2009-09-22, 15:49
Medlem
Jo nu är det så att jag åkte dit på ringa narkotikabrott för ca en vecka sedan. Jag har rökt brass nästan varje dag den här sommaren så det var bara att erkänna så att jag får det här överstökat. jag erkände bara att jag hade rökt tidigare på kvällen (blev tagen på natten), nekade pissprov och tog blodprov istället. MEN jag hade tagit tjack kvällen innan, tror ni att dom kommer att se det också? och isåfall får jag grovare straff då?

Tog också körkortet den här sommaren, finns det någon risk att dom tar det ifrån mig?

Dom sa att jag kommer få böter, men hur mycket kommer den att ligga på då jag är arbetslös?

Hur många brev från polisen kommer jag att få hem i brevlådan? Och hur länge dröjer det tills dom hör av sig igentligen?

Blev lite många frågor nu men så många svar som möjligt uppskattas.
Citera
2009-09-22, 16:28
Medlem
IRMEs avatar
hade du inget på dig blir det förmodligen strafföreläggande. D.v.s. böter, möjligtvis kring 2000 kronor allt som allt. Du kommer nog att få hem ett par brev. Möjligtvis först två brev där det står om förhöret och allt sånt. (Jag fick två nästan identiska i alla fall) sen får du väl ett om analysen på dina prover, och sedan ett brev om strafföreläggande alt. kallelse till tingsrätten. Men detta är bara spekulationer.

När jag själv åkte dit hade jag iofs bara körkortstillstånd, men jag fick fortsätta övningsköra så länge jag efter en tid X hade lämnat in ett läkarintyg till länsstyrelsen om att jag varit drogfri.

Provtiden ser lite olika ut. Jag fick två månader, högst ovanligt fick jag veta, då endast en innan hade fått det(på den kliniken jag gick på). Sex månader verkar vanligast, och förmodligen sex månader igen ett tag efter det.
Citera
2009-09-22, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
hade du inget på dig blir det förmodligen strafföreläggande. D.v.s. böter, möjligtvis kring 2000 kronor allt som allt. Du kommer nog att få hem ett par brev. Möjligtvis först två brev där det står om förhöret och allt sånt. (Jag fick två nästan identiska i alla fall) sen får du väl ett om analysen på dina prover, och sedan ett brev om strafföreläggande alt. kallelse till tingsrätten. Men detta är bara spekulationer.

När jag själv åkte dit hade jag iofs bara körkortstillstånd, men jag fick fortsätta övningsköra så länge jag efter en tid X hade lämnat in ett läkarintyg till länsstyrelsen om att jag varit drogfri.

Provtiden ser lite olika ut. Jag fick två månader, högst ovanligt fick jag veta, då endast en innan hade fått det(på den kliniken jag gick på). Sex månader verkar vanligast, och förmodligen sex månader igen ett tag efter det.
okok tack för svaren Minns du hur länge det dröjde tills dom hörde av sig? Och när fick du börja gå till läkaren ang pissprov efter att du blev tagen? mvh/cheese
Citera
2009-09-22, 17:13
Medlem
IRMEs avatar
Det dröjde ett par månader för mig, innan jag fick de första papperena ifrån polisen, och det kan vara väldigt olika som jag har förstått, helt beroende på hur mycket de har att göra och hur de prioriterar ditt fall. Ett år dröjde det innan jag blev kallad till rättegång, och den är nu om en månad ungefär.

Papprena från länsstyrelsen kom kanske efter två-tre månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in