2009-09-22, 11:57
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuma
Glöm inte Björn Skifs version av Hooked on a feeling.
På svenska?
Citera
2009-09-22, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Molandinho
Störst spridning tror jag att Roxettes "It Must Have Been Love" har fått.
Den var en superhit över hela världen samt ledmotiv till en av de största filmerna någonsin, Pretty Women.

Aj fan.

Såg nu att den skulle vara på svenska. Dumförklarar mig själv innan någon annan gör det.
Citera
2009-09-22, 13:34
Medlem
wzbzs avatar
Caramelldansen kanske

Och så vet jag att Kent - Vinternoll2 finns med på Guitar Hero 4 eller nåt. Fast Boten Anna är väl större än båda dessa.
Senast redigerad av wzbz 2009-09-22 kl. 13:36.
Citera
2009-09-22, 13:49
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xerxesbrother
Hur är det med Abba - S.O.S. ?

Citat:
Ursprungligen postat av Gladiator
S.O.S fick ju engelsk text i samband med utlandslanseringen. vet inte säker men jag gissar att den svenska versionen inte var speciellt mycket spelad i utländsk radio.

Agnetha Fältskog spelade in SOS på svenska till sitt soloalbum Elva kvinnor i ett hus från 1975. Det var skivbolaget som mer eller mindre krävde en svenskspråkig version av en ABBA-sång för att öka försäljningen av Agnethas album. Det är alltså den engelskspråkiga ABBA-versionen som är originalet, och den svenskspråkiga spelade Agnetha in som soloartist.
Citera
2009-09-22, 14:11
Medlem
Pratar vi skivförsäljning eller mest kända låt ? Jag sticker ut hakan och utser psalmen "Oh store Gud" som världens mest kända svenska "låt". Den är en av världens mest kända religiösa hymner, kanske den allra största. Den är visserligen mer känd på engelska med inspelningar av Elvis bl.a. Nej, jag är inte religiös själv.
Citera
2009-09-22, 16:22
Medlem
Kent är väll rätt känd utomlands om jag inte misstar mig? Speciellt Pärlor vad jag har hört.
Citera
2009-09-22, 16:23
Medlem
flummbullens avatar
Caramelldansen?

Edit: wzbz var före, FAN!
Citera
2009-09-22, 16:25
Medlem
Congomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endagitaget
Pratar vi skivförsäljning eller mest kända låt ? Jag sticker ut hakan och utser psalmen "Oh store Gud" som världens mest kända svenska "låt". Den är en av världens mest kända religiösa hymner, kanske den allra största. Den är visserligen mer känd på engelska med inspelningar av Elvis bl.a. Nej, jag är inte religiös själv.

men han sjöng den väl knappast på svenska, eller?
Citera
2009-09-22, 16:26
Medlem
Congomans avatar
äh skitsamma jag läste galet...
Citera
2009-09-22, 21:21
Medlem
Zumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
På svenska?
Morgontrött!
Citera
2009-09-22, 22:05
Medlem
Bucketshops avatar
'Boten anna' på svenska är väl ingen större hit utomlands? Han hade väl en engelsk text på den då den toppade englandslistan?
Citera
2009-09-22, 22:19
Medlem
Megalomanias avatar
Playstationspelet Legend of Mana inleds med Song of Mana, en låt med svensk text. Låten är också med på soundtracket och minst ett samlingsalbum. Jag har inga exakta försäljningssiffror men spelet sålde respektabelt och har sett ett flertal återsläpp i olika former.

Det är nog inget snack om att det här inte är den låt som tar hem priset men den är kul att nämna som en bubblare.

Annars tror jag nog att det kan vara just soundtracks som gäller. Vad säger ni om någon av låtarna från Det sjunde inseglet exempelvis? Nu förbiser jag naturligtvis helt stycket om listplaceringar och koncentrerar mig bara på spridning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in