2009-09-22, 21:42
Medlem
Någon som kan berätta förmig hur man gör?
Citera
2009-09-22, 23:23
Medlem
Nej, nu maste du utveckla battre vad du menar!
vilka ar forutsattningarna?
Citera
2009-09-22, 23:24
Medlem
Stockos avatar
bearing = mod(atan2(sin(lon1-lon2)*cos(lat2), cos(lat1)*sin(lat2)-sin(lat1)*cos(lat2)*cos(lon1-lon2)), 2*pi)

Koordinaterna är i radianer förståss.

http://williams.best.vwh.net/avform.htm#GCF
Citera
2009-09-23, 21:57
Medlem
Jag förstår verkligen inte alls vad TS vill få fram! Vad menas med Bäring 000.000? Bäring 0 är samma som bäring 360, dvs rakt norrut, det spelar ingen roll var man står mellan två koordinater.

Eller gäller frågan att få fram riktningen från punkt A till punkt B? I så fall kan man använda sig av Stockos formel här nedanför, även om det inte heller blir helt rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
bearing = mod(atan2(sin(lon1-lon2)*cos(lat2), cos(lat1)*sin(lat2)-sin(lat1)*cos(lat2)*cos(lon1-lon2)), 2*pi)

Koordinaterna är i radianer förståss.

http://williams.best.vwh.net/avform.htm#GCF

Den formeln fungerar givetvis någorlunda för storcirkeln. Att jag skriver någorlunda beror på att jag är tveksam om den formeln ger den kortaste vägen mellan punkterna eller om den ger enbart kursen. Mina navigationskunskaper sträcker sig ungefär hit men inte längre, När vi kommer in på sfärisk trigonometri är jag borta så jag vill inte att någon tar det jag säger som sanning. Men så vitt jag vet måste man ständigt korrigera sin kurs vid en storcirkelnavigation, dvs hela tiden räkna om. Därför tror jag att ovanstående formel bara är praktiskt användbar på väldigt korta avstånd, åtminstone om man vill ha värden som stämmer så mycket med verkligheten som möjligt..

TS nämner inte om han försöker navigera på storcirkel eller loxodrom eller vad det är han försöker med. om det är vanlig loxodromnavigering så är det ju en hel del som spelar in, vilken kartprojektion som används och så vidare, då är det absolut enklast att rita ett streck i kartan och sedan mäta med gradskiva mot mittmeridianen. Det blir inte exakt, men väldigt nära.

Om TS vill navigera bara mellan två punkter på ett papper så fungerar ju vanlig trigonometri bäst.

TS nämner inte heller om det är magnetisk eller sann kurs han vill få fram. Om det är den magnetiska så kommer det in ännu fler variabler.

Kortfattat. Skall detta göras praktiskt så: 1. hitta punkterna i kartan. 2. Dra ett streck mellan dem. 3. Mät med gradskiva där strecket skär mittmeridianen på sträckan så kommer du tillräckligt nära om det gäller true course. Justera sedan för eventuell magnetisk variation och deviation om det är kompasskursen TS söker.

Reservation för att jag har yrat någonstans.

Mycket intressant länk för övrigt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in