2009-09-21, 17:05
Medlem
Disco Moskvas avatar
Med en gnutta inspiration från tråden Vem är otippat släkt med vem i nöjesvärlden? tänkte jag att vi, på ett lite alternativt sätt, kunde gräva i framgångsrika svenska familjer.

Det jag är ute efter är familjer där begåvningen eller talangen växer extra tjockt. Alltså där flera familjemedlemmar lyckats mycket väl i sitt värv, vad det än må vara. Självklart ska det handla om någorlunda offentliga personer. Men jag vill ha en begränsning... vi ska utesluta familjer där medlemmarna uppenbart har dragit nytta av varandras kändisskap. Familjen Wahlgren är en sådan familj, de är alla artister och har antagligen dragit varandra genom karriärerna. Såna går bort.

Mina startexempel, och anledningen till att jag började fundera på detta, är följande.

Familjen af Klintberg, där vi i syskonskaran hittar:
- Bengt af Klinteberg. Professor, etnolog och författare.
- Manne af Klintberg. Klownen Manne alltså, antagligen landets mest kända klown.
- Gunila Axén. Känd textildesigner och professor.

Familjen Gardell, med betoning på syskonen
- Jonas Gardell. Författare, komiker och rikshomo.
- Mattias Gardell. Religionshistoriker och professor.
En liten passus är att deras pappa Bertil också är känd akademiker men inom socialpsykologi.

Som ni ser. Kända och framgångsrika personer ur samma familj, och de har inte lyft varandra eftersom de är verksamma i olika branscher. Finns det flera liknande exempel?
Senast redigerad av Disco Moskva 2009-09-21 kl. 17:11.
Citera
2009-09-21, 18:20
Medlem
Bonnier ... ?
Citera
2009-09-21, 18:38
Medlem
Glenn Hysen och hans pöjk....
Citera
2009-09-21, 19:33
Medlem
Disco Moskvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Bonnier ... ?

Nja, man måste väl ändå säga att medlemmarna i familjen/släkten Bonnier är beroende av varandras framgång. I alla fall när det gäller företagande iom att de föds med pengar i ryggen.

Citat:
Ursprungligen postat av Blah blah Blah
Glenn Hysen och hans pöjk....

Intressant. Båda måste onekligen ha talang för att komma så långt. Sen kan man ju iofs undra om inte sonen fått vissa fördelar med tanke på vem farsan är. I mina ögon finns det en liten Fam Wahlgren-varning här. Kan dock för lite om fotboll för att vara säker.
Citera
2009-09-21, 19:35
Moderator
Dr Kings avatar
Margaretha af Ugglas före detta utrikesminister och hennes numera döde bror Jan Stenbeck VD och huvudägare i Kinnevik och MTG.

Peter Jihde programledare och sportankare och hans bror Niklas Jihde flerfaldig svensk mästare och världsmästare i innebandy.
Citera
2009-09-21, 19:37
Medlem
Disco Moskvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Margaretha af Ugglas före detta utrikesminister och hennes numera döde bror Jan Stenbeck VD och huvudägare i Kinnevik och MTG.

Peter Jihde programledare och sportankare och hans bror Niklas Jihde flerfaldig svensk mästare och världsmästare i innebandy.

Ah, nu snackar vi! Det här är bra exempel.
Citera
2009-09-21, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disco Moskva
Nja, man måste väl ändå säga att medlemmarna i familjen/släkten Bonnier är beroende av varandras framgång. I alla fall när det gäller företagande iom att de föds med pengar i ryggen.

Intressant. Båda måste onekligen ha talang för att komma så långt. Sen kan man ju iofs undra om inte sonen fått vissa fördelar med tanke på vem farsan är. I mina ögon finns det en liten Fam Wahlgren-varning här. Kan dock för lite om fotboll för att vara säker.

Han leder ju skytteligan i allsvenskan så det har han ju fixat på egna meriter och inte genom farsan.

Annars familjen Wallenberg:
1. Många företagare
2. Raoul Wallenberg. Behöver nog ingen närmare presentation men diplomat och "juderäddare"
3. Gustaf Wallenberg. Mycket duktig inom teater, bla skådespelare, regissör och teaterchef.

Kanske finns fler Wallenbergare som varit duktiga inom annat?

Vet inte om dem platsar i TS ram, kanske ville ha mer far-son syskon-syskon.
Men nämner dem iaf...
Citera
2009-09-21, 20:47
Bannlyst
Ingemar Stenmark – världens bästa ut förs åkare.
Ingemar Johansson – Sista vita mästaren
Ingemar Bergman – demonregissören (världsberömd)
Ingemar Somonsson - känd Malmöpräst som förolyckades tragiskt.
Citera
2009-09-21, 21:06
Medlem
hängballens avatar
Henrik och Daniel Sedin
Citera
2009-09-21, 21:45
Medlem
Disco Moskvas avatar
När vi är inne på fotboll... visst är journalisten Lennart Ekdahls son en rätt duktig spelare? Där har vi klassisk dubbel talang inom samma familj.
Citera
2009-09-21, 21:50
Bannlyst
Citat:
När vi är inne på fotboll... visst är journalisten Lennart Ekdahls son en rätt duktig spelare? Där har vi klassisk dubbel talang inom samma familj.

Har Lennart Ekdahl också varit duktig på fotboll??
Citera
2009-09-21, 22:24
Medlem
antonftws avatar
Citat:
Albin Ekdahl i Siena, Serie A Italien!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in