2009-09-19, 19:35
Medlem
Undrar var man kan köpa en hyfsat stor kopparbunke som jag hört ska vara grymt att t ex vispa ägg i? Marängbakning i veckan och jag tänkte stajla till det lite!

Förlåt om detta är en jävligt dum fråga, har bara varit och kollat inne på Cervera och de hade inget.
Citera
2009-09-19, 19:38
Medlem
Jag tvivlar på att det skulle vara bättre att vispa i koppar bara för att det är koppar, kolla på någon loppis de brukar ha sådant gammalt skräp.
Citera
2009-09-19, 20:17
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av besus
Jag tvivlar på att det skulle vara bättre att vispa i koppar bara för att det är koppar, kolla på någon loppis de brukar ha sådant gammalt skräp.
Du får tvivla hur mycket det vill, det visar bara att du inte vet vad du pratar om.

Kopparjoner har den egenskapen att de skapar mycket starka bindningar till vissa proteiner, bland annat conalbumin, som finns i ägg. Det betyder att när du vispar äggvitor i en kopparbunke så kommer kopparjoner från bunken att bilda bindningar med proteinet som är stabilare än proteinet självt, vilket betyder att man kan handskas mindre varsamt med de vispade äggvitorna utan att de kollapsar, vilket är det absolut viktigaste när man gör suffléer eller andra rätter där äggvitan skall vändas ned utan att kollapsa. Dessutom går det inte att övervispa äggvitorna.

Så ja, koppar är det bästa materialet för att vispa äggvitor.
Citera
2009-09-19, 20:19
Medlem
Jo visst är det bra med koppar, men vilken metallbunke som helst går eg bra. Det du vill åstadkomma är bara ett väldigt rent kärl vilket är lättare om bunken är av metall.
Citera
2009-09-20, 10:23
Medlem
Jag har själv tänkt köpa ett par(2) stycken, en på ett 2-3 liter och en på 4-5 liter. I Sverige verkar det svårt att hitta, men beställer man på nätet blir det lättare att hitta. Tex den här sidan: http://www.metrokitchen.com/category/mauviel-copper-mixing-bowls
Citera
2009-09-20, 10:28
Medlem
Eller så letar man upp en kopparvisp: http://www.villagecraftsmen.com/wildcherry.htm
Citera
2009-09-20, 11:54
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soffbordet
Jag har själv tänkt köpa ett par(2) stycken, en på ett 2-3 liter och en på 4-5 liter. I Sverige verkar det svårt att hitta, men beställer man på nätet blir det lättare att hitta. Tex den här sidan: http://www.metrokitchen.com/category/mauviel-copper-mixing-bowls
Billigt och bra ser jag.
Citera
2009-09-20, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.Stotzky
Billigt och bra ser jag.

Nej, en del av bunkarna är riktiga dyrgripar men skrollar du ned en bit finns det mer vettigt prissatta grejer.
Citera
2009-09-20, 16:24
Medlem
lariotones avatar
Är det samma resultat med en kopparvisp som skål?
Citera
2009-09-20, 17:33
Medlem
Octavianuss avatar
när du ska göra maränger är det supernoga att det inte är ngt fett på några prylar. Ett bra tips är att ta en citronskiva och dra med den i bunken innan du vispar äggen.
Citera
2009-09-20, 19:35
Medlem
Tack för tipsen!

Ja oj vilka maffiga priser på dem bunkarna, det vete faan asså...Tre lax för en stor bunke känns lite extremt

Tror jag ska spana lite i antikvitetsaffärer kanske, eller typ frälsningsarmén, och se om man kan hitta något begagnat i hyfsat skick.

Jag brukar annars mecka ner lite citronsaft när äggvitan börjar skumma, det ger bra stabilitet. Sedan fortsätter man vispa på medelhög hastighet tills det blir ett jämnt skum utan bubblor och ökar då till hög hastighet och vispar det klart. Efter lite trial and error har jag kommit fram till att detta är den bästa strategin
Citera
2009-09-20, 21:09
Medlem
[quote=Badkarslabbet]Tack för tipsen!

Ja oj vilka maffiga priser på dem bunkarna, det vete faan asså...Tre lax för en stor bunke känns lite extremt

Som sagt; skrolla ned en bit så hittar du modeller för ca 500-900kr....

Edit.
Jag har dessutom gått över till valutan "drinkar på krogen" och då handlar det bara om ca 4 enheter! Det är fantastiskt billigt! Till och med en Demeyere-kastrull blir så billig att man inte kan låta bli att slå till. Jag hittade en på rea för bara 10 "dpk"! Väldigt fin kastrull för en spottstyver, så jag slog till!
Senast redigerad av soffbordet 2009-09-20 kl. 21:15.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in