2009-09-19, 17:53
Medlem
lusekoftans avatar
Jag har under den gångna året fått lite olika ångestdämpande grejer utskrivna av olika läkare. Har inte vågat pröva dom ännu och blir inte klok på fass.

De olika medlen jag har fått vid de olika tillfällena är:
Temesta 1 mg
Osascand 5 mg
Xanor 0,25 mg

Vad jag förstått har de tre olika verksamma ämnen och jag har fått lägsta möjligaste dos (alltså mg) utskriven av varje sort. Jag är skraj att bli beroende och vet ju att alla sorterna är beroendeframkallande därav min ovilja att ta någon av dem, men samtidigt har jag ju fått dem utskrivna av en anledning...

Hur som helst, min fråga är: vilken av dessa är (i sin lägsta dos) svagast?

PS, Mod: om jag har lagt frågan under fel ämne så flytta gärna. Hittade inget "ångestsjukdoms-ämne"
Senast redigerad av lusekoftan 2009-09-19 kl. 17:56. Anledning: tillägg till moderator
Citera
2009-09-19, 18:04
Medlem
Mandic!s avatar
Oxascand (sobril?) är väl den allra lättaste benzon.
Citera
2009-09-19, 18:26
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lusekoftan
Jag har under den gångna året fått lite olika ångestdämpande grejer utskrivna av olika läkare. Har inte vågat pröva dom ännu och blir inte klok på fass.

Temesta 1 mg
Osascand 5 mg
Xanor 0,25 mg

Vad jag förstått har de tre olika verksamma ämnen och jag har fått lägsta möjligaste dos (alltså mg) utskriven av varje sort. Jag är skraj att bli beroende och vet ju att alla sorterna är beroendeframkallande därav min ovilja att ta någon av dem, men samtidigt har jag ju fått dem utskrivna av en anledning...

PS, Mod: om jag har lagt frågan under fel ämne så flytta gärna. Hittade inget "ångestsjukdoms-ämne"

Oxascand, Xanor, Temesta. Eller 0,5mg Temesta (lorazepam) är ungefär lika starkt som 0,25mg Xanor (alprazolam)
Citera
2009-09-19, 18:50
Medlem
NoClasss avatar
Citat:

Temesta 1 mg
Osascand 5 mg
Xanor 0,25 mg

PS, Mod: om jag har lagt frågan under fel ämne så flytta gärna. Hittade
inget "ångestsjukdoms-ämne"
Svagast: Oxascand 5mg .Xanor 0,25mg och 1mg Temesta tror jag är rätt lika.
Bäst: XANOR! (tycker jag)
Citera
2009-09-19, 18:55
Medlem
Oxascand eller Sobril som dom också heter är de svagaste benso
Citera
2009-09-19, 20:09
Medlem
lingontutas avatar
Samtidigt ska man inte glömma att Oxascand har längre påslagsperiod och halveringstid. Som ren ångestdämpare kan den ibland vara att föredra över de andra. Temestan med sin rebound-biverkning är nog starkast på 1mg iaf.

Men ja, Oxascand är svagast.
Citera
2009-09-19, 20:10
Medlem
lusekoftans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingontuta
Samtidigt ska man inte glömma att Oxascand har längre påslagsperiod och halveringstid.

Vad innebär påslagsperiod och halveringstid?

hittade den här definitionen: "Halveringstiden är den tid det tar för koncentrationen av läkemedlet i kroppen att sjunka till hälften av det ursprungliga"

Påslagsperiod lyckades jag dock inte hitta en förklaring till.

Tacl så mycket för er hjälp förresten
Senast redigerad av lusekoftan 2009-09-19 kl. 20:14.
Citera
2009-09-19, 21:44
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Vad innebär påslagsperiod och halveringstid?

hittade den här definitionen: "Halveringstiden är den tid det tar för koncentrationen av läkemedlet i kroppen att sjunka till hälften av det ursprungliga"

Påslagsperiod lyckades jag dock inte hitta en förklaring till.

Tacl så mycket för er hjälp förresten
Tiden det tar tills läkemedlet når sin fulla effekt.
Citera
2009-09-19, 22:13
Medlem
knoxahs avatar
Ta 4-8 mg xanor, några bärs och du är i himlen.
Citera
2009-09-20, 01:27
Medlem
PenisJuices avatar
Fick oxascand utskrivet för nåt år sedan, det är ingen risk att få nåt beroende av dem i första taget.. Skönt sinnesavslappning de första gångerna men rätt harmlöst.

De andra tabletterna kan du alltid ehm.. Posta nånstans
Citera
2009-09-20, 02:34
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenisJuice
Fick oxascand utskrivet för nåt år sedan, det är ingen risk att få nåt beroende av dem i första taget.. Skönt sinnesavslappning de första gångerna men rätt harmlöst.

De andra tabletterna kan du alltid ehm.. Posta nånstans

Tycker Sobril är rätt underskattat ändå, tar man en rätt stor dos är det väldigt likt Stesolid/Valium enligt mig.
Citera
2009-09-22, 15:42
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slingshot
Tycker Sobril är rätt underskattat ändå, tar man en rätt stor dos är det väldigt likt Stesolid/Valium enligt mig.

Mm, det tyngsta jag gjorde med dem var att ta 2 på en gång efter att ha använt dem nån vecka. Lite tuff period där ett tag...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in