2009-09-23, 22:56
Medlem
Hej Hej...
Uppgraderade min macbook igår från 2gb till 4 gb ram.
Datorn flyter på fint, men när ja kollar i activity monitor så står det att det är 2.44 gb använt och jag har knappt några program igång.. Ska den suga åt sig mer minne bara för att det finns mer eller? Vad hade hänt om ja nu bara hade 2 gig minne?
Citera
2009-09-23, 23:01
Medlem
royahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av db3306
Hej Hej...
Uppgraderade min macbook igår från 2gb till 4 gb ram.
Datorn flyter på fint, men när ja kollar i activity monitor så står det att det är 2.44 gb använt och jag har knappt några program igång.. Ska den suga åt sig mer minne bara för att det finns mer eller? Vad hade hänt om ja nu bara hade 2 gig minne?

kan det vara så att du har införskaffat ett par nya ddr-minnen som jobbar snabbare/långsammare än dom som satt i tidigare. För att det ska bli 4 gb totalt så måste dom jobba lika snabbt allihopa. Annars jobbar endast dom två snabbaste.
Citera
2009-09-23, 23:01
OS X fungerar väl lite på samma sätt som Linux, så ja den ska använda mer minne om det finns. Sålänge datorn flyter fint tycker jag inte du behöver bry dig om det. Att mycket minne används behöver inte vara en dålig sak, det gör ju bara så datorn går snabbare, vad är vitsen med att ha mycket minne om det inte används? :)
Citera
2009-09-23, 23:07
Citat:
Ursprungligen postat av royahl
kan det vara så att du har införskaffat ett par nya ddr-minnen som jobbar snabbare/långsammare än dom som satt i tidigare. För att det ska bli 4 gb totalt så måste dom jobba lika snabbt allihopa. Annars jobbar endast dom två snabbaste.
Vet inte om det är annorlunda på Mac, men en vanlig PC med med olika hastighet på minnena använder fortfarande alla minnen, fast alla jobbar i samma hastighet som det långsammaste. Och om det är som du säger, borde han inte kunnat använda 2.44GB minne om han bara hade 2GB som arbetade.
Citera
2009-09-23, 23:14
Medlem
hittade mitt svar här =) http://support.apple.com/kb/HT1342?viewlocale=sv_SE

det var tydligen en stor del av minnet som var inaktivt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in