• 5
  • 6
2009-11-02, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoozt
Ja det fattar jag med, men det har ingenting med det första att göra dock.
Fysiken följer ändå de lagar de gör och det är därför teorierna det pratades om kan hänga ihop eftersom de följer dessa gemensamma lagar.
Sen att himmelen inte är blå är en helt annan sak.
Och ralfikerna säger att ralfiken följer ändå de lagar de gör, oavsett vad fysikerna säger om saken. Det ger liksom ingenting att säga "dom kan säga vad dom vill, världen fungerar ändå såsom jag säger att den gör". Man kan stå där ensam i världen och skratta för sig själv, "haha, dom har alla fel, endast jag vet sanningen"
Citera
2009-11-02, 21:54
Medlem
Hoozts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Och ralfikerna säger att ralfiken följer ändå de lagar de gör, oavsett vad fysikerna säger om saken. Det ger liksom ingenting att säga "dom kan säga vad dom vill, världen fungerar ändå såsom jag säger att den gör". Man kan stå där ensam i världen och skratta för sig själv, "haha, dom har alla fel, endast jag vet sanningen"

Men herregud, jag har inte uppgett någon som helst ståndpunkt i den här tråden. Jag förklarade bara hur fysikens teorier som folk lägger fram (jag är inte ens insatt i fysik!) har samband mellan varandra eftersom de följer gemensamma lagar. Det är ju rätt logiskt.
Det är som att matematiska ekvationer har samband eftersom de följer matematikens "lagar". Som sagt så är faktumet att himmelen inte är blå helt ickerelevant till mitt svar och det jag riktade det till... jeeez..

OnT; personligen har jag en syn på livet som lutar lite mot objektivism antar jag, om man nu ska sätta allt i fack. Vi är liv utav just denna livsformen, där våra tre (vanligaste) medvetandetillstånd (vaken, sömn, rem-sömn) verkar i den tredimensionella världen och med våra perceptioner och mätinstrument skapar vi våra värderingar och syner på vår omgivning, vår värld. Men i slutändan är det mesta vad man skulle kunna kalla för en illusion, ja.
Senast redigerad av Hoozt 2009-11-02 kl. 21:56.
Citera
2009-11-06, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoozt
Men herregud, jag har inte uppgett någon som helst ståndpunkt i den här tråden. Jag förklarade bara hur fysikens teorier som folk lägger fram (jag är inte ens insatt i fysik!) har samband mellan varandra eftersom de följer gemensamma lagar. Det är ju rätt logiskt.
Det är som att matematiska ekvationer har samband eftersom de följer matematikens "lagar". Som sagt så är faktumet att himmelen inte är blå helt ickerelevant till mitt svar och det jag riktade det till... jeeez..

OnT; personligen har jag en syn på livet som lutar lite mot objektivism antar jag, om man nu ska sätta allt i fack. Vi är liv utav just denna livsformen, där våra tre (vanligaste) medvetandetillstånd (vaken, sömn, rem-sömn) verkar i den tredimensionella världen och med våra perceptioner och mätinstrument skapar vi våra värderingar och syner på vår omgivning, vår värld. Men i slutändan är det mesta vad man skulle kunna kalla för en illusion, ja.
Förlåt om jag verkar attackerande, det var inte meningen att du skulle ta det personligt.

Poängen kvarstår dock,
det är inte alls säkert att det är ett faktum att himmelen inte är blå,
och det är således fortfarande relevant för diskussionen tillhanda.
Citera
2009-11-06, 18:07
Medlem
Hoozts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Förlåt om jag verkar attackerande, det var inte meningen att du skulle ta det personligt.

Poängen kvarstår dock,
det är inte alls säkert att det är ett faktum att himmelen inte är blå,
och det är således fortfarande relevant för diskussionen tillhanda.

Verkligen lugnt

Orkar inte svara på det senaste egentligen, inget personligt där heller, men känns som vi är på två plan för långt ifrån varann så det leder ingenstans ändå.
Men kolla här, "färg" är inte färg utan betraktaren som upplever den. Enkelt och kort.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in