2009-09-20, 23:06
Här om dagen satt jag och skrev ihop en lite längre text om mina tankar om negativitet, livet osv. Den är som sagt ganska maffig, men jag skulle gärna uppskatta om folk tog sig tid att läsa, kritisera och komma med egna infall och tankar om de ämnen som behandlas. Om skrivandet förefaller ostrukturerat ber jag om ursäkt för det, jag har ganska svårt att vara konkret när jag skriver.
Del 1:
Del 1:
Det finns en fundamental, inneboende smärta i varje människa. Denna smärta kommer ur just det faktum att de är människor. Den stora majoriteten påverkas inte alls av det, men för vissa människor blir det själva existensens epicentrum. För en person som betraktar mänskligheten som ett enda stort tillkortakommande, ser den som en helhet snarare än att fördjupa sig i dess olika aspekter; rentav ser det med en utomjordings ögon snarare än en människas, är det en börda att vakna upp i en kropp varje dag. Kroppen blir till ett fängelse, revbenen till galler som håller inne ett hjärta vars högsta önskan är att explodera och omfamna evigheten. Vemodet och våndan genomsyrar allt och är upphov till den ångest, oro, fruktan och känslan av hopp- och värdelöshet som på medvetna och undermedvetna sätt påverkar och motiverar varje göromål och intryck. Då den mänskliga hjärnan är skapad för att agera enligt tid och rum kan den inte föreställa sig vad som finns bortom dem, stadiet mellan existens och ickeexistens. Trots detta kan tanken på detta, nyfikenheten, utvecklas till en besatthet som konsumerar själen fullkomligt. Eskapismen blir den enda logiken, sanningen och meningen. Att medelst konst, visioner(yttre eller inre), musik, tystnad, drömmar och reflekterande transportera sitt medvetande till en annan dimension, där bördan av att vara människa helt lyfts från ens axlar och total ro kan uppnås, blir livets medelpunkt. Jag kallar denna företeelse misären, då det praktiskt taget kan ses som ett koncept. Negativitet fokuserar ofta, om än inte aldrig, på självhat, hat riktat mot andra människor och samhällsstrukturer. Även om jag instämmer helt i dessa ståndpunkter så ligger för mig tonvikten, negativitetens kärna, i att våndas över hela det kosmiska sammanhang man fötts in i. Att röra sig så långt bort från mänskliga definitioner av tankar, känslor och levnadssätt blir huvudfokus i ens livsbild. Då buddhismen förespråkar synen på det mänskliga livet som ett utdraget lidande i väntan på nirvana, den totala sinnesfriden, kan denna livssyn te sig närmast religiös, samtidigt som den är nihilistisk till sin natur och förkastar dyrkan av allt förutom det eviga, det som inte berör liv, tid och rum. Den fokuserar på den felande länken mellan existens och ickeexistens, stadiet mellan ingenting och allting, den ultimata paradoxen, och förkastar det faktum att människan skapats med sådana begränsade livsvillkor och sådana begränsade sinnen och perceptionsmöjligheter. Att se både goda och dåliga sidor i mänskligheten kräver ett medelperspektiv, och detta perspektiv befinner sig i det mänskligas medelpunkt. Att däremot se människan ur ett ickemänskligt perspektiv, en perfektionistisk synvinkel, medför en genomgående negativ inställning till hela den kosmiska existensen. Bördorna av att vara mänsklig sinar aldrig, och det är för vilken klarsynt individ som helst uppenbart att världen håller på att gräva sin egen grav. Samhället avancerar till den grad att dess strukturering och innehåll går bortom våra enfaldiga förstånd, vilket leder till mental förvirring, depression och andra mentala åkommor. Våra hjärnor är begränsade och när vi nått till den punkten där vi inte är menade att förstå den information vi försöker tillgodogöra oss eftersom den är alltför avancerad, tumlar vi rätt in i en nedåtgående spiral av oförstånd. Dessa svagheter är i den negatives ögon förkastliga. Även om man själv skapats till människa kan man utveckla ett aldrig sinande och själaslukande hat gentemot dessa livsvillkor, mot sig själv och mot andra. Man förbannar det faktum att man sattes till denna planet, i denna kropp, i denna tid. Illusionerna om att människan utvecklas till det bättre krossas fullkomligt av den stigande mentala ohälsan som är en direkt effekt av att vi börjar resonera och arbeta bortom våra mänskliga gränser.