2009-09-17, 22:56
Medlem
Mongouls avatar
Jag tänkte att denna tråden kan användas till prat om uppgraderingar av hårdvaran till macbook pro unibody!

min fråga är: jag har köpt en 13" MBP med 2GB ram (två 1GB) och undrar om det går att sätta in 2 extra? hur svårt är det att göra själv? och vad ska man kolla på för speccs på RAM-minnet om man nu ska köpa en själv och montera? är det säkert? funkar garanti och allt fortfarande?

här har jag kollat på RAM-minnen och har ett par länkar:
http://macoteket.se/product_list.jsp...uct_id=1536284
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=350649

är någon av dem bra?
tack för all hjälp jag hoppas att få och jag hoppas verkligen att denna tråd kan hjälpa alla som funderar på att byta ut någon hårdvara i sin MBP unibody!

//Mongoul
Citera
2009-09-17, 23:10
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Nej - Den har två minnesplatser. Du får köpa två 2 GB stickor istället, eller två 4 GB stickor om du vill fläska till det riktigt ordentligt. Då återstår problemet att hitta någon leverantör som ens har 4 GB DDR3 SODIMM moduler...
Citera
2009-09-17, 23:12
Medlem
Mongouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Nej - Den har två minnesplatser. Du får köpa två 2 GB stickor istället, eller två 4 GB stickor om du vill fläska till det riktigt ordentligt. Då återstår problemet att hitta någon leverantör som ens har 4 GB DDR3 SODIMM moduler...

går det att ha en 1GB och en 2GB? så blir det en liten men billigare uppgradering och är det det enda ram-minnet som funkar till MBP unibody?
Citera
2009-09-17, 23:29
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf

Apple har 4 GB minnen men det är dyrt, mycket dyrt
Citera
2009-09-17, 23:33
Medlem
http://manuals.info.apple.com/en_US/...ch_Mid2009.pdf
#44 "Installing Additional Memory"
Citera
2009-09-17, 23:56
Medlem
Mongouls avatar
tackar! jag tror att denna tråd kan hjälpa många som letar efter hårdvaruinfo och det är bra att det sammlas i en tråd

så då borde det alltså inte vara något problem att fixa in detta minne: http://www.macoteket.se/product_list...uct_id=1536284 och det gör inget om en är på 1GB och den andra på 2GB? det är ju samma minnen ändå

en fråga till: om jag köper en extern hårddisk, låt oss säga som exempel från www.komplett.se , går det att köpa en helt vanlig extern och funkar dem direkt på en mac? eller måste man konvertera den till macformat sen eller är det speciella mac-hårddiskar man måste köpa?
Senast redigerad av Mongoul 2009-09-18 kl. 00:08.
Citera
2009-09-18, 07:55
Medlem
Bajsmackans avatar
Du formaterar hårddisken första gången du sätter in den. så var de för min externa iaf. Tror nästan alla hårddsikar levereras med NTFS förinstallerat så de är bara formatera till macformatet, som ja för tillfället inte kommer ihåg va de heter, något med "+" tror jag
Citera
2009-09-18, 08:05
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmackan
Du formaterar hårddisken första gången du sätter in den. så var de för min externa iaf. Tror nästan alla hårddsikar levereras med NTFS förinstallerat så de är bara formatera till macformatet, som ja för tillfället inte kommer ihåg va de heter, något med "+" tror jag
Oftast är externa formaterade med FAT32, för kompatibilitet.

Mac använder oftast HFS+ (Mac OS Extended (Journalförd)).
Citera
2009-09-18, 19:06
Medlem
Mongouls avatar
tack för svaren! nu nästa fråga: jag har förstått att man kan uppgradera minnet, och det finns 2 slots i MBPn, men går det att ha en 1gb och en 2gb? samma modell bara en med mer minne?
Citera
2009-09-18, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoul
tack för svaren! nu nästa fråga: jag har förstått att man kan uppgradera minnet, och det finns 2 slots i MBPn, men går det att ha en 1gb och en 2gb? samma modell bara en med mer minne?
Det går, men man går miste om den lilla prestandaökning man får med likadana ramminnen.
Citera
2009-09-19, 10:59
Medlem
Mongouls avatar
men om jag nu formaterar en hårddisk till mac-format: kommer en windows dator kunna läsa filerna eller blir det helkört då?
Citera
2009-09-19, 14:24
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoul
men om jag nu formaterar en hårddisk till mac-format: kommer en windows dator kunna läsa filerna eller blir det helkört då?
Nej, men det finns program.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in