2009-09-20, 20:32
Medlem
Hej,

Har bestämt mig för att börja träna seriöst. Har egentligen aldrig gjort det innan i mitt liv (är snart 24 år). Just nu väger jag 15-18 kilo mer än jag borde BMI-mässigt.

Jag vill både gå ner i vikt och bygga muskler. Men när jag läser om vilken kost man ska äta vid viktminskning respektive vid muskeluppbyggnad så verkar dessa motstridiga.

Av de artiklar jag har läst och det jag har läst på olika forum på internet (inklusive denna) så verkar den allmänna uppfattningen vara att man vid viktminskning ska undvika kolhydrater och få i sig mindre kalorier än man gör av med. Men när man ska bygga muskler så är uppfattningen att man ska äta kolhydrater (för att orka med träningspassen) och få i sig mer kalorier än man gör av med.

Men om man då vill både gå ner i vikt och bygga muskler, hur ska man äta då? Finns det någon kost som tillåter både viktminskning och muskel uppbyggnad? Eller ska man först göra det ena och sen det andra? Är det överhuvudtaget ens vettigt att jobba för att både gå ner i vikt och bygga muskler samtidigt? Eller är det smartare att göra en sak i taget?

Hittills har jag fått rådet att gå ner i vikt och sedan börja bygga muskler. Om det är så hur mycket bör jag då gå ner innan jag börjar styrketräna?

Tack på förhand.
Citera
2009-09-20, 20:33
Medlem
Brottweilers avatar
Ja, du kan bygga muskelmassa samtidigt som du går ner i fettvikt.

EDIT: Under en viss tid som "otränad" i alla fall. Jag är ganska säker på att det finns trådar att läsa om det här.
Senast redigerad av Brottweiler 2009-09-20 kl. 20:36.
Citera
2009-09-20, 20:35
Medlem
marcusbs avatar
Det är inga problem. ät bra och fett snålt
Citera
2009-09-20, 20:38
Medlem
Styrketräna tungt och ligg på kaloriunderskott. De bästa du kan göra i din situation.
Citera
2009-09-20, 20:47
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcusb
Varför det? Finns ingen anledning till att äta lite med fett! Sikta på 1g per kg kroppsvikt är väl en bra regel.

Se till att få i sig rikligt med protein och träna tungt säger jag.
Citera
2009-09-20, 20:48
Medlem
Brottweilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcusb

Vad pratar du om din pajas?
Citera
2009-09-20, 23:41
Medlem
Autobahn76s avatar
Det finns många som styrketränar helt utan kolhydrater med bra resultat. Testa och se om det funkar för dig. Det är absolut inget måste med kolhydrater innan eller efter ett styrketräningspass. Dock så tycker jag personligen att kolhydrater gör bäst nytta runt träning och vill du käka kolisar före och efter passet så kommer det inte hindra din viktnedgång så länge som du ligger på kaloriminus sett över hela dagen och en längre period.

Om du har 15+ kgs övervikt så kan du garanterat lägga på dig lite muskler och bli av med fett. Ligg på ca 500 kcal kaloriunderskott om dagen, ät mycket protein och träna tung styrketräning med få reps. I ditt fall skulle du förmodligen också kunna äta ännu mindre om du vill snabba på viktnedgången. Risken för muskelförlust av ett för stort kaloriunderskott är större mot slutet när du kommer ner till en lägre fettprocent.
Citera
2009-09-21, 00:09
Medlem
Zekiels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floodis
Hej,

Har bestämt mig för att börja träna seriöst. Har egentligen aldrig gjort det innan i mitt liv (är snart 24 år). Just nu väger jag 15-18 kilo mer än jag borde BMI-mässigt.

Jag vill både gå ner i vikt och bygga muskler. Men när jag läser om vilken kost man ska äta vid viktminskning respektive vid muskeluppbyggnad så verkar dessa motstridiga.

Av de artiklar jag har läst och det jag har läst på olika forum på internet (inklusive denna) så verkar den allmänna uppfattningen vara att man vid viktminskning ska undvika kolhydrater och få i sig mindre kalorier än man gör av med. Men när man ska bygga muskler så är uppfattningen att man ska äta kolhydrater (för att orka med träningspassen) och få i sig mer kalorier än man gör av med.

