2009-09-21, 19:57
Medlem
Jag har precis börjat handla med aktier, och har en liten fundering.

Köpte i fredags 50 st aktier i tele2 vilket idag har gett mig en vinst på ca 100kr (orealiserat resultat). Om jag nu vill återinvestera den direkta vinsten jag har gjort idag, hur går jag till väga?
Det enda sättet jag kan komma på är att sälja aktier för att sedan köpa med det disponibla beloppet jag har i min depå.
Finns det något sätt att återinvestera/ öka aktieinnehavet utan att behöva göra sig av med aktier för att sedan köpa tillbaks dem?

MVH
Citera
2009-09-21, 20:00
Medlem
-jOE!s avatar
Du kan belåna dom.
Citera
2009-09-21, 20:02
Medlem
Jag tänkte mer på om man på något sätt kan "plocka ut" vinsten för att kunna köpa fler aktier. Går det eller måste man sälja aktierna för att kunna komma åt vinsten?
Citera
2009-09-21, 20:04
Bannlyst
sälj till ett värde av 100 kronor?
Citera
2009-09-21, 20:07
Medlem
Ifall jag säljer för 100kr så hjälper det mig inte.. Det jag var ute efter var att kunna köpa fler aktier för vinsten, alltså behålla aktierna och för vinsten öka innehavet.
Citera
2009-09-21, 20:09
Medlem
Du har ju inte gjort någon vinst så länge du inte har sålt aktierna det måste du förstå. Likaså har du inte heller förlorat pengar på en aktie som har sjunkt i värde om du fortfarande har dem kvar.

Enda sättet är som bla. joe skrev att du kan (om den depå du använder tillåter detta) belåna portföljen. Annars får du snällt vänta på utdelningen om dem har ngn och återinvestera den.....
Citera
2009-09-21, 20:10
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hampuss
Jag har precis börjat handla med aktier, och har en liten fundering.

Köpte i fredags 50 st aktier i tele2 vilket idag har gett mig en vinst på ca 100kr (orealiserat resultat). Om jag nu vill återinvestera den direkta vinsten jag har gjort idag, hur går jag till väga?
Det enda sättet jag kan komma på är att sälja aktier för att sedan köpa med det disponibla beloppet jag har i min depå.
Finns det något sätt att återinvestera/ öka aktieinnehavet utan att behöva göra sig av med aktier för att sedan köpa tillbaks dem?

MVH

Nej, däremot kommer du förhoppningsvis få utdelning nästa vår. Den kan du öka aktieinnehavet med.
Citera
2009-09-21, 21:11
Medlem
joumas avatar
Citat:
Du har ju inte gjort någon vinst så länge du inte har sålt aktierna det måste du förstå. Likaså har du inte heller förlorat pengar på en aktie som har sjunkt i värde om du fortfarande har dem kvar.

Konstigt påstående tycker jag, men många verkar hålla fast vid det. Om du köpte GGF för 1 miljon SEK när den stod som högst, har du då inte förlorat några pengar idag om du har kvar aktierna?
Citera
2009-09-21, 21:18
Medlem
Aha, nu förstår jag! Tänkte helt fel inser jag nu.
Tack för snabba svar iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in