2009-09-22, 20:58
Medlem
Hej! Jag har ett basutbud från ComHem med 1,2,3,4,5,6 osv i mitt hus via analog-tv. Nu har jag även fått Canal+ via digital-tv som jag bara beställde för att få canal+ och har därför bara 1,2,4,6 och canal+ på digitalboxen.

Men jag har ju bara ett TV-uttag i väggen, så varje gång jag vill byta från digital-tvn till analog-tvn eller vice versa så har jag varit tvungen att gå och sätta i TV-sladden i rätt enhet. Men för att lösa detta fick jag ett tips att köpa en t-splitter. Köpte denna: http://www.computercity.se/Products/Product.aspx?id=1523775 .

Men, jag får det itne att fungera. Troligtvis p.g.a. att jag inte sovit på 3 dygn och för att jag är sjukt oteknisk, så släpa mig gärna i smutsen bara problemet löses

Iallafall, splittern känns felkonstruerad. Den har ett "in" uttag och två "out" uttag. Som man ser på bilden så har den 1 uttag med 1 "pinne" i mitten och 2 uttag med en "ihålig" pinne i mitten. Men den borde väl ha 2 uttag med "pinne" och 1 uttag med "ihålig pinne"? Efter som man sätter i uttaget med ihålig pinne i väggen? Om det hade varit så så hade det ju funkat perfekt? Troligtvis sjukt svårt att förstå men försök

mvh santa
Citera
2009-09-22, 21:13
Medlem
kimdah2002s avatar
Kan du inte sätta splittern i digitalboxen och dra vidare en analog kabel till tv'n ?
Citera
2009-09-22, 21:50
Medlem
Om du har en comhembox så sitter det en loop i den som du sätter kabeln från uttaget i väggen i sen finns det en kontakt till på boxen där du sätter en annan antennkabel i upp till tvn.
Citera
2009-09-22, 22:01
Medlem
Tack för svaren, det löste sig! Grymt!
Citera
2009-09-23, 10:42
Medlem
DennisOlofs avatar
santaman10, du köpte inte fel splitter då

Det finns splitter för "radio" delen i uttaget, fast det används inte så mycket numera vad jag vet. Då passar den inte.

Sedan kan man ha problem om man har fel sladdar, finns ju lite olika kontakter osv. Dock kommer du inte undan från att byta från videokanalen till de vanliga analoga kanalerna på TVn. Det är många som gnäller på att det finns analoga kanaler men att dessa inte finns digitalt.

Får se om comhem går över till att helt digitalisera rubbet, tror det är på gång men det kommer nog ta tid.

Bra det löste sig.
Citera
2009-09-23, 15:44
Medlem
contrerass avatar
Förstår inte problemet riktigt, har du en digitalbox från ComHem så kan du ju se alla gratiskanaler genom den, och behöver bara koppla antennen till den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in