2009-09-24, 13:56
Medlem
SnuFFs avatar
Ärvde en JVC från min farmor, den kanske är från 70-talet nånstans.

Har den just nu kopplad till datorn och högtalarna som jag har kopplat i är nåt tjossa från 90-talet. Högtalarna är tidigare använda på en annan stereo så dom ska det väl inte vara nåt fel på. Förstärkaren är inte så flitigt använd misstänker jag.

När jag lyssnar på musik så kan högra högtalaren plötsligt dö, och då vrider jag lite på volymratten tills det sprakar till och den börjar leva igen, det här sker med oregelbundna mellanrum.. Helt random. Det är alltså bara den högra högtalaren.

En polare sa att jag skulle öppna skiten och spruta i elektronik-sprej där volymratten sitter. Är det en lösning ?
Citera
2009-09-24, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnuFF
Ärvde en JVC från min farmor, den kanske är från 70-talet nånstans.

Har den just nu kopplad till datorn och högtalarna som jag har kopplat i är nåt tjossa från 90-talet. Högtalarna är tidigare använda på en annan stereo så dom ska det väl inte vara nåt fel på. Förstärkaren är inte så flitigt använd misstänker jag.

När jag lyssnar på musik så kan högra högtalaren plötsligt dö, och då vrider jag lite på volymratten tills det sprakar till och den börjar leva igen, det här sker med oregelbundna mellanrum.. Helt random. Det är alltså bara den högra högtalaren.

En polare sa att jag skulle öppna skiten och spruta i elektronik-sprej där volymratten sitter. Är det en lösning ?

Vridpotentiometern har börjat bli oxiderad. Budgetlösningen är att vrida vrida vrida för att skava av oxiden som ger dålig kontakt. Hjälp till med elektronikspray så har du bättre chanser att lyckas. Det är varken dyrt eller svårt att löda ur den gamla och in en ny om budgetlösningen inte funkar.

/Hast
Citera
2009-09-24, 15:41
Medlem
SnuFFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hast1215
Vridpotentiometern har börjat bli oxiderad. Budgetlösningen är att vrida vrida vrida för att skava av oxiden som ger dålig kontakt. Hjälp till med elektronikspray så har du bättre chanser att lyckas. Det är varken dyrt eller svårt att löda ur den gamla och in en ny om budgetlösningen inte funkar.

/Hast

Okej, tack för svar. Ska provas..
Ska jag vrida medans den är på och musik strömmas ut ? eller ska den vara helt avstängd ?
Citera
2009-09-25, 09:13
Medlem
SnuFFs avatar
Har provat att vrida fram och tillbaka på ratten som du sa, och det verkar funka galant ! Behövde inte ens någon sprej ! Så tack så hjärtligt Hast1215
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in