2009-09-21, 17:35
Medlem
mangotupps avatar
Hejsan, nu är det så här att jag precis har skaffat min första bil och även fast

det är skönt och så, så innebär det vissa problem, då jag ska fixa in lite ljud i

den. Det som jag fick med bilen som är ljudrelaterat var, en stereo som inte

fungerar, ett slutsteg som jag efter lite surfande har fått reda på suger,

två högtalare som jag inte riktigt vet vad det är för några men vid behov kan

jag skruva lite och försöka ta reda på vad det är för nåt, och ingen bas.

Så alltså behöver jag köpa en ny bas( med tillhörande slutsteg?), en stereo

och ett slutsteg till högtalarna (om det behövs?) och så utgår jag från att

högtalarna i bilen är tillräckliga så jag börjar så här.

Till att börja med,

1. Kommer jag att behöva ett slutsteg till de två högtalarna

jag har? Det är en liten bil (honda crx -89) så jag behöver nog inga fler

högtalare än två stycken, så det kanske stereon klarar av att driva? Om inte

vad behöver jag för någon?

2. Angående bas så är jag mest ute efter kvalitetsljud och inte bara ute efter

att det ska låta högt, men det kanske blir problem då jag helst bara vill lägga

kanske 2000 kr på det här. Det som jag har tittat ut är två alternativ

http://www.billebro.se/myshop/myshop_start.php?APPID=2&PRID=3008

http://www.fetbas.com/catalog/product_info.php/cPath/21/products_id/99

Det vore ganska smidigt med ett sånt här paket då jag får med kablar och

steg och allt, men det är inget krav med ett sånt här paket. Men eftersom

de kostar ungefär lika mycket är det bättre kvalitet på 10" basarna?

Är något av de här märkena att föredra? Om inte, vad ska jag titta efter?

3. Bilstereon kan jag nog kanske leta på själv men om ni har något tips så

är jag ute efter någonting i prisklassen 1000-1500 kanske? Då jag inte vet

jättemycket om sånt här är det enda kravet att belysningen ska vara blå (=P)

för att hela färgtemat på bilen är blå skulle det se konstigt ut ifall det lyste

grönt eller rött eller något från stereon.

4. I en sån här liten bil när man nästan aldrig skjutsar någon i det lilla baksätet

som finns, är det värt att sätta in högtalare bak? Min uppfattning är att det

inte ska ge så mycket men skulle vilja höra hur någon annan resonerar.

Som sagt var bilen en Honda CRX -89, ganska liten bil.

Och visst ja, i sådana här små bilar ska man rikta basen bakåt va? Har försökt

läst på, på internet men inte riktigt fått någon rätsida på varför.

Oj, vad mycket det blev, men nu tror jag att jag har ställt alla mina frågor

vore väldigt tacksam för svar, om något är oklart är det bara att fråga.
Citera
2009-09-21, 18:57
Medlem
Arch_Angels avatar
vilken jobbig text. skriv som vanligt fast dela upp det istället.

- har du bara två småa högtalare så behöver du inte slutsteg men allt över behövs det

- ja fastän du inte skjutsar någon så låter det bättre med 4 högtalare än med 2. man skall inte höra vars ljudet kommer ifån

- ang. länkarna så skrämmer bara namnet "fetbas.com" bort dom flesta. Låter som en sida som 18åriga volvo-raggare köper sina grejer ifrån. satsa på beggat & bättre istället

- ang. stereon så har Alphine många modeller man kan byta färg på
Citera
2009-09-21, 19:37
Medlem
Vappas avatar
Just i en CRX kan jag rekomendera dig att montera högtalarna i bak, eftersom dessa högtalare då kommer att spela i huvudhöjd för lyssnarna, något som fronthögtalarna inte gör.
Plocka bort plastgallerna i baksätet och såga till en baffel av MDF/plywood som passar i hålen. Dina högtalare kommer att sitta mycket stabilare än om du skruvar fast dem i plasten, och du kommer att få bra mycket bättre tryck i ljudet.
Citera
2009-09-21, 21:23
Medlem
mangotupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vappa
Just i en CRX kan jag rekomendera dig att montera högtalarna i bak, eftersom dessa högtalare då kommer att spela i huvudhöjd för lyssnarna, något som fronthögtalarna inte gör.
Plocka bort plastgallerna i baksätet och såga till en baffel av MDF/plywood som passar i hålen. Dina högtalare kommer att sitta mycket stabilare än om du skruvar fast dem i plasten, och du kommer att få bra mycket bättre tryck i ljudet.

