2009-09-24, 09:16
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Om jag slår upp krabbler i SAOB så kan jag där läsa "sannol. (folklig) förvrängning av KAVALJER". Enligt din logik är det kavaljer som är förvrängningen.

Om jag slår upp illusie i SAOB så kan jag där läsa "sannol. förvrängning av JALUSI". Enligt din logik är det jalusi som är förvrängningen.

Tycker du att detta verkar troligt?

Nåväl, jag ska inte ge mig in i en mer omfattande strid angående SAOB:s beskrivning.

Hursomhelst tillför att "till den milda grad" skulle vara en förvrängning av "till den vilda grad" ungefär ingenting till att förklara vad innebörden må vara. Detta av det enkla skälet att "till den vilda grad" knappast är ett vedertaget uttryck som någon i modern tid använder sig av.

Dessutom är det sannolikt så att såväl "vilda" som "milda" på något sätt pekar mot det obegränsade och det är det som är det intressanta i sammanhanget.

Forska gärna vidare kring "parallelliteten" och ditt refererade uttrycks inneboende betydelse.
Senast redigerad av InnocentWar1 2009-09-24 kl. 09:19.
Citera
2009-09-24, 09:24
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Nåväl, jag ska inte ge mig in i en mer omfattande strid angående SAOB:s beskrivning.

Nej, det vore nog dumt då ju alla kan läsa innantill i SAOB och konstatera hur fel du har. (Om SAOB-redaktionens antagande är korrekt är en annan fråga.)

Citat:
Hursomhelst tillför att "till den milda grad" skulle vara en förvrängning av "till den vilda grad" ungefär ingenting till att förklara vad innebörden må vara. Detta av det enkla skälet att "till den vilda grad" knappast är ett vedertaget uttryck som någon i modern tid använder sig av.

Lägga embargo på är inte heller något som man i modern tid gärna använder sig av. Likväl är lägga rabarber på en förvrängning av det.
Citera
2009-09-24, 10:00
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Hursomhelst tillför att "till den milda grad" skulle vara en förvrängning av "till den vilda grad" ungefär ingenting till att förklara vad innebörden må vara.

Om du läser vad TS skrev i sin trådstart så ser du att hon/han inte undrar över innebörden, utan "om någon kan ha en aning om hur uttrycket i rubriken har uppstått".
Citera
2009-09-24, 11:19
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Lägga embargo på är inte heller något som man i modern tid gärna använder sig av. Likväl är lägga rabarber på en förvrängning av det.

Fast det låter ju som det omvända, från en fullt förståelig och logisk sats till en något oklar beskrivning.

De flesta tror nog för övrigt att lägga rabarber på handlar om hur de stora bladen täcker det aktuella. Men det är en annan sak.
Citera
2009-09-24, 11:23
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Om du läser vad TS skrev i sin trådstart så ser du att hon/han inte undrar över innebörden, utan "om någon kan ha en aning om hur uttrycket i rubriken har uppstått".

Ok, men frågan är om det inte finns en sekundärtolkning som i sig är helt separerad från grunduttrycket, ungerfär som embargo/rabarer ovan?

Du vilde tid vilka förvecklingar det blev, men TS är nog så till den vilda grad nöjd nu får vi tro och hoppas. Annars får han väl lägga rabareber på tråden igen eller be moderatorn lägga embargo på densamma.
Citera
2009-09-24, 15:33
Bannlyst
Citat:
Du vilde tid vilka förvecklingar det blev, men TS är nog så till den vilda grad nöjd nu får vi tro och hoppas. Annars får han väl lägga rabareber på tråden igen eller be moderatorn lägga embargo på densamma.

Mjo jag är nöjd med svaren. Att det har med gud att göra låter mest troligt tycker jag själv (men är ju inte språkvetare så...). Tänkte inte på mild som frikostig.

Tackar så mycket för alla svar och vill mod "lägga embargo" på tråden nu är det helt OK
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in