2009-09-20, 19:32
Medlem
SMD FBs avatar
Tjena, har fått skyddstillsyn nu och har gått på några möten med min handläggare som håller på att hitta en övervakare. Jag sköter mig bra för övrigt, jobbar, kommer i tid på möten osv..

Men nu till frågan. Brukar frivården köra drogtester, regelbundet som slumpmässigt på personer som har skyddstillsyn? Det är säkert rätt så individuellt men om dom inte har några misstankar om att man tar droger så blir det inga drogtest, eller?

Brottet som jag begått är drog-relaterat, var ostraffad innan..
Citera
2009-09-21, 11:27
Medlem
gahhhraws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMD FB
Tjena, har fått skyddstillsyn nu och har gått på några möten med min handläggare som håller på att hitta en övervakare. Jag sköter mig bra för övrigt, jobbar, kommer i tid på möten osv..

Men nu till frågan. Brukar frivården köra drogtester, regelbundet som slumpmässigt på personer som har skyddstillsyn? Det är säkert rätt så individuellt men om dom inte har några misstankar om att man tar droger så blir det inga drogtest, eller?

Jag har haft skyddstillsyn en gång med övervakare, och nu har jag bara övervakare.. Har aldrig varit med om att det förekommit drogtester arrangerade av frivården under dessa två perioder..
Citera
2009-09-21, 11:29
Medlem
tem04s avatar
Näää

Citat:

Bara om du blivit dömd till det i rätten å det finns i dina föreskrifter.
Citera
2009-09-21, 11:34
Medlem
klumps avatar
Citat:

Med tanke på att du sköter dig i övrigt så har du nog inget att oroa dig över. Jag tror inte att frivården kör random drogtester. Som jag förstått det så kommer det att stå i din handlingsplan ifall det ska vara drogtester osv.
Men jag är inte tillräckligt insatt för att vara 100% säker på det.:P
Citera
2009-09-21, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gahhhraw
Jag har haft skyddstillsyn en gång med övervakare, och nu har jag bara övervakare.. Har aldrig varit med om att det förekommit drogtester arrangerade av frivården under dessa två perioder..

Nu måste jag bara rätta dig lite här. Skyddstillsyn ÄR när man får en övervakare. Du kan inte få skyddstillsyn utan övervakare.

Det är som att dömas till fängelse men slippa kåken. Jag har vid flertalet tillfällen haft övervakare, dock ej för drogrelaterade fall, men det har aldrig förekommit något pissprov eller liknande..

Se till att skaffa en lekmannaövervakare istället. Be en polare som är ostraffad eller inte finns med i belastningsregistret/misstankeregistret ansöka om att bli din lekmannaövervakare ist. Blir bra mycket slappare än kontakt med frivården direkt.
Citera
2009-09-21, 16:25
Medlem
SMD FBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klump
Med tanke på att du sköter dig i övrigt så har du nog inget att oroa dig över. Jag tror inte att frivården kör random drogtester. Som jag förstått det så kommer det att stå i din handlingsplan ifall det ska vara drogtester osv.
Men jag är inte tillräckligt insatt för att vara 100% säker på det.:P
I handlingsplanen står det inget om drogtester över huvud taget, inte ens random drogtester.

Själva grejen med skyddstillsyn är ju att jag inte skall fortsätta vara kriminell och att frivården skall ha koll på mig.
Nu handlar ju mitt brott om narkotika, innehav, försäljning osv så man tycker ju ändå att dom gör drogtester då och då för att få bekräftelse på att jag är drogfri.

Vågar inte fråga min handläggare om drogtest då hon säkert kommer att undra varför jag frågade.

Citat:
Ursprungligen postat av Smurfig

Se till att skaffa en lekmannaövervakare istället. Be en polare som är ostraffad eller inte finns med i belastningsregistret/misstankeregistret ansöka om att bli din lekmannaövervakare ist. Blir bra mycket slappare än kontakt med frivården direkt.

Bra tips där, skall dit om en timme så ska fråga om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in