2009-09-23, 17:25
Medlem
560012563s avatar
Hej! Har nyss uppgraderat min dator. Jag har köpt:

-Intel Core i5 750, 2.66GHz
-Moderkort: Asus P7P55D
-Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DOMINATOR with DHX
-Cooler Master HAF 922 Mini - E

Detta har jag monterat ihop tillsammans med följande komponenter jag haft sen tidigare: Asus EN9800GTX 512mb, Corsair 450w nätagg, 3 st 3,5 diskar & 1st DVD-brännare, samt en 22" skärm.

Problemet: När jag kopplat in skärmen till ett av DVI-uttagen, slagit på skärmen och sedan datorn så får inte skärmen kontakt med datorn, skärmen får ström och en grön led lyser när man slår på den, men den slår över till power safe mode när den inte hittar något och blir gul/orange.
. Jag har provat med 2st olika dvi-kablar, 2st VGA kablar med DVI-adapter (grafikkortet har ju bara DVI-uttag) samt en HDMI-kabel med DVI-adapter. Dessutom har jag provat en annan skärm med ytterliggare en VGA-kabel. Det blir samma sak hela tiden: skärmen svarar inte. Vad kan vara felet?

Det enda jag kan komma på som kan vara boven i det hela är att jag tror jag köpt fel internminnen till moderkortet. Trodde inte det var så noga med 1156 socket & DDR3-minnen, så därför får jag väl byta ut dom. Men trots att dom är fel så borde det inte vara det som gör att skärmen inte svarar, eller?
Citera
2009-09-24, 02:02
Medlem
Threedots-deads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 560012563
Hej! Har nyss uppgraderat min dator. Jag har köpt:

-Intel Core i5 750, 2.66GHz
-Moderkort: Asus P7P55D
-Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DOMINATOR with DHX
-Cooler Master HAF 922 Mini - E

Detta har jag monterat ihop tillsammans med följande komponenter jag haft sen tidigare: Asus EN9800GTX 512mb, Corsair 450w nätagg, 3 st 3,5 diskar & 1st DVD-brännare, samt en 22" skärm.

Problemet: När jag kopplat in skärmen till ett av DVI-uttagen, slagit på skärmen och sedan datorn så får inte skärmen kontakt med datorn, skärmen får ström och en grön led lyser när man slår på den, men den slår över till power safe mode när den inte hittar något och blir gul/orange.
. Jag har provat med 2st olika dvi-kablar, 2st VGA kablar med DVI-adapter (grafikkortet har ju bara DVI-uttag) samt en HDMI-kabel med DVI-adapter. Dessutom har jag provat en annan skärm med ytterliggare en VGA-kabel. Det blir samma sak hela tiden: skärmen svarar inte. Vad kan vara felet?

Det enda jag kan komma på som kan vara boven i det hela är att jag tror jag köpt fel internminnen till moderkortet. Trodde inte det var så noga med 1156 socket & DDR3-minnen, så därför får jag väl byta ut dom. Men trots att dom är fel så borde det inte vara det som gör att skärmen inte svarar, eller?

Är det detta moderkort och dessa minnen du har?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=487821&view=detailed#ProductTabs
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=492608&view=detailed#ProductTabs

Då ska de passa ihop.
Du har kopplat in alla strömkablar va? Inklusive den lilla 8-pins kontakten på moderkortet och kabeln till grafikkortet? Och minnesstickorna sitter i ordentligt som de ska och i rätt slot (svart-svart)? Isåfall skulle jag gissa på att det är moderkortet som var kaputt redan när det anlände, det är inte alltför ovanligt.
Senast redigerad av Threedots-dead 2009-09-24 kl. 02:05.
Citera
2009-09-24, 12:52
Medlem
Asleeps avatar
Plocka isär allt och montera ihop det igen. Kolla strömmatning till grafikkortet. Får du inte igång det så testa med annat grafikkort.
Citera
2009-09-24, 13:02
Medlem
Nate Blacks avatar
Alltså, går datorn igång överhuvudtaget? Snurrar fläktarna, hörs det något pip-ljud?

