2009-09-22, 11:51
Medlem
J.R.s avatar
Jag behver hjlp med en minilaptop -Asus eee pc 904HD-, det som hnt r att en fil msgina.dll har av misstag raderats. Datorn gr ej att boota, ej heller i felskert lge utan den sger att filen saknas och stannar dr. Dator saknas cd som man skulle kunna tnka sig att boota frn iofs. har jag ingen cd med operativsystem p heller. OS r XP Home. Vad gra?
Citera
2009-09-22, 12:17
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Trd -> MS -> Support

//Mod
Citera
2009-09-22, 13:36
Medlem
J.R.s avatar
Jag tackar moderatorn som placerade trden p rtt plats.
Ingen som vet hur man kan lsa detta?
Citera
2009-09-22, 14:45
Medlem
Jag antar att ditt problem inte rr hur du ska f tag p filen eftersom den finns p vilken xp som helst (kan nog skicka den till dig annars) utan hur du ska f in den till c:\windows\system32

Lyckas du p ngot stt ta dig in i datorn? Kan du starta felskert till kommandoprompten? om du d brnner ut filen p en cdr s kan du kopiera den direkt dr.

Kod:
copy d:\msgina.dll c:\windows\system32\msgina.dll

Detta under frutsttning att jag tolkar dig rtt med att det r skivan du saknar. Har du ingen lsare heller blir det svrare. D skulle jag ordna ett usb-minne med ubuntu och boota frn det, kopiera in filen p hrddisken den vgen.

Ett sista alternativ, har aldrig plockat med en sn dator sjlv, men gr det ta ur hrddisken ur den och koppla till en fungerande dator att kopiera filen frn?
Citera
2009-09-22, 15:08
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurran
Jag antar att ditt problem inte rr hur du ska f tag p filen eftersom den finns p vilken xp som helst (kan nog skicka den till dig annars) utan hur du ska f in den till c:\windows\system32

Lyckas du p ngot stt ta dig in i datorn? Kan du starta felskert till kommandoprompten? om du d brnner ut filen p en cdr s kan du kopiera den direkt dr.

Kod:
copy d:\msgina.dll c:\windows\system32\msgina.dll

Detta under frutsttning att jag tolkar dig rtt med att det r skivan du saknar. Har du ingen lsare heller blir det svrare. D skulle jag ordna ett usb-minne med ubuntu och boota frn det, kopiera in filen p hrddisken den vgen.

Ett sista alternativ, har aldrig plockat med en sn dator sjlv, men gr det ta ur hrddisken ur den och koppla till en fungerande dator att kopiera filen frn?

Tack fr ditt svar. Ja, filen har jag ftt tag p s problemet r att f in den i datorn, allts att kunna boota datorn och sen kopiera in den i system32 mappen. Det gr tyvrr inte att boota till kommandopromten s alternativen blir vl (s vitt jag begriper).
1. Extern cd/dvd med windows systemskiva i. Det tror jag att jag kan fixa men har tyvrr ingen cd/dvd spelare.
2. Boota frn USB sticka (som du nmner) eller USB hrddisk. Vet inte hur man gr detta, mottager grna tips.

Hur komma t filsystemet (kopiera in filen) i datorn samt p usb stickan om man bootar med ubuntu? Har ubuntu inbyggd filhanterare typ utforskaren?
Citera
2009-09-22, 15:24
Medlem
har ingen bra lnksamling p denna datorn s ngon annan hr kanske kan peka ut en bra sida som frklarar hur man fixar ett bootbart usb-minne med ubuntu?

Ubuntu r inte s olikt windows egentligen, tror du kommer frst nr du kommer in dr helre n att jag frsker frklara.

finns givetvis mnga andra linux distributioner du kan anvnda, att jag freslr just ubuntu trots att det r lite strre r fr att det r enkelt fr en windows-person att komma igng med det lilla som behvs i sdana hr fall
Citera
2009-09-23, 14:03
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurran
har ingen bra lnksamling p denna datorn s ngon annan hr kanske kan peka ut en bra sida som frklarar hur man fixar ett bootbart usb-minne med ubuntu?

Ubuntu r inte s olikt windows egentligen, tror du kommer frst nr du kommer in dr helre n att jag frsker frklara.

finns givetvis mnga andra linux distributioner du kan anvnda, att jag freslr just ubuntu trots att det r lite strre r fr att det r enkelt fr en windows-person att komma igng med det lilla som behvs i sdana hr fall

Tack fr din hjlp. Nu har lyckats att boota min eee PC med en USB sticka, anvnde Ubuntu 6.10 fljde denna guide http://www.pendrivelinux.com/usb-x-ubuntu-610/ och lyckades efter diverse strul (var tvungen att redigera filen sources.list fr att ladda hem programmet mtools).
Nu har jag startat datorn p stickan och nsta problem dyker upp. Hur fr jag den saknade windows filen frn usb-stickan till system32 mappen p hrddisken?
Nr jag gr in i ubuntus "file browser" hittar jag inte hrddisken ngonstans. Bara filer/mappar p stickan syns.
Citera
2009-09-23, 15:53
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Tack fr din hjlp. Nu har lyckats att boota min eee PC med en USB sticka, anvnde Ubuntu 6.10 fljde denna guide http://www.pendrivelinux.com/usb-x-ubuntu-610/ och lyckades efter diverse strul (var tvungen att redigera filen sources.list fr att ladda hem programmet mtools).
Nu har jag startat datorn p stickan och nsta problem dyker upp. Hur fr jag den saknade windows filen frn usb-stickan till system32 mappen p hrddisken?
Nr jag gr in i ubuntus "file browser" hittar jag inte hrddisken ngonstans. Bara filer/mappar p stickan syns.

Svarar p mitt eget inlgg. Lyckades att "mounta" hrddisken s att jag kommer t den i Ubuntu.
Gjorde s hr:
Mitt nsta problem r att jag inte kan kopiera in filen till windows mappen eftersom jag inte har skrivrttigheter p den. Hur fixar man detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in