• 1
  • 2
2009-09-28, 17:04
Medlem
nazipoliss avatar
finns mycket skit på marknaden, vet inte om just dett är det men jag hade satsat den extra slanten på Elitfönster om jag fick välja!
Citera
2011-02-02, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullrun
Dom blir skitiga med åren och du kan aldrig få ren dom sedan.

helt rätt, polska pvc-fönster har oftast för lite "vit-pigment" i pvc-blandningen vilket gör att de blir grå-dassiga efter några år.

Svensktillverkade pvc-fönster däremot har tillräckligt med "vit-pigment" för att hålla dem vita i minst 30 år..

Man får ju oftast vad man betalar för och inte ens i Polen går det att tillverka högkvalitets-produkter för att sedan nästan skänka bort dem.
Citera
2011-02-03, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heinz111
helt rätt, polska pvc-fönster har oftast för lite "vit-pigment" i pvc-blandningen vilket gör att de blir grå-dassiga efter några år.

Svensktillverkade pvc-fönster däremot har tillräckligt med "vit-pigment" för att hålla dem vita i minst 30 år..

Man får ju oftast vad man betalar för och inte ens i Polen går det att tillverka högkvalitets-produkter för att sedan nästan skänka bort dem.

Om du forskar i det så kommer du nog att komma till samma slutsats som jag. Nämligen att det inte finns några svenska tillverkare av PVC fönster. Det finns företag som kapar till profilerna och sätter in glaskasetterna i dessa men det tror jag nog att de klarar lika bra i polen som i sverige. Profilerna däremot tillverkas nästan uteslutande i tyskland. Oavsett vilket land de kapas och limmas ihop i.

Och för att få skitiga/gula PVCfönster vita igen fungerar det utmärkt att polera dem med maskin och polermedel. Samma som till plastbåtar brukar fungera bra.
Citera
2011-02-11, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
Om du forskar i det så kommer du nog att komma till samma slutsats som jag. Nämligen att det inte finns några svenska tillverkare av PVC fönster. Det finns företag som kapar till profilerna och sätter in glaskasetterna i dessa men det tror jag nog att de klarar lika bra i polen som i sverige. Profilerna däremot tillverkas nästan uteslutande i tyskland. Oavsett vilket land de kapas och limmas ihop i.

Och för att få skitiga/gula PVCfönster vita igen fungerar det utmärkt att polera dem med maskin och polermedel. Samma som till plastbåtar brukar fungera bra.

Hej Dennis_f jag har forskat i ämnet i snart 6 år.

du har rätt i att svensktillverkade pvc-fönster tar sina profiler från tyskland, dom flesta väljer ett befintligt profilsystem men vissa svenska pvc-fönstertillverkare har egna profilsystem som dom låter pressa i tyskland.

alla svenska pvc-fönstertillverkare begär profiler av kvalitet RAL A!

polska tillverkare av pvc-fönster pressar själva sin profil på licens av de stora tyska profiltillverkarna.
dom får kalla profilerna för det tyska varumärket men dom kan blanda en mycket sämre "billigare" pvc-plast. och dessutom göra pvc-godset mycket tunnare. Detta kallas för kvalitet RAL B!!

men för att förvirra konsumenter lite så har polska tillverkare börjat kalla sin kvalitet för Class A istället. dvs RAL B = Class A

PVC-fönster av dålig kvalitet blir missfärgade på några år och poängen med det underhållsfria försvinner ju helt om man ska stå och slipa dem vart tredje år.

Om någon tror att polska fönstertillverkare nöjer sig med att snåla in på pvc:n så går man på bluffen igen.. beslagen är förmodligen det billigaste junk som gick att få tag på.

det är alltid så att man får vad man betalar för hur man än vänder och vrider på det, polska billiga trä-fönster är t.ex också en slit&släng produkt.

folk får köpa vad dom vill men man ska alltid komma ihåg att ingen kommer nånsin att skänka bort bra produkter.
Citera
2011-02-11, 17:43
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Att en produkt benäms underhållsfri innebär att den inte går att underhålla. Därför använder jag mig av träfönster i allt som byggs. Tröttnar jag på vita fönster kan jag enkelt måla om dem i valfri färg
Citera
2011-02-12, 10:02
Medlem
Det låter intressant det där. Du råkar inte veta vad t.ex. Drutex har för kvalitet på sina profiler?
Jag försökte läsa på om standarden RAL-GZ 716-/1 men hittar inte nått om att man kan få A och B klass på den (Hittar inte särskilt mycket om standarden överhuvudtaget.) så om du har nån sida med bra info om standarden så länka gärna.
Citera
2011-02-12, 14:59
Medlem
Jag kan inte säga att jag vet exakt kvalitén på Drutex, men jag har nog aldrig hört talas om att det finns billigare pvc-fönster än just deras..

Utpriset till konsument här i Sverige på deras fönster är lägre än vad rena materialkostnaden är för ett pvc-fönster av hög kvalitet.
Citera
2011-02-16, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salomon-Ella
Att en produkt benäms underhållsfri innebär att den inte går att underhålla. Därför använder jag mig av träfönster i allt som byggs. Tröttnar jag på vita fönster kan jag enkelt måla om dem i valfri färg

PVC-fönster kan man också måla men då e dom ju inte underhållsfria längre
Underhållsfritt i detta sammanhang betyder ju egentligen att underhåll inte behövs.
Citera
2012-09-23, 10:05
Medlem
Hejsan

Här har jag lagt upp lite info om PVC fönster och dess kvalitet.
Dessa kommer från ett stort företag i Polen
www.facebook.com/ekowindows
Citera
2012-09-23, 14:59
Medlem
BlondinBalles avatar
Mäktiga utsparkar av Lindegaard

De Gea står inte alls nu för tiden?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera