2009-09-26, 10:22
Medlem
Elfuckeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvsvenne
"JAS-planen fick i stället order om att inte agera då rånet enligt ordern var en polisiär fråga. "

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3570767.svd

Jag skulle uppskatta om jag istället för velourmilitärer och dialogpoliser fick militärer och poliser för mina skattepengar.
Från svd. enligt en källa i försvarsmakten Obekfräftad källa med andra ord..bara efterhands spekulation.
Bara det faktumet att det var allmänheten som hittade HKP vittnar om det

Ingen visste vad det var som hände. Förutom att ett tungt väpnat rån pågick och polisen tittade på punkt slut.
Citera
2009-09-26, 10:33
Medlem
Radarbilder saknas
Om rånarna flytt med båt från badplatsen i Vällingby så riskerar spåren att ta slut där.
Enligt kustbevakningen kommer polisen nämligen inte få tag på några radarbilder som visar hur båten lämnade badet.
- Det finns ingen radar i det området, säger Nils Lindkvist, vakthavande befäl vid kustbevakningen

Man har verkligen tänkt på allt som det verkar..
Citera
2009-09-26, 10:38
Medlem
fredrikdenstores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Radarbilder saknas
Om rånarna flytt med båt från badplatsen i Vällingby så riskerar spåren att ta slut där.
Enligt kustbevakningen kommer polisen nämligen inte få tag på några radarbilder som visar hur båten lämnade badet.
- Det finns ingen radar i det området, säger Nils Lindkvist, vakthavande befäl vid kustbevakningen

Det här är fanemig inga gröngölingar! Man blir verkligen impad!
Citera
2009-09-26, 10:54
Medlem
I samband med det spektakulära helikopterrånet mot G4S värdedepå i Västberga i förrgår övade två svenska Jas-plan över Östersjön, uppger SvD.

Försvarets jaktledare dirigerade enligt tidningen planen till Tullinge när de fick kännedom om rånet via polisradion, och där fanns planen i beredskap för att kunna identifiera, avvisa och följa rånarnas helikopter.

Begärde inte hjälp
Men polisen begärde aldrig hjälp av försvaret.

Roger Magnergård, presschef vid Försvarsmakten, bekräftar för Aftonbladet att en beredskapsövning pågick i samband med rånet, men vill inte säga var planen befann sig.

– Det finns en lag som säger att om Försvarsmakten ska stödja polisen – säg vid terroristbekämpning eller civil verksamhet – måste det komma in en begäran om stöd från Rikspolisstyrelsen, säger Magnergård.

Någon sån begäran om hjälp beträffande Jas Gripen har inte kommit in.

//AB
Citera
2009-09-26, 10:59
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 357mag
Man kan ju undra varför pekka bara står och tittar på under pågående rån,man kan ju inte annat än att spekulera i om dom är i maskopi med pojkarna i helikopetern ,om inte så är det mycket märkligt att inte testa vad gripen går för när dom hade tillgång till att göra det. Men svenska myndigheter är som vanligt så jävla flata o fega och verkar lida av beslutsångest.....

Vad skulle "pekka" ha gjort då menar du? En eldstrid i tätbebyggelse mellan en kalashnikov och polisens sig-sauer hade inte vart en bra ide.
Citera
2009-09-26, 11:05
Medlem
jugbandbluess avatar
Milan Sevo intervjuad av AB:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5852986.ab

Jag vill också ha en flott kåk med lejonstatyer och vakt med automatpuffra och dobermann.. Han har rätt i mycket, rånarna har stora problem framför sig
Citera
2009-09-26, 11:09
Medlem
DemHerrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Onödigt att försöka förnedra mig med frågesport.

Jag är bara inte helt övertygad om att inblanding av Griparna hade gjort att man tjänat så himla mycket tid. Kring 07.25 säger vittnen bl.a. Rohypatt helikoptern landade vid Skavlöten. Om det nu var så att Griparna cirkulerade runt Tullinge vid detta klockslag och hade järnkoll över luftrummet över Stockholm så hade de meddelat att helikoptern landade vid detta klockslag på denna plats. Istället var det vittnesuppgifter som gjorde polisen medveten om var Bellen hade landat. Oavsett om uppgifterna kommer från pilot eller vittne så måste snuten ta sig dit. Visst tjänar man en del tid då piloten definitivt ligger lite före vittnena.

Att polisen var där först 08.15 är besynnerligt. Men frågan är hur pass mycket hade vi kunnat få ner det här klockslaget med hjälp av Griparna.

Är det sen konstigt att jag ställer mig frågande till om verkligen planen var på plats vid Tullinge och hade koll på luftrummet kring 07.25 när Bellen landar eftersom militären inte lämnade någon info om tid och plats för Bellen?

Nu kan det ha kommit fram nya uppgifter som jag missat, jag reserverar mig givetvis för det.

Försvaret hade uppgifter om rånet 5:40 senast. JAS flyger från Smygehuk till Treriksröset på 27 minuter 50 sekunder utan problem. Från Gotland till Stockholm är planen på mindre än 7 minuter, 4:20 om man vill. Med sin radar kan man låsa målet på långt avstånd och sedan är radarn låst på målet så länge piloten själv vill det.

Underskatta aldrig miltärerna. Det är gubbar som kan sina saker. Det är inga duvungar som ett gäng kvoteringspoliser och ett ändå värre, ett gäng kvoteringspolischefer som varken vet in eller ut utom när det gäller bag-in-box från systemet.

