2009-09-23, 14:25
Bannlyst
Har funderat på detta ett bra tag nu. Undrar om någon kan ha en aning om hur uttrycket i rubriken har uppstått? Det känns så motsägelsefullt. Det känns ju som om det rent logiskt sett borde vara tvärtom (till den "omilda" grad ?) Exempel:

"Det kan inte vara lätt för dem själva att leva ett normalt liv när deras rörelser, prat, klädsel och uttryck är så till den milda grad överdrivna (...)"
Citera
2009-09-23, 14:50
Medlem
InnocentWar1s avatar
Uttrycket "Oh du milde" finns ju också. Lite lättare att se det som en variant av "Herregud". (Den milde [Gud])

Troligen anspelar "den milda grad" inte på "omilda" utan snarare "obegränsade".

Hämtat ur en ålderdomlig betydelse av mild som frikostig (alltså rikt tilltaget).
Senast redigerad av InnocentWar1 2009-09-23 kl. 14:54.
Citera
2009-09-23, 15:04
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo
Har funderat på detta ett bra tag nu. Undrar om någon kan ha en aning om hur uttrycket i rubriken har uppstått? Det känns så motsägelsefullt. Det känns ju som om det rent logiskt sett borde vara tvärtom (till den "omilda" grad ?)

SAOB säger att uttrycket till den milda grad troligen är en förvrängning av uttrycket till den vilda grad.
Citera
2009-09-23, 15:14
Medlem
Dunhams avatar
Det uttrycket har väl inte används på 30 år?
Citera
2009-09-23, 15:22
Medlem
kmers avatar
"Milda" är nog bara ett förstärkningsord i sammanhanget (och det kommer förmodligen från Gud på något sätt, jfr. "du milde!"). Och "grad" har givetvis ingenting med temperatur att göra.

Teorin om en förvrängning av "vilda" låter väldigt osannolik tycker jag.
Citera
2009-09-23, 15:24
Medlem
Egon3s avatar
Frasen »Milda makter!« är en allitteration som håller ihop som ler och långhalm. I en växelsång i kyrkan, den så kallade Litanian, sjunger kantorn och församlingen:

— Hör oss milde Herre Gud.

Genom treenigheten har vi där milda makter som i en liten ask.

När vintrarna var kalla, husen dragiga och kläderna otillräckliga så var milda mars med töväder efterlängtad. Solen sken till den milda grad som senare blev +1 °C. Den graden är betydligt mildare än -16 °C.

Allvarligare: till den milda grad = i så generös omfattning
Citera
2009-09-23, 15:49
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Frasen »Milda makter!« är en allitteration som håller ihop som ler och långhalm. I en växelsång i kyrkan, den så kallade Litanian, sjunger kantorn och församlingen:

— Hör oss milde Herre Gud.

Genom treenigheten har vi där milda makter som i en liten ask.

När vintrarna var kalla, husen dragiga och kläderna otillräckliga så var milda mars med töväder efterlängtad. Solen sken till den milda grad som senare blev +1 °C. Den graden är betydligt mildare än -16 °C.

Allvarligare: till den milda grad = i så generös omfattning

Vilket väl bara var ett annorlunda sätt att uttrycka det jag skrev under #2.

https://www.flashback.org/showpost.php?p=18884188&postcount=2
Citera
2009-09-23, 15:51
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
SAOB säger att uttrycket till den milda grad troligen är en förvrängning av uttrycket till den vilda grad.

Tvärtom, "till den vilda grad" är förvrängningen. Läs om och läs rätt.
Citera
2009-09-23, 16:24
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Vilket väl bara var ett annorlunda sätt att uttrycka det jag skrev under #2.

https://www.flashback.org/showpost.php?p=18884188&postcount=2
Ja, jag borde skrivit mitt inlägg med referens till ditt #2. Noteringen om allittererande milda makter var kanske ett tillskott.

Jämför det fullt moderna uttrycket givmild = generös med gåvor.
Citera
2009-09-23, 16:42
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Tvärtom, "till den vilda grad" är förvrängningen. Läs om och läs rätt.

Det är inte så jag tolkar det när SAOB skriver "trol. förvrängning av uttr. till den vilda grad".
Citera
2009-09-23, 17:15
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Det är inte så jag tolkar det när SAOB skriver "trol. förvrängning av uttr. till den vilda grad".

Exakt "till den vilda grad" är förvrängningen av det som kommer nedan. Ungefär som "man tager vad man haver" är en förvrängning av Cajsa Wargs "Man tager om man så hafva kan.....".
Citera
2009-09-23, 17:35
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Exakt "till den vilda grad" är förvrängningen av det som kommer nedan. Ungefär som "man tager vad man haver" är en förvrängning av Cajsa Wargs "Man tager om man så hafva kan.....".

Om jag slår upp krabbler i SAOB så kan jag där läsa "sannol. (folklig) förvrängning av KAVALJER". Enligt din logik är det kavaljer som är förvrängningen.

Om jag slår upp illusie i SAOB så kan jag där läsa "sannol. förvrängning av JALUSI". Enligt din logik är det jalusi som är förvrängningen.

Tycker du att detta verkar troligt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in