Läst under 'Starting for the first time'-sektionen i manualen? Har du kollat så att du satt minnena i rätt portar eftersom du bara använder en kanal?

Annars koppla bort allt som inte behövs för en POST. Så, ta bort alla onödiga systemfläktar, optiska enheter och lagringsmedia.
Citera
2009-09-25, 03:22
Medlem
560012563s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threedots-dead
Är det detta moderkort och dessa minnen du har?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=487821&view=detailed#ProductTabs
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=492608&view=detailed#ProductTabs

Då ska de passa ihop.
Du har kopplat in alla strömkablar va? Inklusive den lilla 8-pins kontakten på moderkortet och kabeln till grafikkortet? Och minnesstickorna sitter i ordentligt som de ska och i rätt slot (svart-svart)? Isåfall skulle jag gissa på att det är moderkortet som var kaputt redan när det anlände, det är inte alltför ovanligt.

Jajjemän, det är exakt det moderkortet & internminnen. Men hur vet du att de ska passa? I manualen står inte minnena med? Det är endast ett par corsair 4GB minnen på 1600mhz för 2,66 processors (i5) som passar, och det är inte dominator-minnena. Jag har byggt datorn tillsammans med en kompis som satt ihop datorer förut och jag antar att vi gjort rätt. Alla kablar till grafikkortet är rätt iaf. Jag har provat med minnena i både svart-svart och blå-blå. Grafikkortet har jag även provat i svarta och blåa platsen. Moderkortet kan alltså vara felet..
Citera
2009-09-25, 03:30
Medlem
560012563s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asleep
Plocka isär allt och montera ihop det igen. Kolla strömmatning till grafikkortet. Får du inte igång det så testa med annat grafikkort.

Ska prova med ett annat grafikkort imorrn, skulle gjort det idag men min vän glömde bort att lämna kortet till mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Alltså, går datorn igång överhuvudtaget? Snurrar fläktarna, hörs det något pip-ljud?

Läst under 'Starting for the first time'-sektionen i manualen? Har du kollat så att du satt minnena i rätt portar eftersom du bara använder en kanal?

Annars koppla bort allt som inte behövs för en POST. Så, ta bort alla onödiga systemfläktar, optiska enheter och lagringsmedia.

Ja, alla fläktar snurrar för fullt vad jag kan se. Tror pipljud hörs men jag är osäker. Tror jag läst lite hastigt i den delen av manualen. Som jag skrivit tidigare har jag provat att sätta minnena i båda portarna, och första gången satt dom i dom svarta.

Jag har fått höra av en annan person som har lite kunskaper inom datorer, att det kan vara pga att minnena är fel till moderkortet, som att skärmen inte får signaler från datorn, kan det stämma? Men eftersom Threedots-dead säger att minnena ska passa så blir det ju svårare. Minnena är inte så svåra att sätta dit, har provat minst 4 gånger men varje gång lyser ledlampan som indikerar på fel.

Idag har jag ju begärt återköp på minnena och beställt nya men nu blir jag ju osäker om det behövs om minnena verkligen ska passa. Tror jag avbeställer minnena till att börja med och sätter mig imorrn med burken och provar lite mer, b.la med annat grafikkort.
Citera
2009-09-25, 14:21
Medlem
560012563s avatar
Har nyss provat med ett annat grafikkort : XFX Geforce 8600GTS, men det blir samma resultat i alla fall. DRAM_led lyser fortfarande när jag stoppar in minnena, har provat med bara ett av minnena, på alla platser etc, blir samma resultat ändå.

