2009-09-23, 12:48
Medlem
sistaversens avatar
Förstår att det är jävligt jobbigt, men chansen är ju faktiskt större att hon överlever! Min mormor överlevde, och det var Ca 25 år sedan!
Citera
2009-09-23, 17:30
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Hang in there! En cancerdiagnos nuförtiden är inte vad den en gång var utan prognosen är för det mesta riktigt bra om det upptäcks tidigt. Jag känner många, många fler som blivit friska än som inte klarade sig. Min mor fick en hudcancer som spred sig till lymfan 1993. Man fick stopp på det hela och talade om för henne att prognosen var synnerligen god vilket den också blev med tiden. Tyvärr gick hon bort i en hjärnblödning några år senare men den hade inte ett dyft med cancern att göra.

När värsta chocken har lagt sig så försök var som vanligt igen. Var dock beredd på många, långa, djupa och tunga samtal med din mamma. Ja, det är jobbigt som fan att prata om såna saker med nån som är sjuk och rädd för hela situationen men det får man bara ta då hon behöver all stöttning hon kan få. Min far fixade inte det och det plågas han av fortfarande nu femton år senare.

Det är helt OK att pm:a om du känner för det.
Citera
2009-09-23, 17:41
Medlem
förstår att du e ledsen. min mor har haft cancer, en av de mest svåra. de gäller att vara stark.
Bröstcancer är inte någon av de farligaste om det är till någon tröst.
Vet hur jobbigt det är och hoppas allt blir bra för din mor och familj.

be strong!
Citera
2009-09-23, 17:53
Medlem
Fy så hemskt =(
Jag hoppas innerligt att det ska gå bra, och jag tror det kommer göra det också.
De jag vet om som haft bröstcancer har alla tillfrisknat helt utan några komplikationer.

Kramar till dig.
Citera
2009-09-23, 18:00
Bannlyst
Min mamma fick bröstcancer för ca 2 år sedan. Självklart var det tungt i början, men samtidigt tror jag att man måste blicka framåt. Var 3:e människa får cancer någon gång under sin livstid.

Min mamma behandlades under en en tid och opererade sedan bort en del av bröstet. Nu är hon i stort sett frisk. Den medicinska utvecklingen har gått långt och den stora kvantiteten bröstcancerfall har gjort att man kan bota den stora majoriteten.

Hoppas att din mamma kommer lindrigt undan. Då kommer det inte vara några problem med att bota henne.
Citera
2009-09-23, 18:21
Medlem
Spawnisens avatar
Som många säger så är cancer inte så farlgit som det var förrut. Förr så var ordet cancer lika med döden men det har utvecklats långt sen dess och chansen är mycket större än risken!
Var stark för dig själv och för din mamma!
Citera
2009-09-23, 20:18
Medlem
Tratts avatar
Min mor fick livmodercancer i början i år, hon opererades redan dagen efter, allt såg bra ut hon skulle knappt behöva gå på strålbehandlingen men hon valde det endå
(hon var rädd eftersom hennes far fick strålbehandling och hans hud blev nästan som läder vid strålpunkterna), denna var klar i Augusti, men sen under en undersökning såg de att den spridigt sig och hon skulle ta cellgifter,
allt såg bra ut. Hon åkte bort en vecka innan cellgifts behandlingen skulle börja och sen på semestern svullnade magen upp och när hon kom hem 2dagar efter tömde de den
och allt var bra, sen under natten hände något och hon dog, ungefär 1vecka sen har inte fått reda på vad ännu.

hoppas det går bättra för dig och din mor.
Citera
2009-09-23, 20:44
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratt
Min mor fick livmodercancer i början i år, hon opererades redan dagen efter, allt såg bra ut hon skulle knappt behöva gå på strålbehandlingen men hon valde det endå
(hon var rädd eftersom hennes far fick strålbehandling och hans hud blev nästan som läder vid strålpunkterna), denna var klar i Augusti, men sen under en undersökning såg de att den spridigt sig och hon skulle ta cellgifter,
allt såg bra ut. Hon åkte bort en vecka innan cellgifts behandlingen skulle börja och sen på semestern svullnade magen upp och när hon kom hem 2dagar efter tömde de den
och allt var bra, sen under natten hände något och hon dog, ungefär 1vecka sen har inte fått reda på vad ännu.

Oj, din stackare! Ville bara säga att jag inte är någon medicinsk expert, men av det du skriver kan det ha rört sig om spridningar till levern som försatte din mor i sk levercoma. Levern slutar fungera och det frigörs nån slags proteiner som leder till vätska i buken, och då finns det inte mycket man kan göra. Beklagar
Citera
2009-09-23, 20:49
Medlem
Mamma fick diagnosen bröstcancer idag.

Mina sympatier.
Citera
2009-09-23, 23:47
Medlem
Klasskillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratt

Jag beklagar! Fyfan, jag fick tårar av att läsa det där.

Min morsa fick också diagnosen cellförändring för ett halvår sedan. Hon går nu på kontroller 1 gång per halvår, nästa gång är i januari. Hoppas det inte har hänt något allvarligt.

Viktigt att man har någon man kan prata med, kan ibland kännas mycket lättare och bättre att prata med någon över internet. Ja fyfan, sånt här är hemskt.
Citera
2009-09-24, 06:25
Medlem
xurras avatar
Gött att få det som födelsedagspresent

Får hoppas att det går bra på måndag då, håller tummarna
Citera
2011-09-29, 23:02
Medlem
robertobaggios avatar
Lånar tråd.

Morsan strax över 50 fick igår beskedet om att en 4cm stor tumör växer i hennes högra bröst. Även förändringar av något slag existerade runt lymfkörteln i armhålan. Den s.k vaktporten.

Man säger ju att ju tidigare man upptäcker den desto bättre prognos. Men vad fan är en tidig upptäckt? Hon var på mammografi för 2 år sedan utan någon synligt.

4cm klassas som Stadium II av sammanlagt 5 faser 0, I, II, III, IV.

Inte kan det vara en godartad om den blivit så stor som 4cm?

Blir tokig, det är overkligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in