Citat:
Ursprungligen postat av floodis
Hej,
Har bestämt mig för att börja träna seriöst. Har egentligen aldrig gjort det innan i mitt liv (är snart 24 år). Just nu väger jag 15-18 kilo mer än jag borde BMI-mässigt.
Jag vill både gå ner i vikt och bygga muskler. Men när jag läser om vilken kost man ska äta vid viktminskning respektive vid muskeluppbyggnad så verkar dessa motstridiga.
Av de artiklar jag har läst och det jag har läst på olika forum på internet (inklusive denna) så verkar den allmänna uppfattningen vara att man vid viktminskning ska undvika kolhydrater och få i sig mindre kalorier än man gör av med. Men när man ska bygga muskler så är uppfattningen att man ska äta kolhydrater (för att orka med träningspassen) och få i sig mer kalorier än man gör av med.
Men om man då vill både gå ner i vikt och bygga muskler, hur ska man äta då? Finns det någon kost som tillåter både viktminskning och muskel uppbyggnad? Eller ska man först göra det ena och sen det andra? Är det överhuvudtaget ens vettigt att jobba för att både gå ner i vikt och bygga muskler samtidigt? Eller är det smartare att göra en sak i taget?
Hittills har jag fått rådet att gå ner i vikt och sedan börja bygga muskler. Om det är så hur mycket bör jag då gå ner innan jag börjar styrketräna?
Tack på förhand.
Jag ska nog låta Bengtzz ta hand om det här men ett råd på vägen.
Så som jag har förstått det så har du alldeles rätt i att det är svårt att bygga muskler och förlora kroppsfett.
Gör så enkelt som så att du räknar ut ditt BMR (google it!!) och sedan försöker äta så att du ligger på ett kaloriöverskott i några månader och kör tung styrketräning och sedan går ner i fettvikt genom att äta så att du ligger på ett kaloriunderskott.. Jag (notera
Jag) tycker det är lättast så här..
finns ingen mirakelkur.. krävs mycket tålamod... fick jag lära mig när jag började träna..