2009-09-24, 21:40
Medlem
knickedickens avatar
Är det någon som har koll på reglerna angående detta: En person lever på socialbidrag och har ca tio tusen i skulder hos kronofogden. Personen får ett arv som ungefär motsvarar skulderna hos fogden. Har då Soc rätt att neka försörjningsstöd ett tag, eftersom hon kan försörja sig på arvet, eller har kronofogden rätt att ta pengarna så att personen fortfarande måste leva på försörjningsstöd, men blir fri från skulderna på det sättet?
Citera
2009-09-24, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knickedicken
Är det någon som har koll på reglerna angående detta: En person lever på socialbidrag och har ca tio tusen i skulder hos kronofogden. Personen får ett arv som ungefär motsvarar skulderna hos fogden. Har då Soc rätt att neka försörjningsstöd ett tag, eftersom hon kan försörja sig på arvet, eller har kronofogden rätt att ta pengarna så att personen fortfarande måste leva på försörjningsstöd, men blir fri från skulderna på det sättet?

Det är inte enkelt och säga på rak arm, man kan bli av med försörjningsstödet, lika gärna som att man får behålla det och betala av lånen.

Hade det enbart varit försörjningsstöd och man fått ett arv - då hade försörjningsstödet minskats eller nekats helt.

Hade man bara haft skulder hos fogden - så hade man troligen dragit dem direkt från fogden.

Men, de är lite om och men och framförallt vilket snack man har med sin handläggare på respektive. Dock högst otroligt att man får behålla den...
Citera
2009-09-24, 22:04
Medlem
Det jag vet av erfarenhet är att soc betraktar alla inkomster som inkomster. Oavsett om pengarna har gått till KFM.

Om du får en inkomst, som sedan går till att betala skulder hos KFM, så kommer inte soc att betala ut något bidrag under den period som inkomsten skulle ha täckt.

För då blir det ju i princip så att soc har betalat dina skulder hos KFM, resonerar dom.
Citera
2009-09-24, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ethrax
Det jag vet av erfarenhet är att soc betraktar alla inkomster som inkomster. Oavsett om pengarna har gått till KFM.

Om du får en inkomst, som sedan går till att betala skulder hos KFM, så kommer inte soc att betala ut något bidrag under den period som inkomsten skulle ha täckt.

För då blir det ju i princip så att soc har betalat dina skulder hos KFM, resonerar dom.
Förstår. Men vad tusan ska man leva på då?
Citera
2009-09-25, 01:19
Medlem
Frisk luft och regnvatten. I princip. Det fick jag göra.

Näe, men man kan fortfarande få bistånd till mat och sådant genom deras jour-system. Med räkningar och sådant blir det värre. Dom brukar inte vara helt hopplösa, om du/han/hon har en bra handläggare så brukar dom kunna ta upp det med chefen och kanske hitta nån lösning, men det är inte garanterat.

Om personen i fråga är medlem i Svenska Kyrkan så kan det faktiskt hända att dom kan hjälpa till med akuta räkningar, så personen i fråga inte blir vräkt t.ex. Jag har aldrig provat det, men jag har hört rykten om att dom kan hjälpa till med sådant om det är riktig kris.
Citera
2009-09-25, 01:24
Medlem
Rotkappchens avatar
Citat:

Fullt så enkelt är det inte. Mäter kronofogden ut det du får och TAR det oavsett om du vill eller ej så har du rätt till försörjningsstöd. Om du däremot får in en summa och vill betala av din skuld, även om du inte måste så räknas det till inkomst och då är du inte berättigad att få den summan från socialtjänsten.
Citera
2009-09-25, 02:32
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Frisk luft och regnvatten. I princip. Det fick jag göra.

Näe, men man kan fortfarande få bistånd till mat och sådant genom deras jour-system. Med räkningar och sådant blir det värre. Dom brukar inte vara helt hopplösa, om du/han/hon har en bra handläggare så brukar dom kunna ta upp det med chefen och kanske hitta nån lösning, men det är inte garanterat.

