2010-01-14, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikJ
Hur länge ska personerna behöva sitta häktade egentligen?

Har jag missat något som skrivits i media eller är det fortfarande samma story som för 4 månader sen? Inget nytt som framkommit?

Tror dom kan sitta nästan hur länge som helst. Men hörde något om Europakonventionen-Mänskliga rättigheter, att dom inte kan sitta hur länge som helst.. Men jag vet inte om det stämmer. Någon aom vet?

Annars är det samma story som förr, fast 11 st sitter häktade numera. Och eventuellt åtal till sommaren.
Citera
2010-01-14, 15:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av morgongava
Tror dom kan sitta nästan hur länge som helst. Men hörde något om Europakonventionen-Mänskliga rättigheter, att dom inte kan sitta hur länge som helst.. Men jag vet inte om det stämmer. Någon aom vet?

Annars är det samma story som förr, fast 11 st sitter häktade numera. Och eventuellt åtal till sommaren.

Klart dom inte kan sitta hur länge som helst, en kompis till mig fick sittta 8 månader med full restriktion, på ett häkte är det väldigt lång tid.
Citera
2010-01-14, 16:22
Bannlyst
Jag har skrivit det förut, men jag förtydligar igen; man kan sitta häktad i stort sett hur länge som helst,. Så länge utredningen pågår/går framåt. Det finns folk som suttit häktade närmare 3 år. Otroligt men sant, men framför allt - fy fan vad trist.
Citera
2010-01-14, 16:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LuckyPeopleCenter
Jag har skrivit det förut, men jag förtydligar igen; man kan sitta häktad i stort sett hur länge som helst,. Så länge utredningen pågår/går framåt. Det finns folk som suttit häktade närmare 3 år. Otroligt men sant, men framför allt - fy fan vad trist.

Du har rätt.
Citera
2010-01-14, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Intressant detta med kopplingen till Nationalmuseum.

Håkan Hedning som sitter för mordförsöket på Greven i Gamla Stan hade klar koppling till just Nationalmuseumkuppen.

Verkar vara ett ordentligt nätverk som är i farten.

Jempa och Pålle som båda är döda nu var väl misstänkta eller kanske till och med dömda för rånet har jag för mig
Citera
2010-01-14, 18:41
Medlem
Citat:
Ja visst! Lasermannen John Ausonius satt häktad i 3 år innan alla rättsprocesser var avslutade.
Spelkungen Rade Kotur var häktad i 2 år innan han nyligen kom till Kumla.
Och det finns fiolk från Akofelys rånargäng (postterminalen i Gbg) som fortfarande efter 2 år är häktade...
Och i målet om sprängningen aqv restaurangen på Norra Gubberogatan i Gbg tog det 1½ år innan man ens lyckades nå fram till en tingsrättsförhandling...
Och listan kan göras ännu längre....
Citera
2010-01-14, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Ja visst! Lasermannen John Ausonius satt häktad i 3 år innan alla rättsprocesser var avslutade.
Spelkungen Rade Kotur var häktad i 2 år innan han nyligen kom till Kumla.
Och det finns fiolk från Akofelys rånargäng (postterminalen i Gbg) som fortfarande efter 2 år är häktade...
Och i målet om sprängningen aqv restaurangen på Norra Gubberogatan i Gbg tog det 1½ år innan man ens lyckades nå fram till en tingsrättsförhandling...
Och listan kan göras ännu längre....

jo men att ha i åtanke är att blir du dömd så dras tiden i häkte av på din strafftid och blir du frisläppt så kan du begära skadestånd för att du suttit oskyldigt häktad
Citera
2010-01-14, 18:51
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke_S
jo men att ha i åtanke är att blir du dömd så dras tiden i häkte av på din strafftid och blir du frisläppt så kan du begära skadestånd för att du suttit oskyldigt häktad

drar dom inte av mer tid än man har suttit häktad?
1år häkte jämförs säkert med närmare 2år i fängelse
Citera
2010-01-14, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
drar dom inte av mer tid än man har suttit häktad?
1år häkte jämförs säkert med närmare 2år i fängelse

jo i många fall är det ju så, vet inte om det är standard, vissa missköter ju sig och får nog ingen straff rabatt
Citera
2010-01-14, 19:10
Bannlyst
Citat:
Klart att häktestiden dras av, men det är ju först en lättnad när du lämnar häktet och sitter i transporten på väg till kåken. Under tiden är de tankarna inte särskilt tröstande.

Tänk er förr, när de inte drog av häktestiden, fy fan.

Citat:
jo i många fall är det ju så, vet inte om det är standard, vissa missköter ju sig och får nog ingen straff rabatt
Vad menar du här? Hur missar man straffrabatten och vad är straffrabatt?
Senast redigerad av LuckyPeopleCenter 2010-01-14 kl. 19:13.
Citera
2010-01-14, 19:14
Bannlyst
Citat:
Klart att häktestiden dras av, men det är ju först en lättnad när du lämnar häktet och sitter i transporten på väg till kåken. Under tiden är de tankarna inte särskilt tröstande.

Tänk er förr, när de inte drog av häktestiden, fy fan.

Vad menar du här? Hur missar man straffrabatten och vad är straffrabatt?

att dom drar av tid på straffet, kåk uttryck
Citera
2010-01-14, 19:18
Medlem
Citat:
Jo blir man fälld så dras ju tiden av...
Och blir man friad efter ett par år i häkte blir det ju en rejäl påse pengar efteråt...
Dessutom går ju tiden i ett häkte rätt fort när man väl kommer in i det...
Vad som kan vara jobbigt är väl ovissheten. Att man inte vet vad som kommer att hända. Om man får sitta de närmaste 10 åren på Kumla eller om man står på gatan med en plastkasse i handen om ett par månader...

Sen räknas ju tiden i häkte av från den del man sitter. Alltså som Rade Kotur till exempel: Han fick 12 år och ska alltså sitta 8 år. Då räknas 2 år i häkte av från de 8 åren och han har alltså 6 år kvar att sitta. Och efter det är det 4 år kvar i villkorlig tid....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in