Det var i precis dom banorna jag började tänka, ifall jag skulle sätta in två nya högtalare, men jag är inte så jävla haj på det här med ljud, så vad ska det vara för sorts högtalare där i så fall?

Sen ännu en n00bfråga. Slutsteget som följde med var ett 900 watt, 4-kanaligt steg från nxs, som verkar vara helt värdelöst, men om vi säger att jag köper två nya högtalare att sätta där bak, kan jag använda det steget till att driva de vanliga högtalarna? och använda ett monosteg till basen? För slutsteg kan väl ändå inte påverka ljudet?
Citera
2009-09-21, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangotupp
Sen ännu en n00bfråga. Slutsteget som följde med var ett 900 watt, 4-kanaligt steg från nxs, som verkar vara helt värdelöst, men om vi säger att jag köper två nya högtalare att sätta där bak, kan jag använda det steget till att driva de vanliga högtalarna? och använda ett monosteg till basen? För slutsteg kan väl ändå inte påverka ljudet?

Allt längs signalvägen påverkar ljudet, vissa delar mer än andra.

Det låter som du har en ganska tajt budget och inte speciellt skyhöga mål så mitt råd lyder som följande: Lägg hellre pengarna på bra komponenter när du tittar på huvudenhet och högtalare än att satsa på tattiga högtalarelement och tro att du skall kunna väga upp det med ett slutsteg.

En huvudenhet av god kvalité klarar utmärkt att driva fyra högtalare, eftersom generellt så är "alla" tänkta för det med anslutningsmöjligheter för två par högtalare.
Vidare så kommer du med en kvalitets-stereo kunna spela tillräckligt högt för de flesta.

Visserligen så kanske ett gäng slutsteg i skuffen ser häftigare ut än inga alls, men står det Skytronic på dem så är det också allt de är bra för.
Citera
2009-09-21, 22:01
Medlem
mangotupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxbox
Allt längs signalvägen påverkar ljudet, vissa delar mer än andra.

Det låter som du har en ganska tajt budget och inte speciellt skyhöga mål så mitt råd lyder som följande: Lägg hellre pengarna på bra komponenter när du tittar på huvudenhet och högtalare än att satsa på tattiga högtalarelement och tro att du skall kunna väga upp det med ett slutsteg.

En huvudenhet av god kvalité klarar utmärkt att driva fyra högtalare, eftersom generellt så är "alla" tänkta för det med anslutningsmöjligheter för två par högtalare.
Vidare så kommer du med en kvalitets-stereo kunna spela tillräckligt högt för de flesta.

Visserligen så kanske ett gäng slutsteg i skuffen ser häftigare ut än inga alls, men står det Skytronic på dem så är det också allt de är bra för.

Alltså, det jag ville veta var om mitt slutsteg som jag fick med bilen duger för att driva 4 halvbra högtalare. Eller menar du att även fast jag har ett steg så ska jag kasta ut det och köra genom huvudenheten?

Nej jag satsar inte precis skyhögt, utan jag vill bara ha ett ljud som jag slipper skämmas för i alla fall. Och det tänker jag, som det ser ut nu, försöka åstadkomma genom att slänga in två nya högtalare och kanske en enkel 10:a eller 12:a.
Citera
2009-09-23, 21:36
Medlem
Vappas avatar
Där bak får du plats med ett par 6,5" koaxialhögtalare. Titta t.ex på DLS 226. En enkel högtalare som både är lättdriven och låter bra. MEN, en dålig montering kan få vilken högtalare som helst att låta illa, har du tillgång till en sticksåg och andra vanliga verktyg rekommenderar jag dig att bygga en stabil baffel.

Utan att känna till ditt slutsteg så tror jag ändå att det klarar av att lämna mer effekt än en vanlig huvudenhet, ifall du ger det rätt förutsättningar. Se till att dra fram grova strömkablar, gärna 20kvadratmillimeter eller mer.

Surfa in på www.nardik.se och läs under "magazinet" Där hittar du en hel del matnyttigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in