2009-09-22, 21:54
Medlem
Dudemaisters avatar
har en liten fundering kring detta, eller jag har funderat på det i 3 år
har forskat lite i detta och man borde ju kunna få till det med två projektorer
som är synkade med filmen, och 2 polarision filter + 1 par polariserade glasögon,
man borde ju kunna göra vilken film som helst till 3d då om man flyttar ena bilden lite grann åt vänster/höger och kör detta.

är jag helt ute och cyklar nu eller?
Citera
2009-09-22, 22:57
Medlem
stilltons avatar
då har du bara två bilder med samma perspektiv. håll upp fingret framför dig. blunda växelvis med höger vänster öga. det är den skillnaden i perspektiv som skapar 3d-effekten. du måste altså spela in från bägge dessa platser samtidigt, och visa vardera film för vardera öga.
Citera
2009-09-23, 19:37
Medlem
Dudemaisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
då har du bara två bilder med samma perspektiv. håll upp fingret framför dig. blunda växelvis med höger vänster öga. det är den skillnaden i perspektiv som skapar 3d-effekten. du måste altså spela in från bägge dessa platser samtidigt, och visa vardera film för vardera öga.

stämmer verkligen detta? anaglypsik 3d dvs röd/blå går ju att göra med två lika dana bilder, samma sak med stereoskopisk 3d (funkade med edemensionals 3d glasögon på min gamla dator?

borde ju bli samma effekt tycker jag med tanke på att dom polariserade glasögonen inte visar båda projektorerna på samma glas .
Citera
2009-09-23, 20:48
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dudemaister
stämmer verkligen detta? anaglypsik 3d dvs röd/blå går ju att göra med två lika dana bilder, samma sak med stereoskopisk 3d (funkade med edemensionals 3d glasögon på min gamla dator?

borde ju bli samma effekt tycker jag med tanke på att dom polariserade glasögonen inte visar båda projektorerna på samma glas .
visst, du kan manuellt tillverka en sådan bild som fungerar rätt bra, men det blir rätt jobbigt att göra med en film, och det kommer se väldigt konstigt ut om du tar en närbild på något, om du sätter fingret mot näsan, så ser ju vänster respektive höger öga helt olika saker. men du kan få det att se ut som olika objekt är på olika avstånd.
här är en bild som troligtvis är skapad på det viset du menar: http://whollysblog.com/wordpress/wp-content/uploads/2009/08/sketch-3d-pad2.jpg
om du tittar noggrant på bilden förstår du nog varför det inte bara går att klona bilden.
Citera
2009-09-23, 21:19
Medlem
Dudemaisters avatar
Citat:
visst, du kan manuellt tillverka en sådan bild som fungerar rätt bra, men det blir rätt jobbigt att göra med en film, och det kommer se väldigt konstigt ut om du tar en närbild på något, om du sätter fingret mot näsan, så ser ju vänster respektive höger öga helt olika saker. men du kan få det att se ut som olika objekt är på olika avstånd.
här är en bild som troligtvis är skapad på det viset du menar: http://whollysblog.com/wordpress/wp-content/uploads/2009/08/sketch-3d-pad2.jpg
om du tittar noggrant på bilden förstår du nog varför det inte bara går att klona bilden.

nja det vet jag väl inte om det blir så svårt. finns väl ett par olika alternativ

1. två projektorer med polarisationsfilter och som man duplicerar filmen med borde väl funka,

2. två projektorer som med polarisationsfilter + programet stereoplayer som kan duplicera bilderna så kör man dom via två skrivbord i windows

dom två metoderna måste la gå

men det vikigt jag vill få reda på är att, kan man få till en 3d effekt på detta viset eftersom det går med en stillbild, och en vanlig film är ju massa olika stilbilder?
Citera
2009-09-23, 21:37
Medlem
stilltons avatar
Citat:
nja det vet jag väl inte om det blir så svårt. finns väl ett par olika alternativ

1. två projektorer med polarisationsfilter och som man duplicerar filmen med borde väl funka,

2. två projektorer som med polarisationsfilter + programet stereoplayer som kan duplicera bilderna så kör man dom via två skrivbord i windows

dom två metoderna måste la gå

men det vikigt jag vill få reda på är att, kan man få till en 3d effekt på detta viset eftersom det går med en stillbild, och en vanlig film är ju massa olika stilbilder?
titta på bilden igen. det är inte 2 förskjutna kopior, om du tittar på avstånden mellan linjerna på de "rör" som ska föreställas vara i förgrunden, har de annat avstånd än de de som ligger i bakgrunden. hur ska man annars få känslan av att något ligger olika långt bort? det kräver två skilda perspektiv. den andra effekten som skapar 3d-känsla är storleken på objekten, men den framgår ju lika tydligt på en helt vanlig platt bild
Citera
2009-09-23, 21:41
Medlem
askers avatar
Du får ju ingen 3D-effekt med två exakt likadana bilder. Att vi upplever saker i 3D beror ju på den lilla skillnaden som uppstår mellan det vi ser i höger respektive vänster öga. Finns ingen skillnad så finns ingen djup-information och således kan man ju aldrig uppleva det som 3D.
Citera
2009-09-24, 17:33
Medlem
Dudemaisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asker
Du får ju ingen 3D-effekt med två exakt likadana bilder. Att vi upplever saker i 3D beror ju på den lilla skillnaden som uppstår mellan det vi ser i höger respektive vänster öga. Finns ingen skillnad så finns ingen djup-information och således kan man ju aldrig uppleva det som 3D.

