2009-09-24, 09:41
Medlem
J.R.s avatar
Har stött på ett stort problem när jag ska lägga in Ubuntu på en minilaptop (eee PC). Det gamla OS Windows XP home ska bytas ut mot Ubuntu, eftersom datorn saknar cd så har jag gjort en USB sticka med Ubuntu på som jag bootat på. Detta har fungerat bra, jag har kunnat köra helt från USB stickan, mitt problem kom när jag skulle installera på hårddisken.
Det kom ett felmeddelande vid installationen som sedan avbröts, jag tror att meddelandet gällde filsystemet som inte var kompatibelt.?
Datorn går nu inte att boota på hårddisken vilket inte är så konstigt eftersom det vart fuckup under formatering och installationen, meddelande "inget operativsystem" kommer upp och inget händer.
Men det konstiga är att nu går inte att boota på USB stickan heller, ytterst förvirrande eftersom den innehåller samma filer som tidigare. Finns det någon som har tips på hur jag ska kunna på igång skiten?
Citera
2009-09-24, 09:46
Medlem
Pekabos avatar
Tror det KAN ha med SATA drivers att göra.

Mitt tips är att du lånar en USB-cdRom och kör från den!

USB bootning av operativ är inte det bästa då filsystemet i stickan troligen inte stöds av linux fullt ut.
Citera
2009-09-24, 09:58
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekabo
Tror det KAN ha med SATA drivers att göra.

Mitt tips är att du lånar en USB-cdRom och kör från den!

USB bootning av operativ är inte det bästa då filsystemet i stickan troligen inte stöds av linux fullt ut.

Tack för svaret. Ja, att köra från en cd-rom är ett alternativ, problemet är att jag inte har tillgång till en sån.
Jag kunde boota från stickan innan jag installerade Ubuntu från den så något måste ha hänt, jag fattar bara inte vad.
Citera
2009-09-24, 12:45
Medlem
agnes avatar
Berätta istället vad du fick för felmeddelande så kanske vi kan lösa problemet. Det är inte troligt att Ubuntu inte stödjer filsystemet på usbminnet då det mest troligt är fat32 och det är Ubuntu fullt stöd för.
Citera
2009-09-24, 14:28
Medlem
J.R.s avatar
Jag lyckades boota på USB stickan efter att ha gjort om proceduren för att göra den bootbar och med ubuntu 6.10 på. Installationen till eee904 gick också bra denna gång så nu känns det bättre.
Men strulet fortsätter, jag kommer inte ut på internet nu, eftersom jag är rätt ny på linux så vet jag inte riktigt hur man felsöker.
Jag har installerat linux på några andra maskiner och då har man kommit ut på nätet direkt men inte denna gång.
Måste man fylla i dns servrar, dhcp som i windows?

Edit: Jag hade FAT16 på USB stickan.
Citera
2009-09-24, 15:23
Bannlyst
kan vara problem med drivisarna till nätverkskortet, byta version på ubuntu till nyare än 6.10... det är det jag skulle gjort i första hand, verkar inte finnas så mycket problem med nyare distros av vad jag kan se på nätet.. sen bör du använda fat32 på usbstickan, UNR ubuntu netbook remix kanske kan vara ett alternativ också
Citera
2009-09-25, 19:22
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borjeboy
kan vara problem med drivisarna till nätverkskortet, byta version på ubuntu till nyare än 6.10... det är det jag skulle gjort i första hand, verkar inte finnas så mycket problem med nyare distros av vad jag kan se på nätet.. sen bör du använda fat32 på usbstickan, UNR ubuntu netbook remix kanske kan vara ett alternativ också

Helt riktigt, det var ubuntun det var "fel" på. Installerade eeebuntu (version av ubuntu anpassad för eee datorer) standard 3.0 och vips, närverket kom tillbaka.Jag följde instruktionerna på den här sidan http://eeebuntu.org/wiki/index.php/Step_by_step.
Tack för hjälpen.!
Citera
2009-09-25, 20:59
Medlem
Holger Meinss avatar
Nu är problemet i tråden löst, men för att lösa problemet med bla. nätverket i Ubuntu 9.04 för (vissa?) Eee-datorer kan man läsa i den här guiden, den funkade perfekt på min Eee 1005HA.

I händelse att sidan jag länkar till i inlägget skulle bli otillgängligt ligger den inom dessa SPOILER-taggar:
Citera
2009-09-26, 14:42
Bannlyst
kan nämna att jag läst att problemen för EEE pc 1005 och 1008 löser sig automatiskt när 9.10 enligt dom som testat alphan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in