• 1
  • 2
2009-09-23, 15:16
Medlem
När man kör skivstångsrodd, ska man då använda en explosiv rörelse när man för stången till kroppen? För så kör jag, jag drar stången mot kroppen så snabbt och explosivt som möjligt och släpper tillbaka den väldigt sakta, är det bra att köra så?
Citera
2009-09-23, 16:10
Medlem
Ja om du är ute efter styrka så är det bra att göra så, så tränar jag på i stort sätt alla övningar.
Citera
2009-09-23, 16:33
Medlem
ok, grymt.
Citera
2009-09-23, 18:12
Medlem
Sebastianos avatar
Det är delade åsikter i frågan. Det finns de friska, som gör som du, och så finns det de som följer ramsays träningskola där man drar den så snabbt man kan mot kroppen, sen trycker den ifrån sig jättehårt så det hela går jättejättefort. Precis som hans "tryck & dra i stången"-bänkpress.
Hela träningskolan finns på forumet, sök & du skall finna.
Citera
2009-09-23, 18:21
Medlem
Spejnars avatar
Streetsweeper: Jag kör lugnt och sansat för att dels stanna i toppläget samt minimera gungandet som uppstår vid vikt som förflyttas.
Citera
2009-09-23, 18:48
Medlem
Man kör väl ändå såpass tungt så att det går segt att dra upp den och håller emot på tillbakavägen.
Jag brukar ligga runt 8-10 strikta reps, specielt snabbt går det inte men jag tar i stort sett i allt vad jag kan.

Citat:
Bluedrop
Ja om du är ute efter styrka så är det bra att göra så, så tränar jag på i stort sätt alla övningar.
Vad grundar du det på?
Citera
2009-09-23, 19:45
Medlem
Själv ser jag det som en variationsak. Kör på som du gör, men ibland kan ju rent av göra tvärtom.
Citera
2009-09-23, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerotolerance
Man kör väl ändå såpass tungt så att det går segt att dra upp den och håller emot på tillbakavägen.
Jag brukar ligga runt 8-10 strikta reps, specielt snabbt går det inte men jag tar i stort sett i allt vad jag kan.

Vad grundar du det på?

Det ger mer power att köra så. Tänk dig att du ska forsera en tunnare trädörr med din kroppstyngd, var är sannolikheten störst att du har sönder dörren tror du?

1. Stå precis framför en dörr och försöka trycka sönder dörren.
2. Komma med explosiv fart och försöka trycka sönder dörren.

På samma sätt gäller det i tex bänkpress att trycka med explosiv fart på uppvägen för att få maximal power genom hela rörelsen, du får inte alls lika bra pressstyrka om du segpressar upp vikten.
Citera
2009-09-23, 20:13
Medlem
burnitd0wns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluedrop
Det ger mer power att köra så. Tänk dig att du ska forsera en tunnare trädörr med din kroppstyngd, var är sannolikheten störst att du har sönder dörren tror du?

1. Stå precis framför en dörr och försöka trycka sönder dörren.
2. Komma med explosiv fart och försöka trycka sönder dörren.

På samma sätt gäller det i tex bänkpress att trycka med explosiv fart på uppvägen för att få maximal power genom hela rörelsen, du får inte alls lika bra pressstyrka om du segpressar upp vikten.

Med det resonemanget borde man komma fram till att man använder rörelseenergi för att forcera dörren och inte sin styrka...?
Citera
2009-09-23, 20:18
Medlem
Alladins avatar
Har för mig att Arne Persson har någon bra video på lager där han kör roddar.
Citera
2009-09-23, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burnitd0wn
Med det resonemanget borde man komma fram till att man använder rörelseenergi för att forcera dörren och inte sin styrka...?

Rörelseenergin bidrar till mer styrka ja, det kanske du har märkt själv i bänkpress att det är mer eller mindre kört om stången börjar stå still när du pressar, men har du lite fart med dig så får du upp stången.
Citera
2009-09-23, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluedrop
Rörelseenergin bidrar till mer styrka ja, det kanske du har märkt själv i bänkpress att det är mer eller mindre kört om stången börjar stå still när du pressar, men har du lite fart med dig så får du upp stången.

Ja ok jag förstår hur du menar. Fast själva hastigheten har väl inget med det att göra utan att man helt enkelt tar i allt vad man kan när man pressar/drar skivstången, en explosiv rörelse.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in