "Japansk mat luras inte. Ett utmärkande drag kan sägas vara ambitionen att bevara rätternas råvaror och ingredienser så naturliga som möjligt, ja att locka ur dem deras innersta väsen. På samma sätt som den japanska trädgården inte är natur, utan en förädlad idé om naturen."

Maten presenteras i ett antal menyförslag, där man får en känsla av vad de olika japanska köken har för särdrag. Där finns "Vintermat på en bondgård i norra Japan", "Fest under de blommande körsbärsträden" och "På galejan i de gamla kvarteren", för att bara nämna några.

I slutet av boken gås de flesta japanska råvaror igenom, men tips på hur man kan byta ut dem mot sådana som är lättare att få tag på i Sverige.

Jag köpte den pårea för 80:-, tror jag, och det är ett kraftigt underpris. Jag har aldrig sett en bättre och framför allt mer användbar japansk kokbok (jag menar nu för lekmannen; är man utbildad kock finns säkert många böcker som är bättre).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in