Men om man då vill både gå ner i vikt och bygga muskler, hur ska man äta då? Finns det någon kost som tillåter både viktminskning och muskel uppbyggnad? Eller ska man först göra det ena och sen det andra? Är det överhuvudtaget ens vettigt att jobba för att både gå ner i vikt och bygga muskler samtidigt? Eller är det smartare att göra en sak i taget?

Hittills har jag fått rådet att gå ner i vikt och sedan börja bygga muskler. Om det är så hur mycket bör jag då gå ner innan jag börjar styrketräna?

Tack på förhand.
Jag ska nog låta Bengtzz ta hand om det här men ett råd på vägen.
Så som jag har förstått det så har du alldeles rätt i att det är svårt att bygga muskler och förlora kroppsfett.
Gör så enkelt som så att du räknar ut ditt BMR (google it!!) och sedan försöker äta så att du ligger på ett kaloriöverskott i några månader och kör tung styrketräning och sedan går ner i fettvikt genom att äta så att du ligger på ett kaloriunderskott.. Jag (notera Jag) tycker det är lättast så här..

finns ingen mirakelkur.. krävs mycket tålamod... fick jag lära mig när jag började träna..
Citera
2009-09-27, 04:30
Medlem
Det tycks finnas en intalad konsensus om att det skulle vara omöjligt att minska fett och öka muskler samtidigt, vilket jag inte riktigt begriper. Den som är kunnig får gärna förklara det för mig.

Om vi jämför protein med murbruk och kolhydrater med tegelsten i följande liknelse;
Det krävs 5 tegelstenar och 1l murbruk för att bygga ett hus. Med leveransen idag kom dock bara 3 tegelstenar och en liter murbruk. Sedan tidigare har vi dock kvar 2 tegelstenar. Kan vi eller kan vi inte bygga ett hus?

Jag tycker det verkar lite suspekt att energi bara kan tas från fett när man inte bygger muskler. När man bygger muskler så går det helt plötsligt inte att använda fett längre. Jag förutsätter givetvis att man får i sig tillräckligt med proteiner. Det är ju typ 7000kcal eller nåt i 1kg fett, oavsett om man har 20 kg övervikt eller bara 2kg övervikt.

Kan det vara så att för "apmänniskan" var matbristen ett större problem än muskelbristen, och därför sparar man hellre fett än använder dem för att tillverka muskler?
Citera
2009-09-27, 15:38
Medlem
Har läst att om man springer direkt efter ett träningspass så ger detta olika signaler till kroppen om den ska bygga eller förbränna. På så sätt förstör chansen att bygga muskler om man endast tränat.

Fungerar det på samma sätt vid förbränningen då man löper? Dvs kommer väldigt tung träning 5 dar i veckan minska förbränningen av kalorier när man löper?

Kanske luddig fråga men om jag vill gå ner i vikt, är det någon nackdel med att träna och "bygga" samtidigt? För då verkar det ju bättre att hel hjärtat satsa endast på löpning 4 veckor, sen endast bygga i 4 osv.
Citera
2009-09-27, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cain_

Fungerar det på samma sätt vid förbränningen då man löper? Dvs kommer väldigt tung träning 5 dar i veckan minska förbränningen av kalorier när man löper?

.

Enligt Newtonprincipen kommer väl ett steg löpning "kosta" lika mycket energi oavsett under vilka omständigheter steget tas?
Citera
2009-09-27, 22:55
Medlem
QuantumEnigmas avatar
Jag råder dig till minimalt med kolhydrater, dvs, inga potatisar, ris, pasta eller bröd. Finns folk som kan dra i sig hur mycket av ovannämnda som helst, utan att gå upp ett gram, kul för dom! Men så är det inte för alla. För mig har kolhydrater lett till samlande av vatten i kroppen + mer fett. Och ät inte light. Du ställer bara in kroppen på mer svält vilket gör att den kommer att spara vartenda gram fett du äter - eftersom kroppen tror att hårda tider är på väg när den svälter efter fett.

Svenskarna blir bara större och större ju mer lightprodukter som introduceras. Ingen slump precis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in