2004-01-02, 13:50
Medlem
Malmsteens avatar
Tja

De senaste månaderna har jag kännt mig väldigt nere. Mått dåligt till mods när jag kollat på någon tv-serie som är lite sorlig. Jag vet att jag har det bättre än större delen av min omgivning, men ingen av dem verkar må kasst. Jag har egentligen ingen anledning till det. Jag letar alltid upp allt negativt i mitt liv och blir deppig av det. När jag ser någon som mår dåligt så blir jag depprimerad av det. Jag kan knappt kolla på porr, för jag mår dåligt pågrund av att porrskådisarna förmodligen mår jävligt kasst. Konstiga tankebanor, men så är det.

Jag använder knappt droger, den enda illegala drogen jag har använt är Cannabis, dock väldigt sällan (åtta gånger om året kanske).

Ja, det kanske är självklart att jag ska ta anti-depp, men vart får man tag på det? Finns det att köpa biverkningsfri på nätet? Eller på apoteket, eller krävs det recept där?

Vad som fick mig att skriva det nu, var för att igår var jag verkligen nere när jag tänkte på att världen är så jäkla ond, alla skiter i de fattiga och bara ignorerar i allmänhet allt som berör mindre lottade människor.

Ni kanske rekommederar att jag försöker med något annat istället för att gå på anti-depp medicin?

/Mvh Malmsteen
Citera
2004-01-04, 06:50
Medlem
rank81s avatar
känner igen mig i det du skriver.

funderade tom på att skita i att fira julafton i år eftersom
jag började tänka på alla hemlösa/fattiga osv som inte
kunde fira en riktig jul medan andra satt o tryckte i sig
käk för 100-tals kronor och delade ut presenter för flera tusen.
för mig går det i perioder...ibland är jag på bra humör o
ibland e jag riktigt nere...

har testat anti-depp mediciner som jag fick recept på av
en läkare men dom funkade inte på mig.

vet inte riktigt vad man ska göra faktiskt.
Citera
2004-01-05, 01:47
Medlem
Malmsteens avatar
Något måste ju finns. Tänker ju inte direkt må så här hela livet

Kan visserligen vara något temporärt med hormoner, hur gammal är du?
Citera
2004-01-05, 01:50
Medlem
Jag tror att du måste ta itu med dina problem istället för att börja käka anti-depp. Om du känner så starkt för din lidande omgivning så kanske du borde fundera på välgörenhetsarbete? Försök arrangera så att du får åka utomlands i några månader, jobba med andra likasinnade och hjälpa dom som verkligen lider!

Du kanske inte har möjligheterna pga av arbete eller studier, men det kanske är nödvändigt för att du ska kunna gå vidare? Jag avråder starkt till anti-depp.

Sova.
Citera
2004-01-05, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmsteen
Vad som fick mig att skriva det nu, var för att igår var jag verkligen nere när jag tänkte på att världen är så jäkla ond, alla skiter i de fattiga och bara ignorerar i allmänhet allt som berör mindre lottade människor.

Ni kanske rekommederar att jag försöker med något annat istället för att gå på anti-depp medicin?

Det blir enklare då du inser att ond/god är fabricerade normer. Allt vi gör härstammar ur egennyttan och det är så vi fungerar. Lär dig leva med det.

Att ta på sig världens samvete leder oftast ingenstans och ingen bryr sig igentligen om din medömkan utom den som eftertraktar den av rent egoistiska skäl.

Det är därför vi har religion och välgörenhet som får oss att göra saker som är onaturliga för oss men som ända hjälper andra.

Oftast är det ju så att de som drivs av att vara goda och handla gott alltid är de värsta egoisterna om man inser varför de handlar som de gör. Se bara på Moder Theresa, hade hon verkligen brytt sig om de fattiga hade hon gett dem vad de behövde, t.ex. smärtstillande och preventivmedel, men hon valde religionen istället för att säkra sin plats i himlen och rädda sin själ.

Att du söker upp lidande är en självisk handling, du försöker antagligen intala dig själv att känna sorg och empati för att du upptäckt att du i själva verket inte känner någon sådan, då du tror att du borde göra det (eller vill göra det).