Systemet på JAS är förbannat avancerat. Det har definitivt blivit valuta för pengarna investerade.
Citera
2009-09-26, 11:20
Medlem
DemHerrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3570767.svd

Underbart o se vårt svenska försvar smula sönder alla teorier om att de ej kunde ingripigt.
Hade svensk regering varit mogna o ansvarsfulla skulle omg lagen om militär assistans i nödläge ändras.

O hade beslutit tagits innan rånet o förflytta hellisarna till F-16 hade rånarna som en överstelöjtnant sa " Aldrig kommit på tanken o om så ändå, aldrig ens lyckats närma sig basen "

För försvar i allmän tjänst.

Det här är en anledning att meddela hela RPS att avgå med omgående verkan eller få sparken för försumlighet i tjänsten. Dessutom borde cheferna på NIS ta sig i kragen eller lägga ett rep om sin hels. Något annat än en skandal är det inte. Bristande kommunikation till stockholmspolisen.

Polisverksamheten har varit daddaverksamhet alldeles för länge. Resultatet är det här rånet. Rånarnas bästa vän har varit polischefernas oförmåga. Polisens vidriga system av plockepinnstatistik där två fortkörare ses som effektivare att åtgärda än en våldtäkt visar hur improduktiv verksamheten är.

Om inte politikerna kan hantera bristerna och ta konflikten med hela den värdelösa polisledningen för riket så kan man lika bra säga att man vill ha in SD 2010 för att man själva är inkompetenta i regering och riksdag. Vad har vi för mesiga politiker som sitter i regering och risksdag som varken har mod, förmåga eller insikt om hur ett land skall skötas?

Om det här rånet är en ren polisiär fråga så anser jag att polisen skall ge fan i att fråga allmänheten efter tips. Allmänheten är ingen polismyndighet.
Citera
2009-09-26, 11:26
Medlem
Curses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
Milan Sevo intervjuad av AB:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5852986.ab

Jag vill också ha en flott kåk med lejonstatyer och vakt med automatpuffra och dobermann.. Han har rätt i mycket, rånarna har stora problem framför sig

Nu har jag ingen erfarenhet av rån eller pengatvätt... men är inte det dära något som man löser innan man får pengarna? altså man har kommit överns med en elle flera personer att dom ska tvätt pengarna.
Citera
2009-09-26, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Radarbilder saknas

Piloten som flög måste vara riktigt erfaren och även helt insatt hur luftrummet kring Stockholm bevakas.

Utdrag ur Peter Neppelbergs utmärkta inlägg på SVD.
"STRIDSLEDNINGSCENTRALEN MÅLFÖLJDE HELIKOPTERN Strax före kl 0500 startar den stulna helikoptern från Norrtälje och syns på flygvapnets radarstationer i kustbandet med bedömd höjd hundra meter. I ansvarig stridsledningscentral startar målföljning och identifiering påbörjas. Ingen färdplan finns distribuerad från LFV ATCC vid Arlanda. Eftersom inte flygplanet flyger österut mot Åland och skall passera territorialvattengränsen efterforskas ingen färdplan. Flygplanet med kurs mot Stockholm uppträder på ett helt normalt sätt och kan vara av typ ambulanshelikopter, helikopter för kraftledningskontroll etc. Att transponderkod inte visas är normalt då man flyger på höjder under 100 m i Stockholms skärgård då närmaste sekundärradar är placerad vid Gottröra.Helikoptern åsätts identiteten ”Förmodad Civil utan färdplan”, vilket är en standardidentitet för allt ”privatflyg som rör sig över land”. Informationen om planet presenteras i stridsledningscentralen och på Högkvarterets ”Air Operation Center” AOC utan att någon åtgärd vidtas. Händelsen är ju helt normal. Målföljningen upphör och symboler töms någonstans vid Södermalm Eftersom flygplanet inte har ”transponder till” presenteras det inte på Arlanda ATCC. När flygplanet kommer ner till Lidingö borde flygplanet slagit till transponder och anmält sig för Bromma tornet Så sker som bekant inte. En fråga är om Brommatornet var bemannat. Det stänger vissa tider och ansvaret övertas då av Arlanda ATCC. Efter den genomförda kuppen startar helikoptern söderut och flyger extremt lågt och genomför någon form av cirkelflygning mot norr. Den syns enbart interimistiskt på militär radarstation som står i kustbandet vilket inte är ovanligt runt Stockholm och dess omgivningar. Det är som bekant bitvis bergigt (radarskugga)."
Citera
2009-09-26, 11:38
Medlem
Krafses avatar
Jag såg helikoptern, och det var inte precis i närheten av Stockholm. Tänker dock inte avslöja ett skit om var den flög eller i vilken riktning.

Helikoptern var ute och flög häromdan iaf, tror det var igår nån gång på dagen. Den flög på förhållandevis låg höjd. Trodde först de skulle släppa en bomb på mig men det gjorde de inte.
Citera
2009-09-26, 11:39
Medlem
Funky_franks avatar
Försvarsmaktens stöd till polisen

Det är ju en tolkningsfråga dels om det ens är möjligt att begära stöd från försvaret, och dels om det är ett brådskande fall som kan innebära fara för människors liv eller hälsa eller för omfattande förstörelse av egendom.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20060343.htm

Ifall regeringen skulle tillfrågats så spelar det ju ingen roll, eftersom hela kuppen varit över likväl när det gjorts.

Denna lag måste ju gälla om för scenariot, som många efterfrågat, att sätta in Gripen-plan mot helikoptrarna. Men om det bara gäller delning av radarposition och liknande info, gäller denna lag då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in