Citat:
Ursprungligen postat av Allfadern
Så man kunde t ex inte gå därifrån då?
Om jag vaknade upp i en öken skulle jag göra allt jag kunde för att överleva, d v s gå därifrån. Om inte negrernas hjärnkapacitet räckte till för detta, så ja ...
Påminde om en grej jag läste i en Larsson-tidning:
Om dom svälter i Afrika, varför flyttar de inte till Frankrike?
Vi talar om en kontinent, det är knappast något man vaknar upp och knallar iväg från bara sådär i en handvändning. Å andra sidan så var det just det de gjorde (fast det tog såklart många generationer). Annars skulle vi inte sitta här.
Citat:
Ursprungligen postat av NordiskRevolution
Men grejen är ju att de afrikanska folken i norra Afrika alltid varit betydligt mer civiliserade än de afrikanska folken söder om Sahara där klimatet har varit minst lika gynnsamt som i Europa. Det har givetvis att göra med att afrikanerna i norr i grunden är europeiska/vita/cro-magnon medan afrikanerna i söder är negrer.
Nja, om du googlar en Afrikakarta ser du att de länder som jag gav exempel på ligger
utmed kusterna, alternativ längs de stora floderna (där de "främsta" ligger i norr, t ex Nilen). Där det finns bördig jord växer det upp samhällen. Och där folk bor trångt blir man tvungen att skapa regler, förordningar och vad vi kallar civiliserade samhällen.
Du kan även kolla upp Sahara. Typ hela Afrika ligger söder om Sahara.