Citat:
Ursprungligen postat av Malmsteen
Vad som fick mig att skriva det nu, var för att igår var jag verkligen nere när jag tänkte på att världen är så jäkla ond, alla skiter i de fattiga och bara ignorerar i allmänhet allt som berör mindre lottade människor.
Ni kanske rekommederar att jag försöker med något annat istället för att gå på anti-depp medicin?
Det blir enklare då du inser att ond/god är fabricerade normer. Allt vi gör härstammar ur egennyttan och det är så vi fungerar. Lär dig leva med det.
Att ta på sig världens samvete leder oftast ingenstans och ingen bryr sig igentligen om din medömkan utom den som eftertraktar den av rent egoistiska skäl.
Det är därför vi har religion och välgörenhet som får oss att göra saker som är onaturliga för oss men som ända hjälper andra.
Oftast är det ju så att de som drivs av att vara goda och handla gott alltid är de värsta egoisterna om man inser varför de handlar som de gör. Se bara på Moder Theresa, hade hon verkligen brytt sig om de fattiga hade hon gett dem vad de behövde, t.ex. smärtstillande och preventivmedel, men hon valde religionen istället för att säkra sin plats i himlen och rädda sin själ.
Att du söker upp lidande är en självisk handling, du försöker antagligen intala dig själv att känna sorg och empati för att du upptäckt att du i själva verket inte känner någon sådan, då du tror att du borde göra det (eller vill göra det).
Men är det vad du vill, så gör det. Du kanske gör något gott av detta till slut. Räddar några valar, lite regnskog eller svältande i Afrika. Och det är ju inte helt fel oavsett dina motiv. Det är ju alltid ens handlingar som räknas.