2009-09-24, 23:53
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
När jag vill att någon ska ge fan i att göra något så brukar jag säga "Låt bli", vilket ju är ett väldigt vanligt uttryck. Men varför säger man så egentligen? Hur uppstod uttrycket? Egentligen, om man bara ser till vad orden betyder, så borde man ju säga "Låt bli" när man VILL att någon ska göra något, att de ska låta det bli, liksom. Hur hänger det ihop?

Ja, låta det bli utan inblandning av andra. Låta det vara ifred. Låt bli [utan att göra något]! Låt det vara helt enkelt.

Nybliven morsa som sovit för lite och börjar få konstiga tankar?
Citera
2009-09-24, 23:53
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ja, det säger man. Men då är det ju något som ska hända, något som blir.
Och jag har fått förklaringar, men jag tycker ändå att det är ett motsägelsefullt uttryck.
Som jag tror Sixtensson antyder: Ordet "blir" i "blir hemma" betyder rimligen "förblir" eller "stannar". Nog måste du väl inse att det finns en skillnad mellan t.ex. "att bli glad" och "att bli hemma"? hemma är ju inte ett adjektiv eller substantiv (utan ett adverb) och alltså inte något tillstånd man kan uppgå i eller något man kan "förvandlas" till.
Citera
2009-09-24, 23:55
Medlem
Egon3s avatar
Låt nu bli flaskan! = Låt nu flaskan förbliva orörd!

Citat:
Ursprungligen postat av Sixtensson
... Egon3 kanske har några finurliga förslag på hur man gör det kul och fyndigt.
För att kanske överraska och fortsätta på det allvarliga temat istället ...

Det finns en tysk programledare som avslutar sina program med

— Bleiben Sie und werden Sie gesund!

— Hoppas att ni förblir, respektive blir, friska!

Ordet »bli« är inte enda gången det ställt till oreda i svenska språket när två tyska ord eller morfem »mappats« till ett svenskt. Se vidare trådar om morfemet veder-.
Senast redigerad av Egon3 2009-09-25 kl. 00:04.
Citera
2009-09-24, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Ja, låta det bli utan inblandning av andra. Låta det vara ifred. Låt bli [utan att göra något]! Låt det vara helt enkelt.

Nybliven morsa som sovit för lite och börjar få konstiga tankar?
Gravid är jag också.
Tycker mest det är kul att fundera över hur vi använder uttrycket och vad det skulle kunna betyda.
Citera
2009-09-25, 00:02
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Gravid är jag också.
Tycker mest det är kul att fundera över hur vi använder uttrycket och vad det skulle kunna betyda.

Det betyder "låt den/det vara ifred".
Citera
2009-09-25, 00:03
Medlem
Babsies avatar
edit: fel....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto