Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2009-09-24, 12:02
Medlem
Från https://www.flashback.org/showthread.php?t=1009783

Citat:
Ursprungligen postat av coral
Det beror fett hårt på vilket skal du får tag i framförallt. Att få in det i Powermac G5 är riktigt svårt då det inte alls är designat för ATX och du får såga och modda en hel del.

Ett Mac Pro gör saken enklare, men inte enkel, Apple är ganska egna på sina portplaceringar och fläktsystem.

Om du inte vill slänga ut runt 5000 och inte vill göra det själv så tycker jag att du skippar. Den är inte så jävla snygg ändå.

Kan vara värt att tänka på.
Citera
2009-09-24, 16:57
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodkungen
eftersom jag inte kommer kunna köpa en produkt, utan kommer köpa ett "pc chassi" ist.

Fast, de säljer ju inte lösa chassin eller övriga delar, så hur kan de förlora dig som kund om det är det du är ute efter? Det är ungefär som att säga att eftersom Dell inte säljer Mac så förlorar de mig som kund.
Citera
2009-09-24, 16:58
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodkungen
rent byggvänligt, är det samma chassi i G5 och Pro?

Nej, det är stor skillnad. Och som någon redan påpekat, det är inte så att du bara kan knata iväg och köpa moderkort etc och peta in.
Citera
2009-09-24, 17:36
Medlem
Hispers avatar
Jag sett filmer och beskrivningar på hur man gör den här typen av projekt men det har varit förknippat med en hel del strulande. I en av dessa beskrivningar så kommer jag ihåg att författaren skrev att han hade haft mycket hjälp av en polare som jobbade på ett Apple-servicecenter och kommit över en hel del delar. Innan någon frågar, jag har inga länkar sparade om detta.

Om man inte måste ha Mac kabinett, moderkort etc så skulle jag köpa ett mac-inspirerat kabinett (tex något från Lian Li), köpa en dongle från efi-x och köpa komponenter utifrån deras HCL.

Men väljer man den vägen så är det en diskussion för en annan tråd.
Citera
2009-09-25, 02:41
Medlem
datajesuss avatar
precis som hisper säger, så är det helt annan diskution.

för denhär diskutionen kan jag säga direkt att det fins simpla vägar runt alla problem.

problem 1 - "jag kan inte köpa apples chassi, delar eller xxx
vill du köpa delarna kan du göra det hos i princip alla macbutiker i världen som inte är med i apple-kören. SIEG APPELUJAH!

köp "1tim service" och sen delarna du vill ha. det är helt enligt reglement och apple säger ingenting.

problem 2 - du är en snål jävel och vill ha en bra apple maskin
då du inte kan stava bättre än mig så tyder det på fler eller total avsaknad av självkritik, kompetens och verklighetsförankring. om du ens kan skruvaihop en dator om du fick en tvekar jag på.

problem 3 - kostnad
då du vill bygga en "mac pro" så antar jag av dina tidigare inlägg att dom flesta svar du fått gått långt förbi grundfrågan. en mac pro kostar onödigt mycket, det vet alla inklusive apple. vad du och dom andra kanske inte riktigt förstått är att man inte kan göra så mycket bättre själv som svensk privatperson om man ska bygga själv och det ska bli lika bra.

tips:
1 - köp en riktig istället och konfigurera rättstavningen, gärna även på min burk!
2 - kolla osx86 relaterade sidor och hw kompatiblitet. bygg skiten i en pappkatrong eller vad du nu vill. stavar du inte bättre så bygger du som skit iaf så skippa den dyra lådan.
3 - fundera lite längre än du gjort denhär gången innan du startar ett projekt.
Citera
2009-09-25, 09:53
Medlem
....eller gör så här:
http://forums.vr-zone.com/project-logs/482680-project-log-pc-power-mac-g5-enclosure.html

Det blir ju inte en Mac Pro utan en posör-PC, men det kanske du kan leva med?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in