2009-10-04, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HKPfantast
Om mängden bränsle i helin va helt slut har rånet på G4S kanske tagit längre tid än beräknat alt. Att det var beräknat att AE skulle haverera pga soppa torsk och därmed inte kunna gola....Förutsatt att AE flygit helin alls!

Men det finns väl varningsystem och bränslemätare förutsätter jag..

Anta att man hade en plan där man strävat efter att ha så låg startvikt som möjligt.
Något gick snett och man fick flyga lite längre än beräknat.

Den som flög helin blev tvungen att gå ner i första bästa glänta.

Det som motsäger den teorin är att det tydligen fanns färska bilspår vid helin .

Tyder ju på att man valt ut en mötesplats alternativt att en bil redan stod parkerad där...alternativt att n ågon plockat upp piloten med bil.

Uppenbart har ju någon landat där och tagit sig därifrån.
Citera
2009-10-04, 16:23
Medlem
Citat:
Om mängden bränsle i helin va helt slut har rånet på G4S kanske tagit längre tid än beräknat alt. Att det var beräknat att AE skulle haverera pga soppa torsk och därmed inte kunna gola..

Soppatorsk skulle ju kunna förklara varför man inte satte eld på helikoptern. Man nådde helt enkelt inte den plats där man hade gömt undan tändvätska eller dylikt utan satte ned den tidigare än beräknat.
Citera
2009-10-04, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moneypenny´s
Soppatorsk skulle ju kunna förklara varför man inte satte eld på helikoptern. Man nådde helt enkelt inte den plats där man hade gömt undan tändvätska eller dylikt utan satte ned den tidigare än beräknat.

Ja varför inte?

Det blev en stressituation.

I så fall måste ju piloten ringt med mobil och talat om var han skulle plockas upp?

I det läget är det ganska naturligt att sticka från platsen så fort som möjligt och inte ha eldningsövningar för sig vid den här tiden på morgonen.
Citera
2009-10-04, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theron
Bra med någon som har koll. På ett ungefär, hur stor är säkerhetsmarginalen angående vikten på "nyttolasten"?

Undrade långt tillbaka i tråden efter tidigare ha åkt en likvärdig fullastad fransk helikopter med 240 kg last. Vi flög upp på 1000 meters höjd utan problem. Pilot + 3 passagerare och en massa utrustning. Jag fick vika in mig i lastutrymmet.

Helikoptern skulle motsvara Bell 206 i prestanda vad jag kommer ihåg. Därför tyckte jag uppgifterna och resonemanget om att rånarna bara fick med sig 150 kg stålar var underliga pga viktbegränsningar i helikopterns lastkapacitet.

Anledningen att helikoptern enligt polisen bara skulle ha nån liter kvar bränsle där den återfanns. Kan det helt enkelt ha göra med piloten gick ned vid Skavlöten pga soppatorsk? Att rånarna tänjde på gränserna har framgått i allt övrigt.

Har inget korrekt svar att ge dej eftersom rådande väderleks förhållanden(vind, temperatur,höjd överhavet) spelar stor roll samt att jag ej flugit Bell 206 som pilot(dock som bistttare)
Kanske någon som är in typad på Bell 206 här kan ge korrekt svar?

Har varit med om att en Huges 500 inte orkade lyfta 370 kg när den borde orkat lyfta 500 kg , det var för varmt och luftens densitet var inte som vid normal temeratur.Har även varit med att samma Huges 500 orkat lyfta en bra bit över 600 kg när det var gynnsamma förhållanden(lasten släpades ca 100 METER EFTER BACKEN INNAN DEN LYFTE
Citera
2009-10-04, 17:04
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Citat:
Ursprungligen postat av Theron Expressen gissar på att insideinformation från G4S läckte ut via utklädda hantverkare. Typ hur det såg ut inne i huset.

Visst kan det vara fullt möjligt. Från annat håll i polishuset på Kungsholmen vet jag av att några svartjobbande hantverkare har utfört ombyggnad såväl reparationer inuti polishuset, anlitade via en synnerligen kriminell person
Jag är på intet sätt förvånad.
... Och så riktas uppmärksamheten angående läckor mot G4S när det lika gärna kan ha läckt via polishuset och någon polisinformatör.
Citera
2009-10-04, 17:05
Medlem
Är det samma helikopter?

