2009-09-22, 18:07
Medlem
Hej! Jag vill koppla min tv till projektorn. vet någon hur man gör det på enklaste sätt då jag inte är super teknisk. har förstått att man enklast kopplar genom en boxer eller liknande. men bor i lägenhet så kan få många kanalre genom antenn sladd in i tvn. så om det fungerar att bara få tv bilden från tvn till projektorn. har S-video sladd t ex. men går det att koppla tv bilden till projektorn med den. känns som det bara går att koppla till tvn. men är tacksam vid svar och hjälp!
Citera
2009-09-22, 18:14
Medlem
Tv apparater har oftast bara en s-video ingång och ingen s-video ut signal.
Skulle rekomendera dig att koppla in en videobandspelare och därifrån ta signalen till projectorn.
Citera
2009-09-22, 19:24
Medlem
För att koppla från TV så behöver ju TV:n vara igång. Fungerar via scart om den utgången har s-videostöd.

Bättre att koppla från en video som det skrevs ovan.
Citera
2009-09-22, 19:58
Medlem
Übergrovs avatar
Håller med om att bästa lösningen (i ditt fall) är via en video. Det kan bli riktigt bra bild redan med kompositsignal (rca-video = gul rca-sladd), men använd s-vdeo (s-vhs) om det går.
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=39598&path=470000000,4 70500000,473000000,474500000
Citera
2009-09-22, 20:56
Medlem
T-bens avatar
Att hitta en tv med nån form av utsignal lär bli rätt svårt. Video eller DVD med inspelningsmöjlighet borde funka men VHS kan bli krångligt att hitta med rätt anslutningar. Finns DVD-inspelare med HDMI som kan kopplas till DVI för bästa bild men annars borde s-video-signal duga.
Citera
2009-09-23, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-ben
Att hitta en tv med nån form av utsignal lär bli rätt svårt. Video eller DVD med inspelningsmöjlighet borde funka men VHS kan bli krångligt att hitta med rätt anslutningar. Finns DVD-inspelare med HDMI som kan kopplas till DVI för bästa bild men annars borde s-video-signal duga.

Varenda video har ju scart (ut) med stöd för i alla fall komposit, så svårt kan det ju inte vara.... Vad gäller TV brukar scart 2 vara både ut och in, där hittar man stöd för komposit och även ofta s-videostöd. Platt-TV med inbyggd box har dessutom RGB-stöd via scart 2, så att man får möjlighet för inspelning i hyfsad kvalitet.
Citera
2009-09-23, 07:41
Medlem
Går det bara köpa en sån scart adapter med in-out knapp på och koppla i s-video sladd och sedan till projektorn? eller måste jag koppla genom en vhs spelare? eller varför rekomenderade ni det? hehe
Tack så mycket på förhand iaf
Citera
2009-09-23, 09:58
Medlem
Übergrovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaakee
Går det bara köpa en sån scart adapter med in-out knapp på och koppla i s-video sladd och sedan till projektorn? eller måste jag koppla genom en vhs spelare? eller varför rekomenderade ni det? hehe
Som gusgunner skriver så har TV-apparater scart ut så du kan gå därifrån, men det kräver i sin tur att TV:n är igång och det kanske inte är så lockande att ha programmet visat på två skärmar.
Citera
2009-09-23, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaakee

Ja, om det scartuttaget du sätter adaptern i har stöd för s-video.
Citera
2009-09-23, 17:41
Medlem
T-bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gusgunner
Varenda video har ju scart (ut) med stöd för i alla fall komposit, så svårt kan det ju inte vara.... Vad gäller TV brukar scart 2 vara både ut och in, där hittar man stöd för komposit och även ofta s-videostöd. Platt-TV med inbyggd box har dessutom RGB-stöd via scart 2, så att man får möjlighet för inspelning i hyfsad kvalitet.
Då tar jag tillbaka. Hade verkligen ingen aning om att tv-signalen kunde vidareförmedlas.
Citera
2009-09-23, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-ben
Då tar jag tillbaka. Hade verkligen ingen aning om att tv-signalen kunde vidareförmedlas.

Nä, det har ju inte varit så, men eftersom man ska ha möjlighet att spela in från den inbyggda boxen så finns nu den möjligheten. Sonys apprataer går till och med att ställa in så att panelen är släckt, men "boxen" är igång. Smart för den som vill timerinspela.
Citera
2009-09-23, 20:52
Medlem
En projektor har ingen tv mottagare inbyggd, därför behöver du koppla via en box eller en video. Finns även tv mottagare att köpa separat som kopplas på antennsladden innan projektorn.

Hur hade du tänkt med ljudet?

Ett annat tips, en signal direkt från antennuttaget kommer inte ge dig speciellt bra bild med en projektor. Antar att du skall ha en stor duk. Skaffa ett billigt digitaltv abbonnemang och njut av både bra bild och digitalt ljud.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in