2009-09-22, 01:30
Medlem
Hej allihopa!

Efter att pillat i FL lite har jag äntligen lyckats göra en hel låt. Är lite psy inspirerat.

Vill gärna ha kritik på det jag gjort då jag är nybörjare, helst från folk som är inne på just psy men även egenproduktion av elektronisk musik.

http://www.youtube.com/watch?v=N3R4u10DnZg
Citera
2009-09-22, 01:50
Medlem
Låter bra, vet inte riktigt vad man ska påpeka på. Kanske möjligtvis lite grötigt på vissa ställen. Testa att minska eko på vissa instrument eller att eventuellt minska basen på vissa instrument med EQ. Sen bara något jag kom att tänka på när jag lyssnade: Den gateade synthen, den som mutas och unmutas snabbt om vartannat växelvis. Istället för att låta den dö ut med volymen skulle den kunna dö ut genom "phasa mot diskant" eller hur man ska säga. Ett klassiskt knep. Ta bort volymen helt för låga frekvenser, och låt volymen successivt ta bort högre och högre frekvenser med automation. Term på det jag beskriver, någon?
Citera
2009-09-22, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nusic
Låter bra, vet inte riktigt vad man ska påpeka på. Kanske möjligtvis lite grötigt på vissa ställen. Testa att minska eko på vissa instrument eller att eventuellt minska basen på vissa instrument med EQ. Sen bara något jag kom att tänka på när jag lyssnade: Den gateade synthen, den som mutas och unmutas snabbt om vartannat växelvis. Istället för att låta den dö ut med volymen skulle den kunna dö ut genom "phasa mot diskant" eller hur man ska säga. Ett klassiskt knep. Ta bort volymen helt för låga frekvenser, och låt volymen successivt ta bort högre och högre frekvenser med automation. Term på det jag beskriver, någon?

tack för respons Ska pröva det med synthen
Citera
2009-09-22, 07:27
Medlem
Feeltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nusic

Du menar att du vill lägga ett Hp filter som gör att den filtreras ut istället för en vanlig volym?

Annars ja, låten i sig låter som vilken nybörjarlåt som hellst, dvs att det låter mycket FL i soundet och sedan lite för tröttsamt arbetat i mixern.

Men jag menar, alla är i nybörjarstadjet någon gång så här ifrån kommer det bara att låta bättre och bättre
Citera
2009-09-22, 13:12
Medlem
Bylwes avatar
π=m²

Här tillverkas det egen elektronisk musik av π=M²..
Hypnotic Progressive/Psychedelic trance/electro Bla.
Men varför inte gå in på π=M²´s myspace o skaffa er en egen uppfattning!
Skulle va kul om ni skrev ett par rader här, om vad ni tyckte om det.

http://www.myspace.com/pisquaremeter

Stay Sweet
Citera
2009-09-22, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bylwe

Stay Sweet

Förstår att du vill sprida din musik, men det är inte så schysst att kapa en annan snubbes tråd med din musik. Så skapa en egen tråd, fast jag vill minnas att du redan har en egen tråd?

Det låter helt ok, dock för mycket trams med röster för min smak i tid och otid.

Till TS vill jag säga att jag tycker du är på G, inte helt fel alls och så dåligt producerat tyckte jag inte heller det lät. Det enda som kanske är att det är inte så originellt, det är ju vanligt uttjatad musik. Men bättre att göra sånt i början och lära sig än att inte göra alls så fortsätt kämpa.
Citera
2009-09-22, 17:15
Medlem
Feeltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bylwe

Stay Sweet

Det där blir säkert bra om du får till mixningen. vilket jag tycker är extremt i dagens psytrance XD

btw, tror faktiskt folk skiter i när du gjorde låtarna så du kan ju skippa datumet efter varje låt ^^ ser bara grötigt ut
Citera
2009-09-22, 19:07
Medlem
Harikiriis avatar
Lite mer effekter och en tyngre, tätare, bassline skulle inte vara helt fel. Sen lite mer variation och pauser på lämpliga ställen så att man inte tröttnar på låten.

Pm om du har fler frågor, är dock kass på FL studio då jag använder Reason... lämpar sig mycket bättre för elektronisk musik enligt egen erfarenhet.

Här e en liten låt jag knepade ihop idag. (Reason 4)

http://www.youtube.com/watch?v=WjdMoJ4BX_A
Senast redigerad av Harikirii 2009-09-22 kl. 19:09.
Citera
2009-09-22, 21:04
Medlem
Feeltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harikirii
Lite mer effekter och en tyngre, tätare, bassline skulle inte vara helt fel. Sen lite mer variation och pauser på lämpliga ställen så att man inte tröttnar på låten.

Pm om du har fler frågor, är dock kass på FL studio då jag använder Reason... lämpar sig mycket bättre för elektronisk musik enligt egen erfarenhet.

Här e en liten låt jag knepade ihop idag. (Reason 4)

http://www.youtube.com/watch?v=WjdMoJ4BX_A

Lol killen med erfarenheten... eller? FLstudio är mycket mer mångsidigt än reason bland annat tack vare sitt VSTstöd.
Citera
2009-09-22, 23:12
Medlem
Harikiriis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feeltz
Lol killen med erfarenheten... eller? FLstudio är mycket mer mångsidigt än reason bland annat tack vare sitt VSTstöd.

Konstruktiv kritik min vän.

Nja vst är överskattat. Kan få ut samma resultat utav Reason.
Citera
2009-09-23, 00:45
Medlem
någon som kan tipsa om hur man får den pulserande effekten som används i mycket trance?
Citera
2009-09-23, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geba.
någon som kan tipsa om hur man får den pulserande effekten som används i mycket trance?

Sök på sidechain på youtube för FL.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in