Citat:
Ursprungligen postat av GasGlad
Det finns väl ingen
förhandlingsmöjlighet i svenska domstolar där man kan få ett
mildare straff för ett erkännande eller golande på medbrottslingar? 
Förhandlingsmöjlighet? Nej det finns det inte, jfr plea bargaining inom amerikansk straffrätt. Jag tror att amerikanernas argument för förhandlingsmöjligheten är effektivitet och snabbhet, dvs. att man får undan målen snabbare om den misstänkte (jag tror att jag använder mig av rätt terminologi här eftersom man alltjämt inte är tilltalad när plea bargaining sätts in, eller?) åtminstone erkänner vissa gärningar, vinsten blir väl att domstolarna inte blir för högt belastade (men så har de ju ett jurysystem oxå). Frågan är hur den misstänktes rättssäkerhet iakttas?
Mildare straff för angivande av medbrottslingar? Menar du ngn form av kronvittnessystem? Nej det finns inte i Sverige men om jag inte missminner mig har ett eventuellt införande diskuterats i den allmänna debatten.
Vad som däremot finns är en regel i BrB 29 kap 5 § där vissa omständigheter skall beaktas vid straffmätningen. Begrunda följande:
=>Om den tilltalade efter förmåga sökt förebygga eller avhjälpa eller begränsa skadliga verkningar av brottet så skall detta beaktas. Gottgörelsen skall ske på eget initiativ och innan brottet avslöjas (lämnar tillbaka stulna pengar osv.)
==>Om den tilltalade frivilligt angett sig så skall detta beaktas.
==>Om någon annan omständighet föreligger som påkallar att den tilltalade får ett lägre straff än brottets straffvärde motiverar så skall detta beaktas. Det skall röra sig om omständigheter som berör den tilltalades personliga situation och som skett efter brottet (t.ex. att man har blivit ensamstående efter brottets utförande och har ett litet barn hemma osv.).
När domstolen bestämmer påföljd så gör den alltid en helhetsbedömning så frågan är om inte man i praktiken kan få straffrabatt om man anger sina kumpaner, erkänner brott där bevisläget är oklart eller på annat sätt samarbetar i utredningen?