2009-09-24, 14:45
Medlem
Japp då har vi kommit till den stora dagen, nämligen stopp-i-toa-rören-lukta-illa-dagen.

Nu kan jag inte sätta fingret på om det är stopp eller ej, det är nämligen så här att golvbrunnen i min lägenhet är felbyggd. Det sitter ett hål på sidan, därifrån går det en böj rakt upp innan den går ner genom huset och slutligen ner till avloppsrören under marken. Detta betyder att vattnet har svårt att rinna undan, ofta blir det stopp i rören och då får kaustiksoda användas tillsammans med varmt vatten.

Men, nu som jag sa är det inte riktigt stopp utan det är lukten som är grejen. Det luktar alltså matjord på min toalett. Och vad innebär det? hur kan jag åtgärda problemet? lukten sprider sig till hela lägenheten om jag har toaletten öppen.
Citera
2009-09-24, 14:52
Medlem
Fases avatar
kan det vara fel på vattenlåsen?
Citera
2009-09-24, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fase
kan det vara fel på vattenlåsen?

ser ut som något alg liknande i golvbrunnen. spolade med varm vatten och dp försvann det mesta, har slängt ner lite avloppsränns nu....
Citera
2009-09-24, 15:28
Medlem
för mycke ragg i dushen?

har du tvättmaskin? eller diskmaskin?
Citera
2009-09-24, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pierce & Pierce
för mycke ragg i dushen?

har du tvättmaskin? eller diskmaskin?

Inget av dem.
Citera
2009-09-24, 17:36
Medlem
kan vara det, ingenting som spolar ordentligt i avloppen. då kan det fastna längre ner, spola i toaletten räcker inte för att rensa upp
Citera
2009-09-24, 19:59
Medlem
Men det är just den där lukten, vad fan är det? matjord liksom...
Citera
2009-09-24, 20:18
Medlem
För det första, använd inte kaustiksoda.. det kan förvärra ditt problem. Den lämnar nämlig en "cementliknande" beläggning i rören. Kan med andra ord bli ett sjuhelvetes stopp om man har otur

Har du rensat vattenlåset i golvbrunnen? Vattenlåset under handfatet? Där samlas iaf ofta en jävla massa hår om det finns kvinnor i hushållet, men även annan bråte samlas där.
Bara attt dra upp gallret på govlbrunnen så brukar man kunna ta ur vattenlåset och rengöra.

Under handfatet bara skruvar du isär det. Avlopp kan lukta lite liknande matjord ibland, jag sätter mina 2 kr jag har i fickan på att du bara behöver rensa dina vattenlås!
Citera
2009-09-24, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snytbengt
För det första, använd inte kaustiksoda.. det kan förvärra ditt problem. Den lämnar nämlig en "cementliknande" beläggning i rören. Kan med andra ord bli ett sjuhelvetes stopp om man har otur

Har du rensat vattenlåset i golvbrunnen? Vattenlåset under handfatet? Där samlas iaf ofta en jävla massa hår om det finns kvinnor i hushållet, men även annan bråte samlas där.
Bara attt dra upp gallret på govlbrunnen så brukar man kunna ta ur vattenlåset och rengöra.

Under handfatet bara skruvar du isär det. Avlopp kan lukta lite liknande matjord ibland, jag sätter mina 2 kr jag har i fickan på att du bara behöver rensa dina vattenlås!

Jag har rensat i själva hålet och sen tog jag duschslangen och tryckte in den i det lilla hålet i golvbrunnen och sprutade ner varmvatten ner i röret som går ut genom lägenheten. Tog även lite avloppsränsning (sånt du köper på Ica.. alltså den milda versionen) och hällde i lite sånt.
Citera
2009-09-24, 21:22
Medlem
Handfatet då? Säker på att det kommer ifrån golvbrunnen? Du har inget annat avlopp i badrummet som inte används? Kanske från nån gammal tvättmaskin och liknande?

Om ett vattenlås står oanvänt tillräckligt länge så dunstar vattnet som förhindrar lukten att komma ut väck,= det luktar.
Citera
2009-09-24, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snytbengt
Handfatet då? Säker på att det kommer ifrån golvbrunnen? Du har inget annat avlopp i badrummet som inte används? Kanske från nån gammal tvättmaskin och liknande?

Om ett vattenlås står oanvänt tillräckligt länge så dunstar vattnet som förhindrar lukten att komma ut väck,= det luktar.

Jag duschar varje dag så visst används det vattenlåset och jag använder handfatet minst ett par gånger varje dag. Men jag ska ta och rensa den lilla "koppen" på röret under hanfatet

Uppdaterar...

Har rensat koppen under handfatet. Kan iaf berätta för er att tjejen som bodde i denna lägenhet före mig drog loss ganska mycket hår som hon sköljde ner i handfatet. Vred loss hela böjen så själva röret från golvet fanns kvar, härifrån kände jag ett fläktande drag.. precis som att det satt en fläkt låååååångt ner i marken som blåste upp denna blomjords liknande lukt i min lägenhet. Så, jag har rensat där iaf. Tog duschslangen och sprutade ner varmt vatten i röret med högsta tryck. Så nu får jag se hur detta artar sig
Senast redigerad av flashspy 2009-09-24 kl. 22:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in