2009-09-24, 01:09
Medlem
bob-marerlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
Nu tänker jag vänta på officiella uppgifter om summan som stals. Men håller tills vidare ändå fast vid tesen om max 50 miljoner. Kan i nuläget sträcka mig +-20 miljoner.
Du kommer nog aldrig få höra någon korrekt summa ändå hur mycket du än väntar.
Citera
2009-09-24, 01:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WilfPaiement
Han menar nog att du som blatte möjligen gått i samma skola som blattarna gjorde som utförde rånet, det är han som tror att det är förortsblattar, det tror jag absolut inte själv, möjligen att nån av dom inblandade är det..

Varför inte , Postrånet i Göteborg utfördes av några grabbar från hässelby och varför kan vi inte bara nämna dem andra stora rånen som arlanda , akalla hallunda ?
Citera
2009-09-24, 01:11
Medlem
Bugslife.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbe138
Politiker stoppar ju ändå pengarna i fickan och bränner pengar på onödiga saker så i dont give a fuck. Tycker man kan betala 40 öre för lite ögongodis , det är det fan värt .

Ska du göra polisens agerande till en politisk fråga?

Det är väl inte polisens fel att dem inte har resurser OCH det är jävligt lätt att sitta och klaga på polisen. Dem ska vara tillgängliga för alla medborgare som behöver hjälp och samtidigt stoppa ett rån utfört av rånare med automatvapen. Verkligheten är inte Die Hard.

Vet inte hur många idioter i tråden som undrar varför inte polisen sköt ner en helikopter med sin pistol.. va fan!!
Citera
2009-09-24, 01:12
Medlem
rohyps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KemiRockarFett
Du vet ej vad armeringstid är din pappskalle.

Det är säkringstiden, idiot.
Citera
2009-09-24, 01:13
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bob-marerly
Du kommer nog aldrig få höra någon korrekt summa ändå hur mycket du än väntar.

Möjligt, dock har summan i tidigare rån avslöjats. Tex Arlandarånet där de smet undan med 43 miljoner. Dessa killar åkte dessutom aldrig fast. Precis som Helikopterligan inte kommer åka fast.
Citera
Moderator
Dr Kings avatar
Det är väl säkert ca 10 pers inblandade i detta, men fördelningen av pengarna görs ju inte i 10 lika delar. 2 i toppen från väl kanske 80% tillsammans och sedan snabbt nedåt till några på botten som får mindre än 1% var.
Citera
Medlem
Min teori angående diskussionen om varför de valde att inte antända helikoptern är att gärningsmännen vill skapa så lite direkt (kanske inte indirekt) förstörelse som möjligt.

Som jag ser det så har personerna som rånat depån endast förstört en ruta. Jag läste något om explosioner men fick aldrig reda på vad det var i klartext så jag utelämnar det tills vidare.
Visst, de har stulit en helikopter för att sedan landat den säkert, bombhotat en annan samt spred ut spanska ryttare, men det är mer avledning än faktisk skada.

Just nu ser det ut som att vår kära polisstyrka vållat mer skada.

Jag har bara läst sida 1-83 samt 174-200 nånting, så jag ber om ursäkt i fall jag har missat något som gör mitt första inlägg här på FB totalt värdelöst.
Citera
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prestige2k
Nej och det är väl inget jag heller har hävdat? Jag konstaterar bara att det vid ett antal tillfällen har använts timers som inte har fungerat. Givetvis har förövarna inte haft tillgång till ditt stormande intellekt för annars hade saken givetvis varit biff.

Eller så ansåg förövarna, av någon "outgrundlig anledning", att det inte var värt mödan.

Jag har jobbat med sprängämnen och tändsystem i hela livet så jag tror jag vet vad jag pratar om. Jag tycker du ska googla på armeringstid.
Nej tändare fungerar jämt, det är extremt enkel teknik, i enklaste fall duger en rulle vanlig krutstubin som har en brinntid på en kvart, och de går att skarva och ger ifrån sig mkt lite rök. Går att få tag på var som helst utan att lämna namn.
Att de inte bränt helikoptern är en gåta. Kanske ville ngn inblandad se den oskadad
Citera
2009-09-24, 01:14
Bannlyst
Är det bara jag som är halvimponerad av detta rån? Viisst piloten ska ha allt cred han flög som en gud, men sen då?

Detta är inte eller kan vara rekordet på rånet i sverige så mycket kan sägas. Har ni ens aning hur myhcket cash i buntar väger?

Som sagt har dom inte plockat ur stolar eller tömt helikoptern på säten och annant onödigt så kan dom slagit rekordet. Dessutom flög dom rätt lågt pga vikten av flyget inte pga att dom ska vara onslygliga.

Mycket arbete många gärningsmän, känns mest som en flashigt jobb," vi ska göra grymmast jobbet i historien som ingen gjort hitills, aiyna kommer ändå aldrig komma ut med exat lösensumma dom kom över.

Precis som landvetter där dom som det var 9 mille men det var runt 50-60 mille.
Citera
2009-09-24, 01:14
Medlem
Bugslife.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
Möjligt, dock har summan i tidigare rån avslöjats. Tex Arlandarånet där de smet undan med 43 miljoner. Dessa killar åkte dessutom aldrig fast. Precis som Helikopterligan inte kommer åka fast.

1 vart mördad i Finland (inernjobb)
Citera
2009-09-24, 01:15
Medlem
WilfPaiements avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbe138
Varför inte , Postrånet i Göteborg utfördes av några grabbar från hässelby och varför kan vi inte bara nämna dem andra stora rånen som arlanda , akalla hallunda ?
Ja du, i all ärlighet har jag inte så stor koll på vem eller vilka som utfört dom rånen eller hur välplanerade dom var så visst, det finns ju en möjlighet..
Citera
2009-09-24, 01:15
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von.Ericstein
Min teori angående diskussionen om varför de valde att inte antända helikoptern är att gärningsmännen vill skapa så lite direkt (kanske inte indirekt) förstörelse som möjligt.

Som jag ser det så har personerna som rånat depån endast förstört en ruta. Jag läste något om explosioner men fick aldrig reda på vad det var i klartext så jag utelämnar det tills vidare.
Visst, de har stulit en helikopter för att sedan landat den säkert, bombhotat en annan samt spred ut spanska ryttare, men det är mer avledning än faktisk skada.

Just nu ser det ut som att vår kära polisstyrka vållat mer skada.

Jag har bara läst sida 1-83 samt 174-200 nånting, så jag ber om ursäkt i fall jag har missat något som gör mitt första inlägg här på FB totalt värdelöst.

Jag håller med dig. Jag tror heller aldrig de hade för avsikt att använda sina automatgevär. Allt detta tyder på att det inte är några tjommar från Rinkeby eller dyl, som vissa antyder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in