Men är det vad du vill, så gör det. Du kanske gör något gott av detta till slut. Räddar några valar, lite regnskog eller svältande i Afrika. Och det är ju inte helt fel oavsett dina motiv. Det är ju alltid ens handlingar som räknas.
Citera
2004-01-05, 08:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Monsieur Dolmancé
Det blir enklare då du inser att ond/god är fabricerade normer. Allt vi gör härstammar ur egennyttan och det är så vi fungerar. Lär dig leva med det.

Att ta på sig världens samvete leder oftast ingenstans och ingen bryr sig igentligen om din medömkan utom den som eftertraktar den av rent egoistiska skäl.

Det är därför vi har religion och välgörenhet som får oss att göra saker som är onaturliga för oss men som ända hjälper andra.

Oftast är det ju så att de som drivs av att vara goda och handla gott alltid är de värsta egoisterna om man inser varför de handlar som de gör. Se bara på Moder Theresa, hade hon verkligen brytt sig om de fattiga hade hon gett dem vad de behövde, t.ex. smärtstillande och preventivmedel, men hon valde religionen istället för att säkra sin plats i himlen och rädda sin själ.

Att du söker upp lidande är en självisk handling, du försöker antagligen intala dig själv att känna sorg och empati för att du upptäckt att du i själva verket inte känner någon sådan, då du tror att du borde göra det (eller vill göra det).

Men är det vad du vill, så gör det. Du kanske gör något gott av detta till slut. Räddar några valar, lite regnskog eller svältande i Afrika. Och det är ju inte helt fel oavsett dina motiv. Det är ju alltid ens handlingar som räknas.

Amen, brother!
Citera
2004-01-05, 12:11
Medlem
Malmsteens avatar
Du snackar som om det är något fel på att vara självisk, tycker du det eller?

Att söka upp och försöka hjälpa människor hade nog bara gjort problemet värre, för då skulle man komma i mer kontakt med dem, skulle man ju må dåligt av att inte vara lika fattiga som de, tänker jag inte vara, så söker hellre hjälp av något piller, biverkningsfritt
Citera
2004-01-08, 21:57
Medlem
Har läst en del psykologi på universitets nivå och haft några svackor själv (efter förhållanden & så :P) iaf så personligen så tycker jag det bästa är att aktivera sig. Kanske du kan hitta ngn ny hobby, umgås mer med polarna osv. Sen så brukar dem flesta företag & skolor ha terapi möjligheter om man frågar efter det. Många som känner sig deprimerade under månaderna efter jul...
Citera
2004-01-08, 22:54
Medlem
Saltkråkesatans avatar
Mina tips som hållit mig vid liv då många kompisar med samma liv flippat (delvis efter ha börjat få dina symptom).

Jobba mindre
Sov mer, skaffa normal dygnsrytm
Undvik alkohol och droger
Träna hårt
Ät inte sent på kvällarna
Onanera ofta
Citera
2004-01-08, 23:55
Medlem
safts avatar
Kan det vara så att du har lite för mycket fritid och därför tänker i såna banor, skaffa en hobby, skaffa nya kompisar eller nåt annat.

Det du ska undvika är att försöka tänka för mycket på såna saker som varför alla lodisar har det så svårt när du har det så enkelt, det gör bara att du hamnar i en ond cirkel. Dessutom ska du undvika anti-depp piller, de skadar mer än de gör nytta.

lycka till, vi deppar alla ibland.

//Saft
Citera
2004-01-09, 00:44
Medlem
Tussans avatar
Det är ju för 17 helt omöjligt att råda dig när man inte vet mer än vad du skrev!

Om man känner sig så nere h e l a tiden, d bör man söka ngn form av hjälp,
inte sitta på nätet och läsa folk hemmasnickrade teorier om det ena med det fjärde...

Man behöver ju inte direkt gå på medecinerna,och man måste inte gå t psykolog - ring närmaste sån vårdmottagning och du får antagligen rätt snart snacka med en kurator, som säkert kan råda dig bättre än ngn här...
så var det för mig när jag mådde dåligt.ibland behöver man bara prata,det sker massor undermedvetet och efter ett tag får man (förhoppningsvis)lite andra persektiv på sig själv och sin syn på saker å ting.

Du ska inte gå omkring och må dåligt,absolut itne, det är bara att välja, faktiskt!
Inget är konstant, förutom förändring.
lycka till
Citera
2004-01-11, 20:06
Medlem
Sapphires avatar
"Varför ödsla tid på negativa tankar?"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera