2009-09-21, 03:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dimone
jo jag är hemmafru.. dock utan man.. men jag har en slav...
men de räcker inte...

måste ha mer!

jag är sjukskriven sen länge och kommer inte arbeta på bra länge..
don't go OT on me...

nån som vet va man får i månaden med sjukpenning?
Du får väl sälja din kropp då, eller ta betalt av "slaven". Du borde kunna kräva risk-tillägg, ifall du är skör.

Vad är det för någon slags sjukpenning du har tänkt att skaffa?
Ska du ta ett sms-lån om det inte går?
Citera
2009-09-21, 04:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RockUlla
Du får väl sälja din kropp då, eller ta betalt av "slaven". Du borde kunna kräva risk-tillägg, ifall du är skör.

Vad är det för någon slags sjukpenning du har tänkt att skaffa?
Ska du ta ett sms-lån om det inte går?
tja det vet jag inte.. du kanske vill informera om dom olika typerna?
Citera
2009-09-21, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockUlla
De kanske har något som du kan pyssla med på dagarna?
Även om du är kronisk sjuk i lunginflammation, och sitter i rullstol, så kan du ju De har säkert något kul åt dig. För ditt eget bästa, så att du inte hamnar i utanförskapet.

Tamefan århundradets skämt tror jag
Det af sysslar med är väl huvudsakligen att försöka hitta så många fel det bara går på deras arbetssökanden och trycka ner dessa så långt ner i skiten som möjligt?
Eller har de månne gjort en helomvändning på senare år?
Citera
2009-09-21, 07:46
Bannlyst
Har du någonsin jobbat är sjukpenning klart mera pengar och å andra sidan måste du vara sjuk för att få sjukpenning. Du behöver lura en läkare en gång i månaden och dessutom försäkringskassan.
Citera
2009-09-21, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gudrun.Schyman
Har du någonsin jobbat är sjukpenning klart mera pengar och å andra sidan måste du vara sjuk för att få sjukpenning. Du behöver lura en läkare en gång i månaden och dessutom försäkringskassan.
det går om man vill
Citera
2009-09-21, 09:09
Medlem
Man kan inte söka sjukpenning. Din sjukpenning beräknas på din lön och du har ju aldrig haft någon, alltså ligger din sjukpenning på 0:-/ månad. Så du har inget annat alternativ än att söka socialbidrag.
Citera
2009-09-21, 09:25
Bannlyst
Citat:
tja det vet jag inte.. du kanske vill informera om dom olika typerna?
Tyvärr. Jag är ingen expert. Det beror väl på vad man har för slags sjukdom. Kan du fajka dig till AIDS t.ex, så tror jag att du får högre belopp än om du bara är shizofren.

Citat:
Ursprungligen postat av ballarune
Det af sysslar med är väl huvudsakligen att försöka hitta så många fel det bara går på deras arbetssökanden och trycka ner dessa så långt ner i skiten som möjligt?
Eller har de månne gjort en helomvändning på senare år?
Ofta är det nog så, men det finns vettiga personer som arbetar där med. M,m de har fått x-tra resurser nu, har jag hört.
Citera
2009-09-23, 01:00
Medlem
h0h0s avatar
Det blir socialen för dig. Du måste ha jobbat 6månader för att kunna få sjukpenning. Du måste även vara inskriven på AF för att kunna få sjukpenning som arbetslös.
Citera
2009-09-23, 12:41
Medlem
McCarthy01s avatar
Har en gammal kompis som inte gjort ett handtag i hela sitt liv. Han gick länge på soc men ansökte senare om förtidspension. Jag vet inte riktigt vad han angav för skäl men det gick igenom. Killen har haft vissa anpassningsproblem så jag antar att han skyllde på ngt psykologiskt. Han låg i som fan ett tag och sökte jobb överallt men fick nej på alla ställen. Detta gjorde att han till sist gav upp och resonerade att det var lika bra att ansöka om förtidspension, då han ändå aldrig skulle bli accepterad av samhället.

Han får ut 6500 i månaden plus bostadstillägg på 1500 = 8000kr. Han hyr en billig etta och får väl lite mer över än det som klassas som existensminimum.

Så visst är det lite bättre att få från FK än att gå på soc, även om det inte är något jag rekommenderar. Är du något sånär frisk och arbetsför ska du fanimej arbeta.
Citera
2009-09-23, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Så visst är det lite bättre att få från FK än att gå på soc, även om det inte är något jag rekommenderar. Är du något sånär frisk och arbetsför ska du fanimej arbeta.
Ja fast är det, egentligen? Nu vet jag inte hur det funkar, men "förtidspension" känns ju verkligen som en sista anhalt. Att gå på socialbidrag (längre än några månader, nödsituation typ) ser också ut som en ganska hämmande CV-merit men där finns i alla fall en chans att bryta sig ur förlorarstämpeln och komma tillbaka?

Känns oerhört kortsiktigt att räkna kronor och ören på en sån här grej som ung...
Citera
2009-09-23, 17:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Har en gammal kompis som inte gjort ett handtag i hela sitt liv. Han gick länge på soc men ansökte senare om förtidspension. Jag vet inte riktigt vad han angav för skäl men det gick igenom. Killen har haft vissa anpassningsproblem så jag antar att han skyllde på ngt psykologiskt. Han låg i som fan ett tag och sökte jobb överallt men fick nej på alla ställen. Detta gjorde att han till sist gav upp och resonerade att det var lika bra att ansöka om förtidspension, då han ändå aldrig skulle bli accepterad av samhället.

Han får ut 6500 i månaden plus bostadstillägg på 1500 = 8000kr. Han hyr en billig etta och får väl lite mer över än det som klassas som existensminimum.

men det är jag inte...

kommer troligtvis aldrig bli det heller som det ser ut...

tänkt på förtidspension länge men nu finns ju inte det längre så det blir väl i såna fall aktivitetsstöd el vad dom nu kallar det för folk under 30...

usch projekt..
Citera
2009-09-23, 17:37
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
varför i hela friden skulle jag sätta min fot på arbetsförmedlingen?

nej nej.. ringa kanske man kan göra...

För att få socialbidrag måste man väl vara inskriven hos AF ändå?

OT: Sluta parasitera på oss skattebetalare och skaffa dig ett jobb i stället för i helvete!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in