2009-09-20, 14:20
Medlem
Nyppes avatar
Vet inte om detta ämne hör hemma här eller i psykologi:

Jag har länge funderat över detta fenomen eftersom jag själv "lider" av det. Ni vet när man kan nynna med o sätta varenda not på en hel skiva, alla instrument förutom kanske då grymma sången - det är ju inget man är direkt känd för. :P

Varför kan jag sen inte minnas allt i huvudet efteråt? Till exempel så att jag skulle kunna plocka ut den på gitarr.

Är det föregående toner som plockar fram dom minnena eller vad är det som händer?
Citera
2009-09-20, 14:39
Medlem
Escapisms avatar
Antagligen så kan du inte känna direkt vad det är för skala när du nynnar. När du lyssnar på låten vet du undermedvetet ungefär vilka intervall som finns. Till största del beror det på att du har en grundton alltså, och en förståelse för hur tonerna låter i förhållande till den. Det betyder inte att du kan göra det handsfree.

Min gissning.
Citera
2009-09-20, 14:44
Medlem
Noetlovskijs avatar
Musik följer ju oftast välkända mönster och man kan i många låtar "känna på sig" vad som bör komma näst. Om du menar att man sitter och spelar och aldrig har hört låten förr.
Citera
2009-09-20, 14:58
Medlem
Zwerchstands avatar
Fast detsamma gäller ju även musik man känner sedan tidigare och kan s.a.s. halvt utantill; så ex:vbis men inte på rak arm kan spela ett egenhändigt skrivet solo med start från dess mitt, men det går problemfritt att riva av det från början till slut.

~ Hur fasen vet sångarna när dom ska sjunga egentligen? =)
Citera
2009-09-21, 18:15
Medlem
Nyppes avatar
jäkligt intressant länk. får klura lite på det ikväll.
Citera
2009-09-21, 20:12
Medlem
snattacks avatar
Två orsaker gissar jag:

1. I "skivans trygga vrå", dvs när alla instrument är på plats, kompet spelat, harmoniken är solklar, osv, så är det massor av småsaker att hela tiden förhålla sig till, medvetet eller omedvetet. Typ "nu kommer fillet, då börjar den där slingan" eller "nu gjorde andragitarren sådär, då kommer förstagitarren göra sådär". Inte säkert man "tänker" så i klassisk mening, men händelserna i en mix triggar melodiminnet likt en ljudande karta. När du är "solo" finns inget av detta, förutom det du har i ditt huvud, och börjar man spela fel på gitarren så blir man osäker. Det är också enkelt att "flyta med" mixen och räkna ut det rimliga trots att man tror att man nailar varenda ton, vilket gör att när man är själv sen låter det kack.

2. Ditt egentliga melodiminne kan vara otränat. Personligen kan jag i många fall höra ackord direkt på en inspelning och skriva ner dem, men sen glöms det bort fort. Vissa är bättre eller sämre på att komma ihåg sådant. Jag letar efter böcker med metoder att förbättra detta. Om någon har något tips är det välkommet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in