Om personen i fråga är medlem i Svenska Kyrkan så kan det faktiskt hända att dom kan hjälpa till med akuta räkningar, så personen i fråga inte blir vräkt t.ex. Jag har aldrig provat det, men jag har hört rykten om att dom kan hjälpa till med sådant om det är riktig kris.
Jupp, via diakoniverksamheten. Har själv fått hjälp med en saftig tandläkarräkning på det sättet när jag satt riktigt krisigt till för några år sedan. Till de flesta församlingar finns fonder knutna via gamla testamenten, det är de pengarna diakonerna tar av när du söker hjälp.
Citera
2009-09-25, 08:22
Medlem
knickedickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotkappchen
Fullt så enkelt är det inte. Mäter kronofogden ut det du får och TAR det oavsett om du vill eller ej så har du rätt till försörjningsstöd.
Så kan det säkert vara. Men jag såg på kronofogdens hemsida någonstans att deras regler kring utmätning säger att pengar inte ska utmätas om det kommer att innebära att personen kommer att behöva socialbidrag pga utmätningen.

Men jag antar att det inte är så enkelt heller. Nu är jag ju i vilket fall beroende av socialbidrag sedan ett tag tillbaka, vilket kanske vägs in. Har i alla fall pratat med både soc och fogden några vändor senaste veckan, men inte fått något svar än. (Min handläggare ska ta upp det med sin chef och återkomma.) Jag kanske skulle passa på att framhålla att de här skulderna kommer från perioden innan jag började leva på försörjningsstöd, och gjorde mitt bästa för att klara mig utan soc. Nu i efterhand känns det som att jag drog på mig skulderna helt i onödan, eftersom jag hade kunnat få socialbidrag redan långt innan jag gick till soc och tiggde. Det kanske kan vägas in om de gör en någorlunda mänsklig bedömning?
Citera
2009-09-25, 08:29
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knickedicken
Så kan det säkert vara. Men jag såg på kronofogdens hemsida någonstans att deras regler kring utmätning säger att pengar inte ska utmätas om det kommer att innebära att personen kommer att behöva socialbidrag pga utmätningen.

Det fungerar så som Rotkappchen sa ovan. Det är så enkelt.

Sen är det ju faktiskt så att KFM skall se till att lämna pengar
så att du kan leva enligt socialbidragsnormen som du har sett.
Fast bara för en månad..resten får man ta.

Men det är upp till KFM att göra en sådan bedömning när det finns skäl.

För din del är det ju bäst om dom tar allt.
Citera
2009-10-16, 07:44
Bannlyst
Diakoni..

Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Jupp, via diakoniverksamheten. Har själv fått hjälp med en saftig tandläkarräkning på det sättet när jag satt riktigt krisigt till för några år sedan. Till de flesta församlingar finns fonder knutna via gamla testamenten, det är de pengarna diakonerna tar av när du söker hjälp.

Har även jag fått pengar av Diakonisserna , dom var mycket hjälpsamma.
Citera
2009-10-16, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Det fungerar så som Rotkappchen sa ovan. Det är så enkelt.

Sen är det ju faktiskt så att KFM skall se till att lämna pengar
så att du kan leva enligt socialbidragsnormen som du har sett.
Fast bara för en månad..resten får man ta.

Men det är upp till KFM att göra en sådan bedömning när det finns skäl.

För din del är det ju bäst om dom tar allt.

Mm både herren här och Rotkappchen har rätt. Det händer att KFM gör fel och tar dina pengar samtidigt som socialen tror att du fått dem fast det löser du enkelt med ett telefonsamtal.
Citera
2009-10-16, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P1ller
Förstår. Men vad tusan ska man leva på då?

Ja, man får väl ha skulden kvar och leva på arvet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in