Det som intresserar mig är om det är samma helikopter som hittades i gläntan som flög ovanför G4S

Helin som hovrade ovanför G4s saknade höger sidodörr, någon som sett bilder av helin som hittades i gläntan om den hade höger sidodörr?
Citera
2009-10-04, 17:09
Medlem
Citat:
Det som intresserar mig är om det är samma helikopter som hittades i gläntan som flög ovanför G4S

Helin som hovrade ovanför G4s saknade höger sidodörr, någon som sett bilder av helin som hittades i gläntan om den hade höger sidodörr?

Det här är intressant.

Det har nästan bara varit bilder från helikopterns vänstra sida men jag är nästan säker på att jag sett bild från höger sida.

Ingen dörr saknades.

Ska leta länk nu.
Citera
2009-10-04, 17:09
Medlem
brackspaces avatar
Citat:
Helikoptern har givetvis inte tankats mer än vad som behövts för operationen.
Gissningsvis en tredjedels tank vilket ger ca 200 kg extra lastvikt.

Vidare är det förmodligen endast 3 personer i helikoptern och piloten hjälpt till att lasta.

Här har vi ytterligare ca 85 kg samt mer lastutrymme.

Således..

3 personer x 85 kg = 255 kg
Bränsle 100 liter = 100kg
Utrustning (vapen slägga mm) = 50 kg

Total ca 400 kg.

Helikopterns tomvikt är 810 kg.

Gross vikt 1519 kg.

Att spela med således ca 700 kg.

Man har kunnat lasta ca 300 kg.
Troligen mer eftersom det finns väl tilltagna säkerhetsmarginaler.

I 500 sedlar är det ca 150 miljoner.
1 1000 sedlar är det ca 280 miljoner

Helikopterförare i tråden...rätta om det det här inte stämmer.

Orkade inte räkna ut något. Men vad jag vet (rätta mig om jag har fel) så har en Bell 206:a 4 säten bak och två fram. Ingen som har info om dom möjligtvis har plockat ut några säten för att lätta på vikten?

Apropå tilltagna säkerhetsmarginaler. Jag har själv överskridit max vikt en gång och det gick utmärkt, dock var det tungt att komma iväg och i detta fall lyfte jag några kilo över 1400 kg i kroken (hängande last) och på denna copter är maximal krokvikt 1160 kg, så visst finns det goda marginaler.

Jag fattar inte varför dem inte stal en AS 350B som Roslagens helikopter har till förfogande, dock inte deras. Dessa maskiner är grymt starka och klarar vad som helst.
Citera
2009-10-04, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allemand
Hur kan den vara okänd om du åker omkring med en kärra som har fullt synliga registreringsbokstäver?

Var dom synliga under rådande omständigheter?
Citera
2009-10-04, 17:16
Medlem
Citat:

http://cdn01.tv4.se/polopoly_fs/1.12.../826766093.jpg

Borde det för övrigt inte stått Roslagens Helikopterflyg på helikoptern?

Stämmer det du säger är det uppenbarligen inte samma helikopter.
Senast redigerad av rattelsnake 2009-10-04 kl. 17:34.
Citera
2009-10-04, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brackspace
Orkade inte räkna ut något. Men vad jag vet (rätta mig om jag har fel) så har en Bell 206:a 4 säten bak och två fram. Ingen som har info om dom möjligtvis har plockat ut några säten för att lätta på vikten?

Apropå tilltagna säkerhetsmarginaler. Jag har själv överskridit max vikt en gång och det gick utmärkt, dock var det tungt att komma iväg och i detta fall lyfte jag några kilo över 1400 kg i kroken (hängande last) och på denna copter är maximal krokvikt 1160 kg, så visst finns det goda marginaler.

Jag fattar inte varför dem inte stal en AS 350B som Roslagens helikopter har till förfogande, dock inte deras. Dessa maskiner är grymt starka och klarar vad som helst.

Jag misstänker att man lätt kunna plocka med sig ca 500 kg om soppan väger 0.7 kg.
Citera
2009-10-04, 17:24
Medlem
Citat:
http://cdn01.tv4.se/polopoly_fs/1.12.../826766093.jpg

Borde det för övrigt inte stått Roslagens Helikopterflyg på helikoptern?

Stämmer det du säger är det uppenbarligen inte samma helikopter.

Nu blev det intressant!! Synd att man inte hinner mer än att komma in på FB och bidra med mer info...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in