2009-09-22, 14:01
Moderator
Falukropps avatar
Som rubriken lyder.

Har en gammal Dellburk som kom frinstallerad med svenska OEM-versionen av XP. Frutom den medfljande installationsskivan med vilken man inte behver ange ngon key vid installation. De stora tillverkarna har som bekant sina egna specifika OEM-skivor, dr installern gr en check mot en hash i BIOS eller nt i den stilen, s det dr med keys och aktivation blir verfldigt.

P datorn sitter frsts ocks den sedvanliga etiketten med en unik key. Iom att datorn bara varit installerad frn installationsskivan som fljde med lr inte den keyen vara aktiverad. Allts borde det inte vara ngra problem att installera frn en standard-OEM-skiva som inte r bunden till ngon specifik tillverkare.

P etiketten s anges ingen speciell lokaliserad version, det str bara att den r fr XP Pro, inga sprk nmns. Men man kan ju ocks tnka sig att den r tnkt till den svenska OEM-versionen av XP, eftersom det r vad datorn kom frinstallerad med, och det r vad installationsskivan innehller.

Vad jag undrar r om ngon vet om det r olika keys till den svenska och den engelska OEM-versionen av XP Pro, eller om det skulle g att installera en engelsk XP Pro med keyen frn etiketten p datorn? Det vore fint att kunna bespara sig besvret att frska installera om bara fr att tvingas g tillbaks till ursprungslget om det skiter sig.
Citera
2009-09-22, 14:52
Medlem
hasenfrasens avatar
Sprket gr ingen skillnad d du kan ndra sprk mha XP MUI Pack.

Den nyckel som anvndes av Dell vid originalinstallationen r inte densamma som finns p din dators etikett.

http://forums.mydigitallife.info/showthread.php?t=2602
Citera
2009-09-22, 18:25
Medlem
Tooheyss avatar
Jag har testa engelsk nyckel till svensk xp och det funkade inte
Citera
2009-09-22, 20:02
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tooheys
Jag har testa engelsk nyckel till svensk xp och det funkade inte

Vad var det som inte funkade? Ogiltig nyckel vid installationen eller kan inte validera s att Windows Update funkar?

Kolla i trden https://www.flashback.org/showthread.php?t=305272
Citera
2009-09-22, 21:29
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Sprket gr ingen skillnad d du kan ndra sprk mha XP MUI Pack.

Den nyckel som anvndes av Dell vid originalinstallationen r inte densamma som finns p din dators etikett.

http://forums.mydigitallife.info/showthread.php?t=2602

h, okej, s det enda som skiljer en engelsk och en svensk installationsskiva r allts olika languagepacks? Trodde UI-texten lg inkompilerad i dll:s, executables, etc. s att sga. Eller patchar languagepacksen kanske redan befintliga filer?

N, att den nyckeln inte lr ha anvnts r jag fullt medveten om.

Men d kr jag p att frska installera engelska OEM XP med keyen p etiketten d. Som sagt, det r s jvla surt att lgga ner tiden p att slipstreama och customiza en massa, och sedan mecka med installation om det inte funkar sen
Citera
2009-09-22, 23:43
Medlem
hasenfrasens avatar
Iom att din dator har SLP och ven mjligen SLIC i BIOS s behver din installation inte ens valideras av Microsoft nr du anvnder en Dell CD.

Anvnder du en av de Dell installationsnycklar du hittar i trden jag lnkade till fr du minst problem.
Citera
2009-09-23, 12:32
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Iom att din dator har SLP och ven mjligen SLIC i BIOS s behver din installation inte ens valideras av Microsoft nr du anvnder en Dell CD.

Anvnder du en av de Dell installationsnycklar du hittar i trden jag lnkade till fr du minst problem.

Jo, visst r det en SLP-installation, men den r p svenska. Och jag har ingen SLP-skiva med engelska XP fr Dellburkar, hade jag det s skulle det vara en baggis att cruncha till den som jag vill ha den, och bara behlla SLP-filerna som de r. Och jo, att biosen innehller en SLIC table utgr jag frn

Vad jag tnkt gra r en skiva baserad p en generisk engelsk XP OEM-skiva, och anvnda en unik key. Och den mste valideras av MS. Det knns som att det har en bttre chans att fungera n det skulle gra att hlla p och frska f med SLIC-verifieringsprylarna frn den svenska Dell-OEM-skivan till en hemmasnickrad engelsk XP OEM-skiva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in