Jag blir mer och mer övertygad om att det är minnena som är fel och som gör att datorn inte bootar. DRAM lampan lyser när nått är fel så enkelt är det, sen har tydligen moderkortet nån funktion som heter MemOK! som gör att man kan trycka på lampan och då felsöker moderkortet minnena och testar med olika inställningar. Varje gång den misslyckas startas allt om, och för varje gång så blinkar lampan snabbare. Tillslut har den provat allt och inget fungerar och då lyser lampan helt röd igen, vilket enligt manualen betyder att det är fel minnen och man bör sätta in ett av dom rekommenderade minnena från Memory QVL-listan.
Senast redigerad av 560012563 2009-09-25 kl. 14:37.
Citera
2009-09-25, 22:31
Medlem
Threedots-deads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 560012563
Har nyss provat med ett annat grafikkort : XFX Geforce 8600GTS, men det blir samma resultat i alla fall. DRAM_led lyser fortfarande när jag stoppar in minnena, har provat med bara ett av minnena, på alla platser etc, blir samma resultat ändå.

Jag blir mer och mer övertygad om att det är minnena som är fel och som gör att datorn inte bootar. DRAM lampan lyser när nått är fel så enkelt är det, sen har tydligen moderkortet nån funktion som heter MemOK! som gör att man kan trycka på lampan och då felsöker moderkortet minnena och testar med olika inställningar. Varje gång den misslyckas startas allt om, och för varje gång så blinkar lampan snabbare. Tillslut har den provat allt och inget fungerar och då lyser lampan helt röd igen, vilket enligt manualen betyder att det är fel minnen och man bör sätta in ett av dom rekommenderade minnena från Memory QVL-listan.

Jaha du. Förstod inte att det var en varningslampa du syftade på i ditt första inlägg. Då låter det ju som om det är nåt skumt med minnena helt klart.
Anledningen till att jag trodde att de skulle passa var att under "detaljerad specifikation" på Komplett står det "RAM-hastighet som stöds PC3-10600, PC3-8500, PC3-12800"
Dina minnen är PC3-12800 (1600 mhz). Vidare vill moderkortet ha DDR3 dual channel minnen och det stämmer också med de du köpt.

Men som du säger finns de inte med på Asus lista över kompatibla minnen. Tycker det låter konstigt att moderkort skulle behöva vara så förbannat kinkiga. Är det samma standard så borde det bara vara att tuta och köra tycker man.

Men ja, du gör nog bäst i att skicka tillbaka dem och pröva ett par minnen som finns med på listan.
Citera
2009-09-26, 04:31
Medlem
560012563s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threedots-dead
Jaha du. Förstod inte att det var en varningslampa du syftade på i ditt första inlägg. Då låter det ju som om det är nåt skumt med minnena helt klart.
Anledningen till att jag trodde att de skulle passa var att under "detaljerad specifikation" på Komplett står det "RAM-hastighet som stöds PC3-10600, PC3-8500, PC3-12800"
Dina minnen är PC3-12800 (1600 mhz). Vidare vill moderkortet ha DDR3 dual channel minnen och det stämmer också med de du köpt.

Men som du säger finns de inte med på Asus lista över kompatibla minnen. Tycker det låter konstigt att moderkort skulle behöva vara så förbannat kinkiga. Är det samma standard så borde det bara vara att tuta och köra tycker man.

Men ja, du gör nog bäst i att skicka tillbaka dem och pröva ett par minnen som finns med på listan.

Äntligen har jag fått allt att fungera! Det var inte fel på minnena eller något annan hårdvara för den delen heller. Felet låg i att min vän och jag monterat lite fel. Efter att jag monterat om allt så fungerade det klockrent och minnena dög plötsligt också. Jag är osäker på vad det är jag gjorde som fick det att fungera men nu är det iaf ordnat. Har lärt mig en hel del iaf, nästa gång kan jag nog sätta ihop hela datorn själv.

Så nu sitter man på en härlig ny och snabb dator! i5:an ligger stadigt på 25 grader idle =)
Senast redigerad av 560012563 2009-09-26 kl. 04:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in