2009-09-22, 11:51
Medlem
J.R.s avatar
Jag behöver hjälp med en minilaptop -Asus eee pc 904HD-, det som hänt är att en fil msgina.dll har av misstag raderats. Datorn går ej att boota, ej heller i felsäkert läge utan den säger att filen saknas och stannar där. Dator saknas cd som man skulle kunna tänka sig att boota från iofs. har jag ingen cd med operativsystem på heller. OS är XP Home. Vad göra?
Citera
2009-09-22, 12:17
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> MS -> Support

//Mod
Citera
2009-09-22, 13:36
Medlem
J.R.s avatar
Jag tackar moderatorn som placerade tråden på rätt plats.
Ingen som vet hur man kan lösa detta?
Citera
2009-09-22, 14:45
Medlem
Jag antar att ditt problem inte rör hur du ska få tag på filen eftersom den finns på vilken xp som helst (kan nog skicka den till dig annars) utan hur du ska få in den till c:\windows\system32

Lyckas du på något sätt ta dig in i datorn? Kan du starta felsäkert till kommandoprompten? om du då bränner ut filen på en cdr så kan du kopiera den direkt där.

Kod:
copy d:\msgina.dll c:\windows\system32\msgina.dll

Detta under förutsättning att jag tolkar dig rätt med att det är skivan du saknar. Har du ingen läsare heller blir det svårare. Då skulle jag ordna ett usb-minne med ubuntu och boota från det, kopiera in filen på hårddisken den vägen.

Ett sista alternativ, har aldrig plockat med en sån dator själv, men går det ta ur hårddisken ur den och koppla till en fungerande dator att kopiera filen från?
Citera
2009-09-22, 15:08
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurran
Jag antar att ditt problem inte rör hur du ska få tag på filen eftersom den finns på vilken xp som helst (kan nog skicka den till dig annars) utan hur du ska få in den till c:\windows\system32

Lyckas du på något sätt ta dig in i datorn? Kan du starta felsäkert till kommandoprompten? om du då bränner ut filen på en cdr så kan du kopiera den direkt där.

Kod:
copy d:\msgina.dll c:\windows\system32\msgina.dll

Detta under förutsättning att jag tolkar dig rätt med att det är skivan du saknar. Har du ingen läsare heller blir det svårare. Då skulle jag ordna ett usb-minne med ubuntu och boota från det, kopiera in filen på hårddisken den vägen.

Ett sista alternativ, har aldrig plockat med en sån dator själv, men går det ta ur hårddisken ur den och koppla till en fungerande dator att kopiera filen från?

Tack för ditt svar. Ja, filen har jag fått tag på så problemet är att få in den i datorn, alltså att kunna boota datorn och sen kopiera in den i system32 mappen. Det går tyvärr inte att boota till kommandopromten så alternativen blir väl (så vitt jag begriper).
1. Extern cd/dvd med windows systemskiva i. Det tror jag att jag kan fixa men har tyvärr ingen cd/dvd spelare.
2. Boota från USB sticka (som du nämner) eller USB hårddisk. Vet inte hur man gör detta, mottager gärna tips.

Hur komma åt filsystemet (kopiera in filen) i datorn samt på usb stickan om man bootar med ubuntu? Har ubuntu inbyggd filhanterare typ utforskaren?
Citera
2009-09-22, 15:24
Medlem
har ingen bra länksamling på denna datorn så någon annan här kanske kan peka ut en bra sida som förklarar hur man fixar ett bootbart usb-minne med ubuntu?

Ubuntu är inte så olikt windows egentligen, tror du kommer förstå när du kommer in där helre än att jag försöker förklara.

finns givetvis många andra linux distributioner du kan använda, att jag föreslår just ubuntu trots att det är lite större är för att det är enkelt för en windows-person att komma igång med det lilla som behövs i sådana här fall
Citera
2009-09-23, 14:03
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurran
har ingen bra länksamling på denna datorn så någon annan här kanske kan peka ut en bra sida som förklarar hur man fixar ett bootbart usb-minne med ubuntu?

Ubuntu är inte så olikt windows egentligen, tror du kommer förstå när du kommer in där helre än att jag försöker förklara.

finns givetvis många andra linux distributioner du kan använda, att jag föreslår just ubuntu trots att det är lite större är för att det är enkelt för en windows-person att komma igång med det lilla som behövs i sådana här fall

Tack för din hjälp. Nu har lyckats att boota min eee PC med en USB sticka, använde Ubuntu 6.10 följde denna guide http://www.pendrivelinux.com/usb-x-ubuntu-610/ och lyckades efter diverse strul (var tvungen att redigera filen sources.list för att ladda hem programmet mtools).
Nu har jag startat datorn på stickan och nästa problem dyker upp. Hur får jag den saknade windows filen från usb-stickan till system32 mappen på hårddisken?
När jag går in i ubuntus "file browser" hittar jag inte hårddisken någonstans. Bara filer/mappar på stickan syns.
Citera
2009-09-23, 15:53
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Tack för din hjälp. Nu har lyckats att boota min eee PC med en USB sticka, använde Ubuntu 6.10 följde denna guide http://www.pendrivelinux.com/usb-x-ubuntu-610/ och lyckades efter diverse strul (var tvungen att redigera filen sources.list för att ladda hem programmet mtools).
Nu har jag startat datorn på stickan och nästa problem dyker upp. Hur får jag den saknade windows filen från usb-stickan till system32 mappen på hårddisken?
När jag går in i ubuntus "file browser" hittar jag inte hårddisken någonstans. Bara filer/mappar på stickan syns.

Svarar på mitt eget inlägg. Lyckades att "mounta" hårddisken så att jag kommer åt den i Ubuntu.
Gjorde så här:
Mitt nästa problem är att jag inte kan kopiera in filen till windows mappen eftersom jag inte har skrivrättigheter på den. Hur fixar man detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in