hum jag vet inte vad jag ska tro eller så är jag bara dum
jag kan fortfarande inte släppa att det går.

jag har ju en stereoskopisk konverterare till tvn som jag aldrig fått att fungera, eftersomd en är för amerikansk tv standard men me dden ska det tydligen gå att få tre på vad som helst, och det funkar ju med stereoskopisk 3d på datorn så varför inte på en projektor/tv?
Citera
2009-09-24, 17:45
Medlem
stilltons avatar
Citat:
hum jag vet inte vad jag ska tro eller så är jag bara dum
jag kan fortfarande inte släppa att det går.

jag har ju en stereoskopisk konverterare till tvn som jag aldrig fått att fungera, eftersomd en är för amerikansk tv standard men me dden ska det tydligen gå att få tre på vad som helst, och det funkar ju med stereoskopisk 3d på datorn så varför inte på en projektor/tv?
hur menar du att det fungerar på en dator, men inte tv?
Citera
2009-09-24, 21:01
Medlem
Dudemaisters avatar
Citat:
hur menar du att det fungerar på en dator, men inte tv?
hämmtat från:
http://sv.wikipedia.org/wiki/3D#Olika_tekniker
Sekventiell

Shutter glasses

Så kallade shutter glasses eller aktiva glasögon bygger på att bilderna för höger och vänster öga visas på bildskärmen varannan gång med en viss frekvens. Tittaren har på sig glasögon som blinkar med motsvarande sekvens för att släppa igenom bilderna till respektive öga.

där har du det sättet jag hade på datorn, funkade kanon kunde göra spel så man fuck ett jävla djup i dom och även så det "kom ut från skärmen"

vilket gör 1 helt vanliga bild "bild/film/spelkälla" duplicerades i datorn och blev 3d, nu så kan jag ju inte det efter som min tv inte stödde 60 hz har ioförsig inte provat med min nya tv,

det sättet som är stereoskopisk 3d som är Sekventiell måste ju kunna återskapas med 2 projektorer och polarisationsfilter och glasögon för det stänger ju bort ljuset från ena projektorn så att det andra ögat ser ena och andra ögat ser andra så det måste ju bli en 3d effekt om man tar och förskuter ena projektorbilden en bit.

känns ganska glasklart för mig men jag kanske är dum i huvudet
Citera
2009-09-24, 21:06
Medlem
askers avatar
Men förstår du inte VARFÖR 3D-glasögonen till datorn släcker ett öga varannan bildruta?
För att datorn ska kunna rita ut bilder från två olika perspektiv där varje öga bara ser ett av perspektiven! Testa att titta på skärmen utan glasögon när datorn är inställd på att visa 3D så ser du att det inte är samma bild som visas.

Har du aldrig experimenterat med att stänga ena ögat och öppna det andra, fram och tillbaka? Det är ju inte samma bild du ser. Om det nu vore så enkelt att man skulle kunna göra vilken bild som helst 3D genom att visa den för vardera öga, hur skulle du kunna få fram djupinformation i bilden?! Med svart magi? Hur skulle denna bild se ut? Vilken sida av kuben skulle framstå som den närmast dig med din teknik hade du tänkt?

Har du funderat på varför de använder två projektorer för att visa film på bio i 3D? För att kunna visa samma bild från två olika (om än med väldigt liten skillnad) bilder samtidigt, där vardera bild bara kan uppfattas av ena ögat. Det är i grunden samma teknik som 3D-glasögonen till datorn och det är precis vad som krävs för att hjärnan ska uppleva något att ha ett djup. Du har aldrig reflekterat över detta?
Senast redigerad av asker 2009-09-24 kl. 21:08.
Citera
2009-09-24, 21:09
Medlem
Dudemaisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asker
Men förstår du inte VARFÖR 3D-glasögonen till datorn släcker ett öga varannan bildruta??

ni får ursäkta om jag är trög
har du använt stereoskopiskta glasögon i typ halflife då är det den bilden du ser utan 3d som datorn dubblerar och förskjuter vilket ger ett så kallat djup i bilden.

här hittade jag lite andra källor på att detta kan funka

http://www.stereo3d.com/projection.htm
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här