• 1
  • 2
2009-09-25, 00:55
Medlem
meepers avatar
Quorn och likande känns inte helt rätt när det kommer till finmiddag. Veggobiffar är bättre, men fortfarande en smula fantasilöst.
Citera
2009-09-25, 00:56
Medlem
yukikazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Quorn och likande känns inte helt rätt när det kommer till finmiddag. Veggobiffar är bättre, men fortfarande en smula fantasilöst.

Quorn är vidrigt enligt mig själv, annars är det inte svårt att göra egna veggobiffar.
Citera
2009-09-25, 13:48
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yukikaze
Quorn är vidrigt enligt mig själv, annars är det inte svårt att göra egna veggobiffar.

Hoppas du förstod vad jag skrev. Jag tycker alltså att varken quorn eller veggobiffar är passande när man ska bjuda vegetariskt.

Och visst är det så att quorn är hyfsat vidrigt. Veggobiffar kan vara ok, men oftast är de inte speciellt mycket att hänga i julgran.
Citera
2009-09-25, 15:59
Medlem
yukikazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Hoppas du förstod vad jag skrev. Jag tycker alltså att varken quorn eller veggobiffar är passande när man ska bjuda vegetariskt.

Och visst är det så att quorn är hyfsat vidrigt. Veggobiffar kan vara ok, men oftast är de inte speciellt mycket att hänga i julgran.

Förstår vad du menar, kanske inte är den mest ultimata vegg-upplevelsen liksom!
Citera
2009-09-25, 16:09
Medlem
Tack för alla svar!

Det får bli Veggobiffar med en potatisgratäng till. Kanske fantasilöst men jag tror nog att det blir bra.

Jag är en såsmänniska, vad ska man ha för sås till? Brukar göra en klassisk gräddsås variant. Men kan man med att skicka i en köttbuljongtärning?

Alternativ på det?

Annars så får jag säga att ni kom med många fina förslag.
Citera
2009-09-25, 18:34
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Svamprisotto med grillade grönsaker.
Det här är det bästa tipset hittills. Lita på mig, jag var veggo i över tio år.
Citera
2009-09-25, 19:32
Medlem
midnighttrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir_Chriss
Tack för alla svar!

Det får bli Veggobiffar med en potatisgratäng till. Kanske fantasilöst men jag tror nog att det blir bra.

Jag är en såsmänniska, vad ska man ha för sås till? Brukar göra en klassisk gräddsås variant. Men kan man med att skicka i en köttbuljongtärning?

Alternativ på det?

skulle du inte laga vegetariskt? :S
Citera
2009-09-25, 21:32
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Men kan man med att skicka i en köttbuljongtärning?
Vad tror du själv? Din tjej kommer att göra slut med dig om hon får reda på att du vill bjuda henne på döda djur utan att berätta det för henne. Pucko!
Citera
2009-09-26, 14:35
Medlem
meepers avatar
Citat:
Tack för alla svar!

Alternativ på det?

Din meny låter uppriktigt sagt väldigt tråkig. Och potatisgratäng med brunsås? Det skulle inte bli bra ens om något animaliskt fanns med på tallriken.

Ta till dig förslagen du fått istället. Risotto som någon skrev är alltid gott. Bättre ätt välja en klassik rätt som är vegetarisk i sitt grundutförande än att fumla runt med trista substitut. dePaul gav dig också flera fina förslag.

Tänk bara på alla fina grönsaker som är i säsong just nu. Rotsaker och svamp inte minst. Rödbetor (och andra betor med för den delen) gifter sig väl med getost och något sött, och fungerar då som en fin förrätt. Glöm inte bort att ha bröd av bra kvalitet, kanske flera olika sorter. Till efterrätt kanske lite ost kunde passa.
Citera
2010-01-24, 13:06
Medlem
Gullegubbens avatar
Jag håller helt med om att man inte ska tänka "steak + 2 vegs" och sedan fundera på vad man kan ersätta köttbiten med.

De vegetariska rätter jag oftast lagar själv är pannkakor, linssoppa, kicheri, aloo gobi, gröna linser med spenat, vegetarisk bortsj med klimp på avrunnen yoghurt och getost, pasta med vitlök och chili eller med pesto, färdig pasta med spenat och ost i., pastasallad, potatissallad.

En rätt jag aldrig har lagat men som jag kan tänka mig är god är "bean bourgignon". Chili sin carne har jag ätit ibland på jobbet och det är också gott.
Senast redigerad av Gullegubben 2010-01-24 kl. 13:08.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in