2009-09-17, 22:00
Bannlyst
Nu tror säkert alla ni att detta är en av dessa jobbiga "hur trimmar man min moppe" trådar, men icke. Nu vill jag istället veta, har skaffat en Baotian Sprint för ca 4 veckor sedan, och undrar lite saker. Moppen gick upp i 55 km/h vid köpet men hittar inga tecken på trimning när man kollar i motorn, är det fabriksfart eller har den blivit mekad? Nu har jag dragit den rosa magiska kabeln ur kabelskon samt skruvat på varvmätarskruven (mässingskruven) för att få upp den i det högsta varv som är möjligt, och nu till min fråga, gör mässingskruven något med farten? För först skruvade jag den till högre varv, men den gick inte fortare ändå, motorn bara lät lite mer. Det var den rosa kabeln som gjorde så jag kom över 70 km/h på raksträcka men vad gjorde mässingskruven? Och sen om ni har lite tips på om hur man kan få upp den i högre fart så får ni gärna skriva, men i nuvarande trimmad fart så drar den bensin som en jävel samt skakar vid högsta fart.
Citera
2009-09-18, 08:14
Medlem
Barriss avatar
Ang. skakandet, åk till en däckfirma och få hjulen balanserade.
Citera
2009-09-18, 09:32
Medlem
orvarens avatar
Varför inte köpa en Mc,för det blir ju enklare(behöver ju oftast inte trimmas) och då åker man ju även försäkrat också..

Ja,olovligkörning kan det ju bli,men det blir det på den oförsäkrade,oskattade,obesiktade mc'n,som moppen blir när den är trimmad..

Men sry OT..

Mutterknack,ta bort "hylsan" i variatorn,brukar ju vara ett "standard" tips!
Citera
2009-09-18, 09:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Varför inte köpa en Mc,för det blir ju enklare(behöver ju oftast inte trimmas) och då åker man ju även försäkrat också..

Ja,olovligkörning kan det ju bli,men det blir det på den oförsäkrade,oskattade,obesiktade mc'n,som moppen blir när den är trimmad..

Men sry OT..

Mutterknack,ta bort "hylsan" i variatorn,brukar ju vara ett "standard" tips!
Känner en som är 57 år gammal som också vill skaffa EU moped
Men vad är det för hylsa? Låter intressant, men är inte så proffsig när det gäller motorer
Citera
2009-09-18, 10:23
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sakrasonto
Känner en som är 57 år gammal som också vill skaffa EU moped
Men vad är det för hylsa? Låter intressant, men är inte så proffsig när det gäller motorer
He,he! Jag är snart 40 och åker moppe till jobbet,som bussförare..
(men jag vågar inte trimma,då jag kan åka dit för olovligkörning,då jag inte har "A" behörighet..)

I variatorn,där remmen sitter. Är det två koniska skivor,som reglerar remmens utväxling. Där brukar det finnas en hylsa/bricka,som "stryper" utväxlingen.
Citera
2009-09-18, 11:37
Medlem
Asgarvads avatar
Mässingskruven i förgasarlocket hindrar trotteln att öppna fullt: Står i varenda moppeforum... Kommer du upp i 70 bara genom att koppla ur varvtalsbegränsningen på CDI:n är den nog trimmad på andra sätt. Att den drar soppa beror antagligen på att den har ett större huvudmunstycke än original och att den låter mer efter att du pillat på mässingskruven beror nog på att luftburken är befriad från strypningar. Om motorn inte tokvarvar vid maxhastighet beror det på att variatorringen är avlägsnad.
Citera
2009-09-18, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
Mässingskruven i förgasarlocket hindrar trotteln att öppna fullt: Står i varenda moppeforum... Kommer du upp i 70 bara genom att koppla ur varvtalsbegränsningen på CDI:n är den nog trimmad på andra sätt. Att den drar soppa beror antagligen på att den har ett större huvudmunstycke än original och att den låter mer efter att du pillat på mässingskruven beror nog på att luftburken är befriad från strypningar. Om motorn inte tokvarvar vid maxhastighet beror det på att variatorringen är avlägsnad.
Tack!
Så det betyder att killen jag köpte den av kan ha trimmat den på dem advancerade sätten? Men innan jag tog loss den rosa kabeln så gick den upp i 55 km/h och så kände man att spärren tog i, efter kabeln så går mätaren hur den vill fritt.
Citera
2010-06-06, 13:31
Medlem
tehpilotens avatar
Går högst nästan 60, jävulskt mkt glädjemätare. Hade en tidigare som visade 70-75 men den gick bara runt 60
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in