2009-09-20, 12:42
Medlem
Jag har som uppgift ifrn skolan att hitta ett vegetariskt recept och sen skriva om det s det rcker till 20 personer, och sen sklart tillaga det.
Problemet r att jag har absolut noll fantasi nr det kommer till vegetarisk mat.

Det enda vettiga jag kommer p r nn sorts lasagne eller en Ratatouille.

Funderade en stund p Morotsstavar med dipp men skulle troligtvis f en knga i rven och en stmpel i ansiktet.

s p med era favoritrecept!
Citera
2009-09-20, 13:20
Medlem
Cantorass avatar
En veganrtt som brukar g hem hos icke-vegetarianer r vitlkscurry (frutsatt att man gillar vitlk). Det finns en mngd recept p ntet med varierande mngd av ingredienser - det gr att gra hur svrt eller ltt man vill.
Hr kommer en relativt enkel variant (20 pers):
1,5 kg vitlk
40 schallotenlkar
olja
12 rda chilifrukter (fler eller frre beroende p hur "hot" du vill ha den)
3 msk gurkmeja
3 msk bockhornsklver
3 msk chilipulver
1 dl tamarindpasta (finns i burk p asiatiska affrer, frsk tamarind r ett alternativ)
4 burkar kokosmjlk

Du behver nog en stor stekgryta

1) Skala vitlk och schallotenlk (tar en del tid)
2) Bryn lkarna och chilifrukterna i oljan tills de brjar karamellisera
3) Ta upp ur stekgrytan
4) Mortla bockhornsklvern
5) Bryn de torra kryddorna kvickt
6) Sl p kokosmjlken, koka upp
7) Lgg tillbaka lk, vitlk och chili
8) Sjud i 30 minuter
9) Blanda i tamarinden, sjud 10 minuter till

Servera med ris

Gr att variera med andra kryddor och tillstta t ex aubergine och tomater
Citera
2009-09-20, 15:24
Medlem
TheGhostWhoWalkss avatar
En klar favorit i vegoklassen r linssoppa! Enkelt och mttande, och det r bara kastrullens storlek som avgr hur mycket du kan gra. Jag hftar alltid nr jag lagar, men ungefr s hr lagar jag till 2-4 personer (med brd till om vi r mnga):

2 dl rda, torra linser
1 burk krossade tomater
2 vitlksklyftor
1 gul lk
2 msk tomatpur
vatten
salt
peppar
oregano
basilika
chilipulver

Hacka och stek lk och vitlk i en kastrull lite snabbt, s att lken blir genomskinlig. Tillstt tomatpur, krossade tomater och linser. Sen har du p "lagom" med vatten (brukar bli en till tv burkar ur den tomma tomatburken), samt alla kryddor utom saltet. (Saltet frhindrar linserna frn att mjukna). Koka enigt anvisning p linspaketet, bukar vara tio till tjugo minuter. Smaka av med salt, tomatpur och mer kryddor. Njut.
Citera
2009-09-20, 15:29
Medlem
lariotones avatar
Ska du gra vegaetarisk mat s g hela vgen och kr veganskt.

http://www.veganrecept.se/ hr borde du hitta en eller tv saker du kan tnkas slnga ihop och se ut som vrldens proffsigaste vegan kock.
Citera
2009-10-02, 20:12
Medlem
frisedels avatar
http://vegetariskt.com/

En sak att tnka p att i vldigt mnga recept s str ost och gg med.
gg ter de flesta vegetarianer men ost r egentligen inte vegetariskt d ost innehller lpe. Nu ter vldigt mnga vegetarianer ost nd, men om du vill vara p den skra sidan s skippa osten. Det vore jvligt synd om du lagat mat och s kan folk inte ta det.

Jag hller med lariotone - gr veganmat hela vgen fr att undvika krngel.
Det finns massor av bloggar dr folk skriver ner sina recept. Vegan.nu r dessvrre fortfarande stngd.
Citera
2009-10-03, 14:51
Medlem
Schopenhauers avatar
Antagligen fr sent fr TS:s projekt, men nd...

Skulle bara flika in att det finns ostar med vegetabiliskt alternativ till lpe. Vstans 10 % milda ost r ett exempel. (Observera att detta inte gller den lagrade varianten eller den med 5 % fett).

Taboule/Tabbouleh (kan nog stavas p olika vis) r ocks ett frscht alternativ som kan gras p cous-cous, bulgur quinoa eller liknande tillsammans med sallad, krsbrstomater, rdlk, avokado m.m. Fr att hja nringsvrdet kan t.ex. kikrtor, linser eller liknande blandas i. Ha grna oliver, fetaost (eller tofu om det ska vara veganskt) vid sidan av, tillsammans med tzatziki eller liknande dressingar. Gott brd hr till, grna med hummus som plgg.
Citera
2009-10-03, 15:03
Medlem
DDKs avatar
Ngot som r satan s gott r strimlade rotfrukter stekta i ugn och serverade med vitlkssmr. En redig braspanna rcker gott och vl till 10 personer. Till detta kan man servera klrotsschnitzlar, som r skivor av klrot, frvllda i buljong och sedan panerade och stekta p samma stt som riktiga schnitzlar. En fluffig ss p tjock yoghurt, vitlk och rter funkar bra som tillbehr.

r ingen lskare av vegankost, men ibland fr de till det riktigt lckert.
Citera
2011-07-19, 18:41
Medlem
Vcker liv i en gammal trd. Har skt och hitta ngra gamla trdar.

Eftersker fler underbara recept p vegetarisk mat. De bsta ni vet!

Ett lasagne recept. http://www.kokaihop.se/recept/vegetarisk-lasagne-4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in