2009-09-22, 22:41
Medlem
JoeyBananas avatar
En låt som kanske inte ännu har fått störst internationell spridning, men helt klart bör få det framför Boten Anna, är Äppelknyckarjazz av Movits! som blivit galen stor i USA.
Citera
2009-09-23, 13:53
Medlem
Congomans avatar
Dungen (som ju alltså sjunger på svenska) var rätt stora för några år i USA sen. Spelade på Letterman show bland annat har jag för mig.
Men det är klart, nån större spridning bland de breda folklagren är det ju inte tal om...
Citera
2009-09-24, 18:01
Medlem
Gladiators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
'Boten anna' på svenska är väl ingen större hit utomlands? Han hade väl en engelsk text på den då den toppade englandslistan?
Stämmer bra det.
Citera
2009-09-24, 22:13
Medlem
templers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vilken låt på svenska kan ha fått mest spridning internationellt?

Basshunter sade i en intervju att hans "Boten Anna" var "världens största låt på svenska", vad säger ni? Vet inte hur man ska definiera "stor låt", men jag känner spontant inte till några andra låtar på svenska som toppat listorna i exempelvis Tyskland och Storbritannien.

Hur var det med den svenska versionen av Abbas Waterloo?

Jag kan ha fel men var det inte den engelska versionen av Boten Anna, Now You’re Gone, som hade framgångar på åtminstone englandslistan. I så fall säger jag själv Eric Prydz, Call on Me, eller kanske The Hives?

Det är ju inte helt okomplicerat att lyfta ur språket som ett kriterium så länge det är samma låt och lyssnaren har möjlighet att välja. Om det sjungs på svenska skulle jag gissa på någon gammal schlager, men det är en gissning ur luften.
Citera
2009-09-25, 19:44
Medlem
thotthes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congoman
Dungen (som ju alltså sjunger på svenska) var rätt stora för några år i USA sen. Spelade på Letterman show bland annat har jag för mig.
Men det är klart, nån större spridning bland de breda folklagren är det ju inte tal om...

Dungen är fortfarande riktigt stora i USA. Dock är det som du säger, gemene man i USA vet ju inte vilka de är.
Citera
2009-09-25, 19:58
Medlem
(卐)s avatar
Nått av Georg Riedel...eller Jan Johanssons melodi till "Här kommer Pippi Långstrump" skulle jag tro..
Citera
2009-09-25, 20:26
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Skulle gissa att man får nöja sig med Danmark och Norge som internationell marknad, och då rör det sig kanske om någon låt av Björn Afzelius eller liknande. Kanske också t.ex. Jussi Björling och Monica Zetterlund är så pass kända som sångare att utländska fans avnjuter även deras svenskspråkiga repertoar utan att förstå texterna, men några topplistor är det förstås inte fråga om.
Citera
2009-09-25, 21:09
Medlem
-Freddie-s avatar
The Final Countdown - Europe

Kanske?
Citera
2009-09-25, 21:16
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Freddie-
The Final Countdown - Europe

Kanske?
Den är på engelska.
Citera
2009-09-25, 21:37
Medlem
-Freddie-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brtkrbzhnv
Den är på engelska.
Läste tydligen inte startinlägget tillräckligt noga.
Tack för anmärkningen.
Citera
2009-09-25, 21:40
Medlem
ittebittes avatar
Eddie Meduza - Runke Ball
Citera
2009-09-25, 22:30
Medlem
Dark_Ganons avatar
Skulle Kents VinterNoll2 vara en möjlighet? Måste har hörts av många på grund av låtens medverkan i spelet Guitar Hero World Tour.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in