• 1
  • 2
2009-09-24, 11:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
som sagt, kolla på programmet, därav att jag skickade med länken. Blir ju lite svårt att tipsa om hur man ska laga något när man inte vet vad man tipsar om. Kolla på programmet istället, är i början.

Tack iaf.
OK, skall ske. Återkommer .

~Paul~
Citera
2009-09-24, 11:55
Medlem
dePauls avatar
Jag har nu kikat på inslaget. Det förhåller sig ungefär som jag trodde. Det handlar om en fiskbaserad sås vari den tillagas på exakt det sättet som jag tidigare skrivit.

Efter att man fått fram själva basen till sugon, dvs fiskfond, så tar man bort fiskhuvuden, benen, skinnet och alla andra rester av själva fisken, lägger i nya fiskbitar och sjuder upp det hela i ca 2 minuter tillsammans med de tidigare nämnda grönsakerna (lök, vitlök, blekselleri osv) samt slår av värmen.

Därefter kokar man pasta tills den är ca halvfärdig. Denna pasta går sedan tillbaka i pannan tillsammans med tärnade San Marzano-tomater, vitlök, kryddor och olivolja samt basilika. Det är mycket viktigt att det inte vrålkokar utan får gå på låg värme tills det hela har blivit till en krämig anrättning. De större fiskbitarna är då precis lagom möra, medan de mindre är så pass sönderkokta att de bidrar till själva såsens uppbyggnad och konsistens.

Det är allt. En mycket enkel rätt som bygger snarare på ingrediensernas kvalité än på komplicerade kökskonster.

~Paul~
Citera
2009-09-24, 12:14
Medlem
Octavianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag har nu kikat på inslaget. Det förhåller sig ungefär som jag trodde. Det handlar om en fiskbaserad sås vari den tillagas på exakt det sättet som jag tidigare skrivit.

Efter att man fått fram själva basen till sugon, dvs fiskfond, så tar man bort fiskhuvuden, benen, skinnet och alla andra rester av själva fisken, lägger i nya fiskbitar och sjuder upp det hela i ca 2 minuter tillsammans med de tidigare nämnda grönsakerna (lök, vitlök, blekselleri osv) samt slår av värmen.

Därefter kokar man pasta tills den är ca halvfärdig. Denna pasta går sedan tillbaka i pannan tillsammans med tärnade San Marzano-tomater, vitlök, kryddor och olivolja samt basilika. Det är mycket viktigt att det inte vrålkokar utan får gå på låg värme tills det hela har blivit till en krämig anrättning. De större fiskbitarna är då precis lagom möra, medan de mindre är så pass sönderkokta att de bidrar till själva såsens uppbyggnad och konsistens.

Det är allt. En mycket enkel rätt som bygger snarare på ingrediensernas kvalité än på komplicerade kökskonster.

~Paul~

Hmm, ok.
Kanske det skulle gå att göra en billighets variant av fiskfond på flaska, och fryst fisk. Ska nog prova.
Citera
2009-09-24, 12:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
Hmm, ok.
Kanske det skulle gå att göra en billighets variant av fiskfond på flaska, och fryst fisk. Ska nog prova.
Fonden på flaska kan nog funka. Blockfisk är jag dock mer tveksam till .

Hör av dig trots allt med resultatet!

Lycka till.

~Paul~
Citera
2009-09-24, 13:51
Medlem
Octavianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Fonden på flaska kan nog funka. Blockfisk är jag dock mer tveksam till .

Hör av dig trots allt med resultatet!

Lycka till.

~Paul~
Hmm, gillar du inte blockfisk Brukar funka fint i fiskgratäng. Ska nog göra en fattigmansversion, sen ngn gång en riktig, så ska jag se hur stor skillnaden är. Återkommer med fattigmansversionen så fort jag lagat den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in